سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 1, 2021
11:01 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1400
کد خبر: 130922

ساخت اولین ربات زنده دنیا با قابلیت تولید مثل

AI-Designed-Xenobot-780x470 (1).jpg
محققان اخیرا موفق به تولید ربات‌های زنده‌ای شدند که از قابلیت همانندسازی و تولیدمثل برخوردارند.
 
بر اساس نتایج این تحقیق که در نشریه مقالات آکادمی‌ملی علوم ایالات متحده منتشر شده، این ربات‌ها که تحت عنوان زنوبات –Xenobots- شناخته می‌شوند، ارگانیسم‌هایی هستند که از شیوه‌ای کاملا جدید و نوین برای تکثیر بیولوژیکی خود استفاده می‌کنند.
 
محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که این ربات‌ها می‌توانند صدها سلول واحد را جمع‌آوری کرده و زنوبات‌های نوزاد را ایجاد کنند. پس از چند روز، این نوزادها تکامل می‌یابند و همانند والدین خود به نظر می‌رسند و شبیه آنها حرکت می‌کنند.
 
سپس این نوزادان نیز می‌توانند این فرآیند را بارها و بارها تکرار کنند. داگلس بلکیستون، از محققان ارشد دانشگاه Tufts می‌گوید: سال‌ها بود که افراد تصورشان بر این بود که ما تمامی‌راه‌هایی را که می‌تواند منجر به تکثیر حیات شود، بررسی کرده‌ایم. اما این دستاورد، چیزی است که تاکنون انجام نشده است.
 
محققان، زنوبات‌ها را که اندازه آنها به کمتری از یک میلیمتر می‌رسد، از سلول‌های زنده جنین قورباغه به دست آوردن و قادرند درون ظرف‌های مخصوصی و بسیار متفاوت با اجداد دوزیست خود زنده بمانند. مایکل لوین، زیست‌شناس دانشگاه Tufts و از اعضای این تیم تحقیقاتی معتقد است: زنوبات‌های در بخش بیرونی سلول‌های بچه قورباقه‌ها قرار دارند و علاوه بر دور نگه داشتن عوامل بیماری‌زا، باعث توزیخ دوباره مخاط می‌شوند. اما ما بستری جدید را برایشان فراهم می‌کنیم و به آنها فرصتی می‌دهیم تا چند سلولی بودن خود را دوباره تصور کنند.
 
زنوبات‌ها که دانشمندان، آنها را «ربات‌های زنده خودتکثیر شونده» نامگذاری کرده‌اند، می‌توانند نقش تاثیرگذاری را در دستیابی به روش‌های درمانی برای انواع بیماری‌ها و اختلالات ایفا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.