اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2021
16:40 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1400
کد خبر: 130953

پیشنهاد وزارت ارتباطات ۸۰درصد با طرح حمایت اشتراک دارد

 
سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از کاربران با بیان اینکه طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات با طرح فعلی ۸۰ درصد اشتراک دارد، انتشار فایل مذاکره هیات رئیسه کمیسیون را غرض ورزی برای به حاشیه بردن طرح دانست.
 
لطف الله سیاهکلی با اشاره به فایل صوتی منتشرشده از مذاکره هیأت رئیسه کمیسیون طرح حمایت از کاربران فضای مجازی قبل از شروع جلسه علنی کمیسیون، اظهار داشت: روال کار هیأت رئیسه این است که قبل از شروع جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون، مقدمات مربوط به موضوعاتی که قرار است در جلسه مطرح شود را آماده می‌کند و مذاکره هیأت رئیسه در مورد رأی گیری روز گذشته نیز که با شیطنت برخی منتشر شد، از این دست مذاکرات بود.
 
وی با بیان اینکه انتشار فایل صوتی مذاکره هیأت رئیسه کمیسیون قبل از شروع جلسه علنی کمیسیون، غرض ورزی عده‌ای برای به حاشیه بردن این طرح بوده است، گفت: هیچ موضوع غیرشفاف در مورد طرح وجود ندارد و مذاکره میان هیأت رئیسه قبل از شروع جلسات طبیعی و روال عادی است.
 
سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی انتشار این فایل صوتی را کم توجهی و یا غرض ورزی عده‌ای برای به حاشیه بردن این طرح عنوان کرد و گفت: ما در کمیسیون مشترک قصدمان شفاف سازی است و به همین منظور تمامی موارد در حضور دوربین گفته می‌شود.
 
وی ادامه داد: در مورد روز گذشته نیز دولت، نامه‌ای را به رئیس مجلس ارائه کرد و پیشنهاداتی در مورد طرح داد که با توجه به اینکه بنا بر این است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، مقرر شد بررسی پیشنهاد دولت نیز به رأی گذاشته شود. در صورتی که بنا بر آئین نامه کمیسیون، فقط نمایندگان می‌توانند در مورد طرح پیشنهاد دهند و اگر دولت نظری دارد باید آن را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد که به طور قطع آن لایحه، مقدم بر طرح خواهد بود.
 
سیاهکلی گفت: اما به دلیل اهمیت موضوع و با وجودی که دولت نظر خود را در قالب لایحه ارائه نکرد و تنها پیشنهاداتی در مورد طرح داشت، مقرر شد با رأی گیری اعضا، این پیشنهادات برای تطبیق با طرح اصلی یا به کمیته‌های چهارگانه زیربنایی، کسب و کار، امنیتی و حقوقی و یا به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شود.
 
وی گفت: در این زمینه هیأت رئیسه قبل از شروع جلسه برای آنکه چگونه رأی گیری را انجام دهد تا موضوع با اجماع بالاتر و قوام بیشتری رأی بیاورد وارد مذاکره شده بود که برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند. ما این را به حساب جهل این افراد می‌گذاریم و امیدواریم با نیت درست و خدمات در جهت مردم، جلوی سیاسی شدن این قانون گرفته شود.
 
سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی تاکید کرد: در نهایت نیز نمایندگان به ارجاع پیشنهاد وزارت ارتباطات به مرکز پژوهش‌ها برای تطبیق با طرح رأی دادند و پیشنهاد ارجاع به کمیته‌های تخصصی و نیز استفاده از یکی از مواد آئین نامه داخلی مجلس در این باره رأی نیاورد.
 
سیاهکلی افزود: در همین حال اعضای کمیسیون به دکتر تقی پور رئیس کمیسیون برای حضور در جلسات بررسی طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس رأی دادند و مقرر شد ظرف ۱۰ روز این مرکز پیشنهادات وزارت ارتباطات را بررسی کرده و تطبیق دهد؛ حتی در صورت نیاز زمان بیشتری به این بررسی اختصاص خواهد یافت.
 
وی گفت: این به نفع همه است چرا که مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی نسبت به تمامی بندهای این طرح دارد. این مرکز برای بررسی نظرات وزارت ارتباطات، از متخصصان، نمایندگان دولت و مرکز ملی فضای مجازی نیز ظرف چند روز آینده دعوت خواهد کرد که در جلسات بررسی طرح حضور داشته باشند.
 
به گفته سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی، نظر دولت در مورد این طرح در قالب ۴ محور مطرح شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد با طرح موجود اشتراکات نزدیک دارد.
 
سیاهکلی افزود: نظر دولت در مورد این طرح در خصوص جایگاه قانونی شورای عالی فضای مجازی، نحوه تنظیم گری اشتراکی (تنظیم گری دولت و نهادهای تخصصی)، ایجاد کمیسیون‌های مقررات گذاری صنفی و نیز توجه به پلتفرم‌های بومی مطرح شده است که اگر در جزئیات با طرح فعلی تفاوت‌هایی داشته باشد، مرکز پژوهش‌های مجلس آن را بررسی کرده و تطبیق می‌دهد و در نهایت نظر خود را به کمیسیون اعلام می‌کند.
 
وی گفت: تا زمان ارائه طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جلسات کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی برگزار نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.