بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
11:38 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131117

اتاق تهران: ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها باعث کاهش مهاجرت می‌شود

 
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اعتقاد دارد ارزش‌گذاری روی دارایی‌های نامشهود برندها و فناوری‌ها باعث می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود بهتری داشته باشند. همین امر سبب شده تا اشتغال‌زایی افزایش پیدا کند و از خروج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان کشور جلوگیری شود.
 
هفته گذشته تپسی در فرابورس درج نماد شد و به تازگی نیز امیدنامه آن منتشر شده است. طبق امیدنامه تپسی، دارایی‌های نامشهود این شرکت حدود ۲۵ میلیارد تومان برای سال ۹۹ محاسبه شده است.
 
از همین روی، «محمدرضا طلایی»، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با انتشار یادداشتی به ورود استارتاپ‌ها به بورس اشاره کرده و از اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود آن‌ها سخن گفته است:
 
ادامه روند ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه دوباره کلید خورده است. شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس با نماد معاملاتی «تپسی» دی ماه سال گذشته پذیرش شده بود و آذرماه هم در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران قرار گرفت. بنابراین، در قدم نخست شرکت تپسی به عنوان اولین استارتاپ در فرابورس پذیرش شده و گفته می‌شود فیلیمو هم درخواست پذیرش در فرابورس را داده‌ که در حال بررسی است. اما آنچه در پذیرش استارتاپ‌ها در بورس با مانع یا مشکل رو به رو است، دارایی‌های نامشهود آن‌هاست.
 
به طور کلی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات یا کسب‌و‌کارهای نوین، دارایی‌ها نامشهودی دارند که به نظر طلایی وقت آن رسیده که کشور روی ارزش‌گذاری آن‌ها اقدام کند. حالا چه قرار باشد این شرکت‌ها وارد بورس شوند و چه برای خود ارزش شرکت صورت گیرد.
 
به گفته وی امروز دنیا به سمتی رفته است که شرکت‌های برتر جهان در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند و عمدتا دارایی‌های مشهودی مانند ساختمان و تجهیزاتی را کمتر در اختیار دارند. دارایی‌های آن‌ها عمدتا نرم‌افزارها و فناوری‌شان است که نامشهود است. این وضعیت درباره برندها هم صادق است. ارزش‌گذاری روی برند شرکت‌ها هم شبیه دارای نامشهودی است که در حوزه فناوری از آن استفاده می‌شود.
 
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اعتقاد دارد ارزش‌گذاری روی دارایی‌های نامشهود برندها و فناوری‌ها باعث می شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود بهتری داشته باشند و به آن‌ها اعتماد کنند. همین مساله باعث می‌شود که اشتغال‌زایی افزایش پیدا کند و رونق در این بخش بیشتر شود. حتی زمانی که این ارزش‌گذاری‌ها صورت گیرد، از خروج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان کشور جلوگیری می‌کند:
 
«سیاست‌گذاری دولت بایستی به سمتی رود که دارایی‌های نامشهود ارزش‌گذاری شوند تا شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم. امیدوارم تپسی پیشگام این حوزه باشد و بعد هم شاهد حضور شرکت‌های بیشتر در این زمینه باشیم.»
 
به گفته وی زمانی که استارتاپ‌ها بتوانند وارد بورس شوند و از این طریق تامین مالی کنند، مشکلات زیادی حل خواهد شد. چرا که سال‌های گذشته وقتی که این شرکت‌ها قصد گرفتن تسهیلات بانکی داشتند، با مشکلاتی رو به رو بودند: «در واقع بانک‌ها بیشتر مایل هستند به دارایی‌های قابل مشاهده مانند سوله، تجهیزات و ماشین آلات میلیاردها تومان تسهیلات دهند اما برای حوزه نرم‌افزار ارزش قائل نیستند. درباره تولید محتوا هم همین وضعیت صادق است.»
 
طلایی با اشاره به پیگیری‌هایی که اتاق بازرگانی انجام داده است، اظهار داشت گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده تا دانش فنی، نرم‌افزارها و محتوای دیجیتال دارای ارزش شوند:
 
«همچنین در آینده مسلما در حوزه صنعت بلاکچین، تشخیص آثار هنری و NFT هم که جز دارایی‌های نامشهود هستند هم اقداماتی انجام خواهد گرفت. البته در دنیا این مساله حل شده است. همانطور که می بینیم در دنیا ۱۰ شرکت برتر دنیا همین شرکت های فناوری اطلاعات هستند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.