اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 8, 2021
11:06 چهارشنبه، 17ام آذرماه 1400
کد خبر: 131155

سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی طراحی شد

 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی وتوسعه نمونه اولیه سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی باتوجه به وجود چالش‌های تولید محتوا از منظر جعلی، نامناسب، دروغ و افترا خبر داد.
 
به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان با بیان اینکه آگاهی، پیشگیری و مقابله با تبعات ناخوشایند محتوا در شبکه‌های اجتماعی از ضروریات جوامع امروزی به حساب می‌آید، گفت: بی‌تفاوتی نسبت به این محتواها، ممکن است بحران‌هایی ایجاد کند که رفع آنها امکان‌پذیر نبوده، یا مستلزم هزینه‌های گزاف باشد.
 
وی در تشریح این موضوع ادامه داد: گاهی انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی تهدید خاصی به حساب نمی‌آید و مثلاً با انگیزه سرگرمی و مزاح، محتوای نادرستی تولید و منتشر می‌شود و اثر طولانی مدتی نیز ندارد. اما در مواردی محتواهای نادرست می‌توانند به صورت هدفمند و تأثیرگذار در سطح ملی و به منظور بر هم زدن نظم اجتماعی، امنیت، اقتصاد، تخریب اشخاص حقیقی یا حقوقی، و امثال آنها باشند. در موارد متعددی حتی اخبار جعلی در حوزه داخلی یک کشور، در کشور دیگری طراحی و منتشر می‌شود.
 
یزدانیان با تاکید بر اینکه پدیده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی از جنبه‌های مختلف مطرح است، افزود: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اخبار جعلی دارند. حتی تفسیر حقوقی آنها از اخبار جعلی نیز متفاوت است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه ضمن مروری گذرا به این مباحث، روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار مشکوک به جعلی بودن، مورد تمرکز بیشتری قرار گرفت و ضمن بررسی تنوعی از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، برخی از آنها پیاده‌سازی شد یا در حال انجام است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات، نتایج حاصله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دقت‌های خوبی به دست آمده که شامل روش‌های مبتنی بر استخراج ویژگی‌های نوشتاری، روش‌های مبتنی بر کیسه کلمات (Bag of Words)، روش‌های مبتنی بر n-gram، روش‌های مبتنی بر یادگیری عمیق و روش‌های مبتنی بر الگوی انتشار در شبکه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.