اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

December 17, 2021
12:30 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131440

رئیس رگولاتوری: افزایش کیفیت اینترنت در گرو توسعه فیبر نوری و اصلاح تعرفه‌ها است

 
رئیس رگولاتوری معتقد است برای بهبود کیفیت اینترنت بایستی توسعه فیبر نوری در کشور انجام شده و تعرفه‌ها تغییر کند. به گفته وی در ۲ درصد از نقاط کشور سرعت اینترنت به زیر ۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و شبکه دارای مشکل است.
 
«صادق عباسی شاهکوه»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر ضمن پذیرش کیفیت نامطلوب اینترنت در مقطع فعلی، گفت:
 
«اینکه در حال حاضر کیفیت اینترنت مطلوب نیست نکته درستی است. اما به این معنی نیست که در همه زمان‌ها و در همه جا اینگونه باشد. واقعیت این است که ما در یک زمان‌هایی در برخی مناطق مشکل داریم.»
 
وی بخشی از این مشکلات را ناشی از اختلال در شبکه موبایل دانست که به اعتقاد وی موضوعی طبیعی است زیرا وضعیت شبکه سیار همیشه یکنواخت نیست.
 
شاهکوه با تاکید بر اینکه مشکلات در شبکه ثابت کمتر است، مصرف بیشتر مردم از شبکه موبایل را یکی دیگر از دلایل نارضایتی بیشتر از وضعیت اینترنت دانست:
 
«در حال حاضر بیش از دو سوم مصرف اینترنت کاربران روی موبایل انجام می‌شود و این در حالی است که در دنیا این رقم بسیار کمتر است. حتی ممکن است یک پنجم مصرف کاربران سایر کشورها روی شبکه موبایل باشد و شاید بیش از ۱۰ برابر استفاده مردم، روی اینترنت ثابت نسبت به موبایل اتفاق می‌افتد. اما این روند در کشور ما معکوس است.»
 
او دلیل تمایل بیشتر کاربران ایرانی به استفاده از اینترنت موبایل را ناشی از عدم توسعه شبکه ثابت در کشور و توسعه مناسب شبکه موبایل می‌داند: «شبکه موبایل به دلیل توسعه خوب این میزان مصرف را تحمل می‌کند. اما باید توجه داشته باشیم که هرچه جلوتر می‌رویم کیفیت شبکه موبایل هم افت پیدا خواهد کرد و دلیل آن هم این است که در دو سال اخیر مصرف کاربران روی شبکه موبایل هم با سرعتی بسیار رشد کرده اما متناسب با آن سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده است.»
 
رعایت حداقل استانداردهای کیفیت اینترنت توسط اپراتورها
رئیس رگولاتوری با بیان اینکه در بحث کیفیت اینترنت استانداردهایی را مدون کرده و به اپراتورها هم ابلاغ کرده‌اند، اظهار داشت:
 
«الان در آن حداقل‌های استاندارد قرار داریم اما نسبت به قبل، وضعیتمان پایین‌تر است. برای مثال متوسط سرعت اینترنت در تلفن همراه مطابق مصوبات ما باید ۵ مگابیت و حداقل سرعت هم ۲ مگابیت بر ثانیه باشد. حتی در برخی مواقع سرعت به ۸ مگابیت هم می‌رسد. اما پیش از این متوسط سرعت بالاتر از ۸ مگابیت بوده است. این افت را نشان می‌دهد؛ البته هنوز استانداردهای ما رعایت می‌شود و از آن لحاظ مشکلی وجود ندارد. ولی تجربه مردم نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل، متوسط سرعت افت داشته است.»
 
او عدم توسعه شبکه متناسب با مصرف را ناشی از درآمد ریالی و هزینه دلاری اپراتورها می‌داند. موضوعی که باعث شده پولی برای سرمایه‌گذاری باقی نمانده تا بتوان با همان سرعت افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاری کرد.
 
شاهکوه در پاسخ به این پرسش که آیا با این وضعیت نمی‌توان اپراتورها را ملزم به ارتقای کیفیت کرد، گفت:
 
«ما الزام داریم و الزام ما هم حداقل‌ها است که باید رعایت شود. البته اگر این وضع ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاری نکنند کم‌کم آن حداقل‌ها هم از استاندارد خارج می‌شود. به همین دلیل اپراتورها را به توسعه شبکه الزام کرده ایم. ما به اپراتورها کمک هم می‌کنیم؛ برای مثال به تازگی به آنها فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز را تخصیص داده‌ایم. منتها این زمان بر است؛ تا بخواهند فرکانس را دریافت کرده و تجهیزات را تامین کنند. اما اگر تا چند ماه آینده تجهیزات نصب کنند شرایط بهتر خواهد شد.»
 
رئیس رگولاتوری با تاکید بر اینکه اگر مصرف روی شبکه موبایل به همین نحو افزایش یابد در آینده دچار مشکل جدی خواهند شد، تغییر تعرفه و توسعه شبکه ثابت را دو راه‌حل برای این مشکل دانست: «یعنی شبکه ثابت را توسعه دهیم تا مصرف مردم روی شبکه ثابت برود و فشار از روی شبکه موبایل در آینده کم شود. در عین حال اقداماتی مانند تخصیص فرکانس برای افزایش ظرفیت شبکه در حال انجام است. اپراتورها هم موظف هستند که تعداد سایت‌های BTS خود را افزایش دهند.»
 
 
او ذهنیت منفی جامعه درباره دکل‌های BTS را یکی از مشکلات توسعه سایت‌های BTS اپراتورها عنوان کرد و گفت:
 
«باورهای غلطی بین مردم هم شکل گرفته که تشعشعات BTS موبایل مشکل زا است. این در حالی است که در شبکه موبایل هرچه تعداد BTS ها بیشتر باشد، گوشی‌ها قدرت کمتری برای دریافت سیگنال مصرف می‌کنند و ضرر آن هم کمتر از زمانی خواهد بود که گوشی بغل گوش افراد باشد.»
 
راه‌حل مشکل اینترنت: توسعه فیبر نوری و اصلاح تعرفه
شاهکوه با بیان اینکه در لایه دسترسی در بخش اینترنت ثابت، بخشی از سیم مسی مخابرات کیفیت لازم را ندارد اظهار داشت: «مطابق با آمارها حدود ۲۰ درصد از شبکه سیم مسی کیفیت مطلوب را ندارد. متاسفانه سیم مسی مخابرات بیشتر در مناطق پر متقاضی مشکل دارد و قدیمی شده است. همچنین در برخی از مناطق به علت دوری از مرکز شاهد مشکل کیفیت هستیم.»
 
او راه حل این مشکل را نیز توسعه فیبر نوری و جایگزین کردن آن با شبکه سیم مسی می‌داند. در این راستا مقرر شده است شرکت مخابرات ایران برنامه زمان بندی برای انجام آن ارائه دهد:
 
«موضوع سرمایه‌گذاری هم در اینجا مطرح است و طبیعتا وضع درآمدی مخابرات خوب نیست. به همین دلیل مباحث مربوط به تعرفه بارها این شرکت مطرح کرده که دچار مشکل است. ما امیدواریم در حوزه اینترنت و تلفن ثابت با اصلاح تعرفه، فرآیند حل این مشکل را تسریع کنیم.»
 
 
به گفته رئیس رگولاتوری در مورد شبکه موبایل هم در صورتی که بهره‌برداری از فرکانس ۲۳۰۰ اتفاق بیفتد شاهد یک پله رشد در ارائه خدمات خواهیم بود.
 
وی در کنار این موارد، مسائلی از جمله تداخلات فرکانسی را نیز یکی دیگر از مشکلات موجود دانست:
 
«برای مثال در مرزها با کشورهای همسایه تداخل وجود دارد. یک تداخلی هم که اخیراً زیاد شده، مربوط به استفاده از دستگاه‌های ریپیتر است که متداول شده و مردم در ساختمان‌هایشان نصب می‌کنند. که البته قابل شناسایی است و با آن برخورد می‌کنیم.»
 
آن طور که شاهکوه بیان کرده است براساس نمونه‌های رگولاتوری، در دو درصد از نقاط در کشور سرعت اینترنت به زیر ۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و شبکه دارای مشکل است.
 
او با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه گفت:«شاید در کوتاه مدت اپراتورها بتوانند با درآمدها و سرمایه‌ای که دارند دوام بیاورند اما در دراز مدت شدنی نیست و ما باید مشکل تعرفه را حل کنیم.»
 
رئیس رگولاتوری با بیان اینکه با نظر شورای رقابت برای افزایش تعرفه تلفن ثابت موافق هستند، افزود:
 
«بله؛ چارچوب شورای رقابت، چارچوب خوبی است که با همکاری همه از جمله مخابرات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم شده و ما موافق آن هستیم. اما عدد افزایش قیمت را شورای رقابت نداده و ما با سنجش وضع مشترکان و در نظر گرفتن شرایط مردم و مخابرات که توان سرمایه‌گذاری اش بهتر شود، آن را تعیین می‌کنیم.»
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ پهنای باند اینترنت تغییر خواهد کرد تاکید کرد به هیچ عنوان به سمت افزایش قیمت نخواهد رفت: «بلکه سال‌هاست که قیمت پهنای باند زیرساخت روند کاهشی داشته و از سال ۹۲ تاکنون این روند کاهشی ادامه دارد.»
 
به گفته شاهکوه اما در مورد نرخ مکالمات تفلن همراه بررسی صورت نگرفته و بایستی اپراتورها پیشنهادات خود را در این زمینه بیان کنند: «پیش بینی می‌کنیم که با تغییر تعرفه تلفن ثابت، بار مکالمات موبایل کم شود. چرا که کاربر به دلیل پرداخت هزینه ثابت روی قبض خود، ترغیب می‌شود که بیشتر از مکالمه تلفن ثابت استفاده کند.»
 
رئیس رگولاتوری در این مصاحبه همچنین وعده داد تا یک ماه آینده مصوبه‌ای را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب خواهند رساند که بخش ICT کشور بداند که آن‌ها به چه جهتی خواهند رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.