اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 18, 2021
14:59 شنبه، 27ام آذرماه 1400
کد خبر: 131477

وزیر ارتباطات: اینترنت حق‌الناس است / کیفیت اینترنت اپراتورها به مردم گزارش شود

ICTna.ir – عیسی زارع‌پور،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروزه کمتر حوزه‌ای متاثر از فناوری اطلاعات نیست و فناوری اجتماعی شده که در لایه‌های زندگی بشر رسوخ کرده است.

Eisa Zarepour Press.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور صبح امروز در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها افزود: فناوری اطلاعات هم مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر خطرات و تهدیداتی هم دارد و به همین دلیل هم یکی از مدیران شبکه‌های اجتماعی را بخاطر تاثیر پلتفرم روی کودکان از سوی کنگره خواستند تا در این باره تدابیری بیاندیشد.

او اظهار داشت: این فناوری فرصت‌ساز روی دیگری هم دارد که باید برای آن تدبیر کرد اما فرصت‌های این فضا از تهدیدهای آن بیشتر است و باید از این فضا برای جبران عقب‌ماندگی استفاده کنیم.

راه‌اندازی ۲۰ میلیون دورت FTTx تا سه سال آینده

زارع‌پور، یکی از برنامه‌های اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید را تلاش برای تحقق شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد که باعث شده بهره‌گیری کشورهای پیشرفته از ابزار تمدن‌ساز بیشتر باشد و کمتر به آسیب‌های آن دچار شوند.

او با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد، افزود: بال اول ایجاد یک شبکه پرسرعت در کشور است و باید ظرفیتی ایجاد کنیم که شبکه پرسرعت در همه جای کشور در دسترس باشد و در این راستا پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار دادیم تا در ظرف سه سال و اندی باقیمانده ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت را در کشور راه‌اندازی کنیم.

زارع‌پور گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای این هدف انجام شده و کار سخت و پیچیده‌ای است و به عزم ملی نیاز دارد و مانند گازکشی در کشور که همه بسیج شده بودند تا این نعمت را به مردم برسانند، چنین نهضتی هم باید در زمینه توسعه فیبر نوری راه بیفتد.

او افزود: در همین راستا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ الزام به اشتراک‌گذاری فضاهای عمومی و امکانات دولتی و عمومی برای توسعه شبکه فیبررنوری آمده است و شهرداری‌ها باید پای کار این پروژه بیایند و ظرفیت خود را در اختیار قرار دهند تا این مساله محقق شود و طبق تعرفه رگولاتوری این امکانات در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ با توسعه شبکه فیبر نوری مشکل سرعت به کلی حل خواهد شد و باید بار را از روی شبکه موبایل برداریم و این اتفاق خواهد افتاد و سرعت اینترنت ثابت و سیار بالا خواهد رفت.

راه‌اندازی پنجره ملی ارایه خدمات دولت الکترونیکی

او، راهبرد دوم فعالیت‌های وزارت ارتباطات را ارایه انواع سرویس‌های متنوع و با کیفیت به مردم عنوان کرد و گفت: بال دوم شبکه ملی اطلاعات ارایه خدمات در سه بخش است تا بر بستر شبکه پرسرعت در اختیار مردم قرار بگیرد. دسته اول ارایه خدمات دولت الکترونیکی است که پیشرفت مناسبی در این حوزه نداشتیم و شاید ۴۰ درصد پیشرفت داشتیم و هر دستگاهی تشکیلات خود را راه‌انداخته است.

به گفته زارع‌پور، برخی دستگاه‌ها چندین سامانه ارایه خدمات به مردم دارند و باید چند بار مدارک بارگذاری شود. برنامه ما این است که اولا پنجره واحد خدمات هر دستگاه راه‌اندازی شود و در لایحه پیشنهادی دولت در لوایح بودجه سنواتی یک بخش برای وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده است.

او گفت: همه دستگاه‌ها مکلف هستند ظرف مدت مشخصی پنجره واحد خدمات الکترونیک خود را ارایه بدهند و حداقل ۳۰ درصد خدمات خود را در گام اول ارایه دهند و تا پایان سال بعد زیرساختی خواهیم داشت که مردم با یکبار احراز هویت حداقل به ۳۰ درصد خدمات دولت به صورت پکپارچه دسترسی خواهند داشت.

زارع‌پور افزود: اگر بخواهیم عدالت و مردمی بودن دولت را به معنای واقعی کلمه محقق کنیم و زمینه فساد را از بین ببریم باید به سمتی برویم که خدمات دولت به صورت الکترونیکی و هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گفته او، دولت مردمی به این معنا نیست که مردم مسوولان را هر روز ببینند ولی مردم می‌خواهند مسوولین را ببینند و مشکل‌شان را حل کنند که اگر ۲۴ ساعته امکان حل مشکل‌شان را داشته باشند، دولت مردمی محقق خواهد شد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: تا پایان سال پایلوت این طرح را با حضور دو یا سه دستگاه راه‌اندازی خواهیم کرد و تا پایان سال ۱۴۰۱ پنجره ملی خدمات را به صورت یکپارچه خواهیم داشت.

او، بخش سوم خدمات را خدمات پایه کاربردی مثل موتور جستجو عنوان کرد و گفت: باید تکالیف خود را براساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات انجام دهیم که وزارت ارتباطات مکلف شده در حوزه ارایه خدمات پایه کاربردی باید نقش ارایه کند و طعم شیرین فناوری اطلاعات را در مدیریت جامعه باید به مردم بچشانیم.

تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در هیات دولت

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه‌هایی است که بسیاری از معضلات اقتصادی کشور از جمله اشتعال و افزایش سهم این حوزه از تولیدناخالص ملی را می‌تواند حل کند، توضیح داد: یک کارگروه ویژه با اختیارات ویژه در دولت تشکیل خواهد شد و هفته گذشته درباره آن بحث شد و چهار نفر از وزرا و دو نفر ازمعاونان رییس جمهور ماموریت رفع موانع توسعه اقتصاد دیجیتال را برعهده خواهند داشت تا سهم اقتصاد دیجیتال در کشور به ۱۰ درصد برسد.

او افزود: برای برطرف کردن موانع ورود کسب و کارهای دیجیتال به بورس، اولین شرکت وارد بورس شد و آغاز یک مسیر جدید است و امیدواریم با تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال این مسیر را بیشتر دنبال کنیم.

فشار نیاز ارتباطی روی شبکه موبایل

وزیر ارتباطات توضیح داد: با توسعه پروژه فیبر نوری دنبال افزایش سرعت اینترنت هستیم و سرعت آن تا چند گیگ هم می‌تواند باشد و سرعت نامحدود می‌شود. راهبرد ما این است که شبکه با کیفیتی راه‌اندازی کنیم. در سال‌های گذشته اتفاقاتی خوبی اتفاق نیفتاده و در حوزه اینترنت ثابت توسعه به خوبی اتفاق نیفتاده است. تندی و کندی شبکه یکباره اتفاق نمی‌افتد. هفته گذشته اسپید تست نتایج خود را منتشرد که در سه ماه گذشته وضعیت ثابتی داشتیم و در اینترنت موبایل وضعیت ایران سه پله ارتقا یافته است و به رتبه هفتاد رسیدیم.

او با اشاره به اینکه در حوزه ثابت وضعیت بسیار مناسبی با رتبه ۱۴۲ نداریم، افزود: این اتفاق یک شبه نبوده و در ۱۰ سال گذشته در حوزه اینترنت ثابت به خوبی عمل نکردیم. همه کشورهای دیگر دسترسی به شبکه ثابت به تلفن همراه ارجحیت دارد چون موبایل برای استفاده ثابت نیست و فرکانس محدودیت دارد و پهنای باندی که در اختیار اپراتورها قرار داده می‌شود، محدودیت دارد و وقتی تقاضا بالا برود، شبکه کند می‌شود. جهت‌گیری کشورهای پیشرفته این است که دسترسی ثابت به سیار بیشتر باشد اما در کشور ما فشار روی شبکه موبایل است.

افزایش ۲۰ ترابایتی ظرفیت اینترنت کشور

وزیر ارتباطات با اشاره به ظرفیت ۳۳ ترابایتی شبکه ارتباطی کشور، از برگزاری مناقصه افزایش ظرفیت ۲۰ ترابایتی زیرساخت ارتباطی کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

او گفت: در بخش گیت‌وی اینترنت بین‌الملل مشکلی نداریم و با قطعی‌هایی مواجه بودیم بخاطر اینکه بخشی از ارتباطات از کابل‌های زیردریایی تامین می‌شود و هفت درصد ظرفیت ما از این مسیر دچار قطعی شده بود و اینها مقطعی است و اگر قرار باشد اتفاق ویژه‌ای بیفتد، پروژه‌ای است که در بلندمدت آن را دنبال خواهیم کرد.

اینترنت حق‌الناس است

زارع‌پور افزود: رگولاتوری ماموریت ویژه دارد تا بحث سرعت و کیفیت شبکه را به صورت ویژه دنبال کند. اینترنت حق‌الناس است و باید تلاش کنیم از حق مردم دفاع کنیم. بخش عمده‌ای از نیاز مردم توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و ما وظیفه تنظیم‌گری داریم. مشکلات استخراج شده و اقدامات کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت برای آنها پیش‌بینی شده است.

به گفته او، وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات سیار فرکانس‌های ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ مگاهرتز را به اپراتورها واگذار کرده تا ظرفیت فرکانسی را فعال کنند و شاهد افزایش کیفیت شبکه باشیم و سرعت هم بالا خواهد رفت. حتی برای بحث تامین تجهیزات هم وارد شدیم تا کمک کنیم موانع برطرف شود.

زارع‌پور افزود: در بلندمدت ببرنامه‌مان این است که پروژه فیبر نوری تا نقاط را دنبال کنیم و با این مساله نیاز به استفاده از موبایل در منازل نیست و مشترکان می‌توانند از اینترنت خانگی استفاده کنند.

او تصریح کرد: رگولاتوری هم باید به سمت استفاده از فناوری‌های جدید در توسعه شبکه موبایل برود. باید به سمت توسعه 5G برویم و باید شبکه فیبر نوری توسعه یابد و به عنوان شبکه پشتیبان باید زیرساخت فیبر نوری توسعه یابد.

وزیر ارتباطات یکی دیگر از برنامه‌های وزارتخانه تحت مدیریتش را اجرایی شدن مصوبات کمیسیون درخصوص به اشتراک‌گذاری منابع و اجرای مصوبه بیت‌استریم عنوان کرد و گفت: اگر این مصوبه اجرا شود، رقابت خوبی بین فراهم‌کنندگان دسترسی ثابت ایجاد خواهد شد. موضوع دیگر در دستور کار هم مصوبه همگرایی پروانه خدمات است که به دنبال فعال کردن ظرفیت‌ها هستیم.

افزایش تعرفه مخابرات به مصوبه رگولاتوری و تایید ستاد تنظیم بازار نیاز دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درخصوص لایحه دولت قبل درخصوص بازپس‌گیری برخی امکانات مخابرات گفت: بازپس‌گیری کانال‌ها بحث حقوقی دارد و ممکن است نتیجه خوبی گرفته نشود. بند جایگزین آن بند لایحه بودجه است که همه دستگاه‌ها منابع خود را به اشتراک بگذارند و کمیسیون صنایع هم پیشنهاد مشابهی را دنبال می‌کند که داکت‌ها و حوضچه‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

او افزود: مخابرات مشکلات زیادی دارد و در ۱۰ سال گذشته می‌توانست نقش کلیدی در توسعه ارتباطات ثابت ایفا کند و بخشی از آن به مخابرات برمی‌گردد و بخشی هم به کارهایی که حاکمیت باید انجام می‌داد. تعرفه‌های تلفن ثابت ۱۰ سال است تقریبا تغییری نکرده درحالیکه در این مدت تورم ۳۰ برابری داشتیم.

به گفته زارع‌پور، هیچ اپراتوری بدون مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات حق افزایش هیچ تعرفه‌ای را ندارد و از این پس علاوه بر کمیسیون باید هماهنگی با ستاد تنظیم بازار هم صورت بگیرد.

او تصریح کرد: از حوزه‌ای که درآمدهای آن ثابت نگه داشته شده، انتظار توسعه منطقی نیست و دنبال این هستیم مشکلات مخابرات را با تعامل حل کنیم. مخابرات سرمایه ملی است و باید الزامات رفع مشکل را از بین ببریم اما اگر مخابرات بخواهد به همان منوال قبل باشد، معطل مخابرات برای توسعه فیبر نمی‌مانیم و راهکارهایی برای بازگرداندن رقابت داریم.

زارع‌پور افزود: اقداماتی برای اصلاح تعرفه برداشته‌ایم تا مخابرات نفس بکشد و اگر تدبیر جدی صورت نگیرد، ممکن است مخابرات با مشکل جدی مواجه شود.

به گفته او، همین اتفاق برای اپراتورهای موبایل هم ممکن است، رخ دهد زیرا سرمایه‌گذاری برای توسعه صورت نگرفته است. زیرساخت آنها قدیمی است و تقاضا بیشتر شده و پاسخگوی نیاز روز مردم نیست و سرمایه‌گذاری برای توسعه صورت نگرفته است.

زارع‌پور اظهار داشت: باید کیفیت شبکه اپراتورهای مختلف توسط رگولاتوری به مردم گزارش شود. اپراتورها انفال مردم را در اختیار دارند و باید مستقیم به مردم گزارش شود. از سوی دیگر هم ما باید موانع را برطرف کنیم که بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

او افزود: اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود و توسعه اتفاق نیفتد، آمادگی این را داشته باشید که تا یک سال دیگر در همین تهران هم نتوانید با تلفن صحبت کنید.

راه‌اندازی اپراتور کودک و نوجوان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اپراتور ارتباطی کودک و نوجوان براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: در حوزه کودکان در گذشته خوب عمل نکردیم و البته بخشی از آن هم برعهده وزارت ارتباطات نبوده و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. یک بخش اقدامات ایجابی باید صورت بگیرد و تا پایان سال بحث اپراتور کودک و نوجوان را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی خواهیم کرد تا اگر خانواده‌ای خواست فضایی را در اختیار کودک خود قرار دهد، بتواند از امکانات این اپراتور استفاده کند.

پیشنهادات وزارت ارتباطات روی طرح صیانت محرمانه نیست

او درخصوص موضع وزارت ارتباطات در برابر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: اعمال محدودیت روی برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد اما ممکن است خطوط قرمز متفاوت باشد. سالم‌سازی فضای مجازی و صیانت از خانواده‌ها و اعمال محدودیت در همه جای دنیا پذیرفته شده است و خط قرمز همه کشورها با هم متفاوت است.

زارع‌پور افزود: زیست اصلی مردم در این فضا درحال وقوع است و کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، اگر حقوق خود را ندانند، حقوق مردم تضییع می‌شود. باتوجه به اینکه مراجعات مردم برای رفع این مشکلات زیاد شده، به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم حقوق مردم را ایفاد کنیم. باید بتوانیم از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کنیم و لازمه آن ساماندهی این فضا است و فکر نمی‌کنم کسی با این مساله مشکل داشته باشد.

او با اشاره به اینکه شفاف شدن فضا به نقع پلتفرم‌ها هم هست، تصریح کرد: پلتفرم‌ها نمی‌دانند به چه کسی باید پاسخگو باشند و حقوق‌شان چیست. در برخی کشورها تقریبا هر سال یک قانون جدید تصویب می‌شود یا قانون قبلی به روز می‌شود. این فضا فضایی نیست که یکیار قانون بگذاریم و تمام شود بلکه باید شفاف شود.

وزیر ارتباطات گفت: بحث من این است که طرح صیانت جای بهبود و ارتقا دارد و در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی پیشنهادی را تهیه کردیم و به رییس کمیسیون ویژه و مجلس دادیم تا بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی را برطرف کنیم در عین اینکه بخش اول باید محقق شود و به نفع بخش خصوصی است.

او افزود: هر پلتفرمی که قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرد، مانند سایر کشورها منعی برای فعالیت در ایران ندارد.

زارع‌پور درخصوص رسانه‌ای کردن پیشنهاد وزارت ارتباطات به کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: رسانه‌ای کردن آن پیش از پذیرشش در مجلس به اصل مطلب لطمه می‌زد درحالیکه محتوای آن هیچ محرمانگی ندارد و می‌توانند منتشر کنند.

او افزود: همین که پذیرفته شده پیشنهاد وزارت ارتباطات بررسی شود، در صورت صلاحدید می‌توانند به صورت عمومی منتشر کنند اما قبل از پذیرفته شدن احساس مان این بود که حاشیه به اصل غلبه کند.

به گفته او، اگر مجلس بررسی پیشنهاد وزارت ارتباطات را نمی‌پذیرفت، ایجاد حاشیه می‌کرد و یک تدبیر مدیریتی بود و جز این چیزی نبود. مهر محرمانه هم روی نامه روی آن بود و روی طرح نامه محرمانگی وجود ندارد. بحث ما این بود که مجلس طرح را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد و نظر وزارت ارتباطات و بقیه همه شنیده می‌شود یا نه.

بررسی حقوق فضایی ایران در مجامع بین‌المللی برای حضور اپراتورهای ماهوواره‌ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در حوزه رگولاتوری فناوری اطلاعات و پلتفرم و سرویس خلا داریم و بخشی از آن را وزارت ارتباطات باید پر کند. به همین دلیل هم در حکم رییس سازمان فناوری اطلاعات آمده باید تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات را دنبال کند اما در حوزه‌های دیگر باید امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه تامین شود.

او افزود: باید بحث حقوق فضا را در مجامع بین‌المللی دنبال کنیم و بحث حفظ حقوق سرزمینی ایران را دنبال کنیم و کارهایی هم در گذشته صورت گرفته که فعالیت خدمات‌گیرندگان ماهواره‌ای را در کشور داشته باشیم.

فرکانس جزو انفال است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای توسعه 5G که در اختیار صدا و سیما است، توضیح داد: فرکانس 5G در اختیار صدا و سیما است و با آنها تعامل می‌کنیم و جلساتی داشتیم تا به شکل منصفانه‌ای بتوانیم بهره‌گیری از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ را برای بهره‌گیری داشته باشیم.

او افزود: با رویکرد مثبت سازمان صدا و سیما شاهد استفاده موثر از فضای فرکانسی خواهیم بود. فرکانس جزو انفال است وباید  حداکثر استفاده را از این فضا ببریم و خوش‌بین هستیم در این حوزه اتفاقات خوبی بیفتد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.