اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 19, 2021
12:10 یکشنبه، 28ام آذرماه 1400
کد خبر: 131507

طرح حمایت به دنبال محدود کردن پیام رسان های خارجی نیست

 
 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم بنا ندارد هیچ چیز را از مردم مخفی کند، گفت: وقتی دولت خود از طریق بستر اینترنت کالاهای اساسی را عرضه می‌کند، نشان می‌دهد که فضاسازی‌ها درباره بررسی محدود کردن شبکه‌های اجتماعی درست نیست.
 
علیرضا سلیمی با اشاره به بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی در مجلس گفت: از زمان مطرح شدن این طرح درباره‌آن دو دیدگاه وجود دارد؛ برخی می‌گویند که این طرح از مسائل اولویت‌دار کشور نیست، زیرا مردم دچار مشکلات دیگری هستند و برخی هم با توجه به فضای حاکم بر افکار عمومی بررسی این طرح را یک ضرورت می‌دانند.
 
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد ظهور و بروز دو فضای رسانه‌ای «رسمی» و «غیر رسمی» درباره این طرح هستیم، گفت: امروز رسانه‌های غیررسمی بدون اینکه در حوزه فعالیت خود چارچوب و قاعده‌ای داشته باشند، مدیریت فضای افکار عمومی را در اختیار گرفته‌اند.این وضعیت باعث بروزآسیب‌هایی در جامعه شده به طوری که مخاطب نمی‌داند کدام خبر واقعی و کدام غیرواقعی است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به هجمه‌های تبلیغاتی علیه طرح حمایت از کاربران فضای مجازی گفت: شاهد بودیم که درباره بررسی این طرح در کمیسیون مشترک مسائل خلاف واقع  گفته شد و ادعا شد که با اصل ۸۵ شدن، این طرح در پشت درهای بسته بررسی می‌شود در حالی که اینگونه نبود و این طرح به صورت شفاف در این کمیسیون بررسی شد.
 
 سلیمی خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون موردی نداشتیم که مذاکرات کمیسیون‌های مجلس اینگونه شفاف و در لحظه در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.
 
طرح حمایت به دنبال محدود کردن پیام رسان های خارجی نیست
 
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادعای محدودسازی فضای مجازی را از جمله شایعات خلاف واقع علیه این طرح عنوان کرد و گفت: عده‌ای با نشر اخبار کذب مدعی شدند که طرح حمایت می‌خواهد پیام رسان‌های خارجی را تعطیل کند در حالی که مجلس به دنبال چنین اقداماتی نبوده است. امروز فضای مجازی ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که زندگی  و کسب و کار ده‌ها هزار نفر با فضای مجازی پیوند خورده است.
 
 عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به طرح و برنامه عرضه اینترنتی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت هم به دنبال بستن فضای مجازی نیست، وقتی بحث عرضه کالاهای اساسی از این بستر مطرح می شود، معلوم می‌شود که محدود کردن فضای کسب و کار خلاف واقع است.
 
وی با اشاره به فضاسازی علیه طرح حمایت از کاربران فضای مجازی گفت: واقعیت این است که این طرح هنوز در صحن تصویب نشده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد و ما نباید طرح و ایده اولیه را ملاک و معیار قرار دهیم. هنوز هیچ ماده‌ای از این طرح  به تصویب نهایی نرسیده است و هرگونه اعلام نظر در این مورد نهایی نیست.
 
مجلس درباره طرح حمایت از کاربران فضای مجازی شفاف برخورد کرد
 
 سلیمی با بیان اینکه دولت باید درباره این موضوع لایحه می‌داد، گفت: دولت بدنه کارشناسی قوی دارد. رهبر انقلاب بارها فرمودند که لوایح پختگی بیشتری نسبت به طرح‌ها دارد چون دولت کارشناسان قوی برای تدوین لوایح دارد. در عین حال قانون به نماینده اجازه می‌دهد که در مورد موضوعات مورد نیاز کشور ، طرح ارائه کند و وقتی دولت ورود پیدا نمی‌کند، مجلس مجبور است طرح ارائه کند.
 
عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: واقعیت این است که در بحث فضای مجازی، دولت کم کاری کرد و لایحه نیاورد و درنتیجه نمایندگان در این زمینه وارد شدند. یکی از کارکردهای طرح‌ها این است که دولت را به تکاپو وادار می کند کما اینکه با ورود مجلس به این طرح، وزارت ارتباطات وارد شد و پیشنهاداتی مطرح کرد.
 
نماینده مردم محلات و دلیجان با اشاره به ارجاع این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این طرح در مرکز پژوهش‌ها با دقت بیشتری در حال بررسی است چون هم دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و هم با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذاشت.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: درباره این طرح پیشنهادات دولت مورد توجه است نه اینکه مجلس تابع دولت باشد بلکه با استقلال خود به این دیدگاه‌ها توجه می‌کند.
 
سلیمی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پیشداوری کرد، گفت: نکته مهم در مورد این طرح اصل ۸۵ بودن است.همه طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شوند و اگر موضوعی همزمان چند جنبه فرهنگی، سیاسی واقتصادی داشته باشد باید در کمیسیون مشترک بررسی شود.
 
وی اضافه کرد: مجلس یازدهم به صورت شفاف این موضوع را بررسی کرد. با توجه به اینکه این طرح دارای ابعاد متفاوتی است، مجلس به دنبال این بود تا از متخصصین بیشتری استفاده کند و رای داد که در کمیسیون مشترک بررسی شود.
 
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم بنا ندارد هیچ چیز را از مردم مخفی کند، گفت: طرح حمایت از کاربران با شفافیت بررسی می‌شود و از کمیسیون‌های مختلف افرادی برای بررسی این طرح کاندیدا شدند از مخالفین جدی این طرح هم در کمیسیون مشترک حضور دارند.
 
 وی خاطرنشان کرد: مجلس در مورد این طرح به صورت دموکراتیک عمل کرده و کمیسیون ملزم به پذیرش رای اکثریت در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.