اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 22, 2021
14:32 چهارشنبه، 1ام دیماه 1400
کد خبر: 131617

فیروز آبادی: بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارایه سند تحول فضای مجازی شود

 
pic.jpg
دبیر شورای عالی فضای مجازی بر اهمیت دو عامل اجتماعی و اقتصادی به عنوان موتور محرکه فضای مجازی تاکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست با شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این مطلب افزود: با توجه به نظریه های کنشگری، بازیگران اقتصادی، پلت فرم ها را می سازند و بازیگران اجتماعی بر روی پلت فرم ها کنشگری می کنند بنابراین زیست بوم جدیدی شکل گرفته که باید اصول آن مورد توجه قرار گیرد.
دکتر فیروزآبادی افزود: اقتصاد این فضا بیشتر خدماتی است و این خدمات در جامعه در فضای مجازی بر روی پلت فرم ها در نظام شبکه ای که جهانی است، عرضه می شود که راهبری و نظام ارزش گذاری آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارتاپ ها است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سایر خصایص این فضا همچون تنوع جرایم گفت: جرایم مختلفی در حال وقوع است که نظام جرم شناسی و دستگاه اداری ما در کشور نیاز به ساماندهی و قانون گذاری دراین فضا دارند و بسیاری از معضلات امروز به دلیل اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی است که البته این مشکل تمامی کشورهاست.
تغییر ساختارهای حکمرانی در فضای مجازی
وی با اشاره به چگونگی حکمرانی در فضای مجازی تاکید کرد: اصول حکمرانی و ساختارهای آن در فضای مجازی براساس سه رکن همکاری(Cooperation )، هماهنگی(Coordination) و همکاری همدلانه (Collaboration ) است و ما در حوزه فرهنگی قطعا به این نوع حکمرانی در سطح جامعه نیاز داریم و اگر این سه به دلیل اجتماعی شدن پدیده ها شکل نگیرد در سیاست گذاری و مقررات گذاری و در نهایت مدیریت این حوزه با بحران روبرو خواهیم شد.
باید در ساختارهای کشور تحول فضای مجازی صورت گیرد
وی گفت: شورای عالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختارهای کشور تاکیدداشته و تاکنون با سازمان های بسیاری به خصوص در حوزه های فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال همکاری شده که بر پایه مصوبه در شورای عالی فضای مجازی است اما واقعیت این است که تحول در این فضا نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اهمیت تحول در سه موضوع رسانه، اوقات فراغت و سرگرمی و آموزش در حوزه فرهنگ در کشور افزود: در حوزه رسانه با توجه به اقبال عمومی به آن برای قلمروسازی و ایجاد سکو هنوز وضعیت مناسبی کسب نکردیم اما در حوزه VOD ها کشور برای داخلی سازی آن وضعیت مناسبی دارد.
دکتر فیروزآبادی اعلام کرد: در حوزه آموزش مجازی هم در زمان کرونا با یاری تمامی نهادهای مربوطه در کشور سامانه شاد راه اندازی شد که اقدام خوبی در این حوزه بود و در خصوص آموزش های غیر رسمی نیز سکوهای داخلی بسیاری راه اندازی شده است.
وی با بیان این که دنیا به سمت ابر پلت فرم ها و چند فعالیتی شدن آنها همچون سکوهای شبکه ای بازی های رایانه ای در حال حرکت است، تاکیدکرد: باید در کنار اهمیت به جنبه های معنوی فعالیت های فرهنگی مدل های اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و اگر بدون مدل اقتصادی کار فرهنگی در کشور صورت گیرد امید موفقیت کاهش می یابد.
بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارایه سند تحول فضای مجازی شود
دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که باید بخش فرهنگی کشور خود پیشقدم در ارایه سندتحول فضای مجازی باشد نه این که مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه آن از آنها دعوت به همکاری کند، گفت: اگر در بخش فرهنگی به مصوبه ای در این حوزه نیاز است شورای عالی فضای مجازی آمادگی کامل دارد تا در این حوزه ورودکرده و مصوبات لازم را برای اجرا به تصویب برساند.
وی در خصوص وضعیت تولید محتوا در کشور و اهمیت آن به عنوان گامی در جهت قلمروسازی افزود: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتواست که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی و عرضه آن است که پس از تحقق آن به دنبال مطلوب سازی محتوا و در نهایت ارایه محتواهایی که منجر به ارتقا و رشد شود، هستیم که باید در این راستا از تمامی ظرفیت هایی که وجود دارد در طبقه های مختلف برای همان طبقه استفاده شود چرا که در حوزه فرهنگ هم با شخصی سازی فضای مجازی روبرو هستیم.
دکتر فیروزآبادی گفت: محصولات فرهنگی مانند سایر محصولات به سمت محصولات شخصی شده مطابق با نیازها و سلایق اشخاص حرکت می کنند. بخش عمده ای از محصولات فرهنگی در شبکه های اجتماعی و در گروه های همسان تولید خواهند شد. برهمین اساس دستگاه ها نمی توانند تولید کننده فرهنگی محصولات یکنواخت و انبوه باشند بلکه دستگاه ها می توانند در هدایت و مربیگری تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.