اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 25, 2021
14:51 شنبه، 4ام دیماه 1400
کد خبر: 131700

عضو کمیسیون مشترک: بدون اصلاح ایرادات مرکز پژوهش‌ها، کلیات طرح صیانت رد خواهد شد

 
عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت اظهار داشت ایرادات مرکز پژوهش‌ها به طرح صیانت کاملا کارشناسی و دقیق است. به گفته وی اگر با درخواست مرکز برای ارائه فرصت بیشتر مخالفت شود، طرح به کمیسیون بازگشته و قطعا پس از رای گیری، کلیات آن رد خواهد شد.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک اعلام کرد ابعاد حقوقی طرح صیانت مغایر با قانون اساسی بوده و اصلاحات آن نیازمند صرف زمان بیشتری است.
 
«غلامرضا نوری»، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در گفت‌وگو ایلنا به اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه مرکز پژوهش‌ها با یک بررسی کارشناسی و دقیق ایرادات مختلف این طرح را در جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و فنی ارزیابی کرده و متذکر شد.»
 
او در ادامه بیان کرد از همان روزهای ابتدایی مطرح شدن این طرح، بارها در گفت‌‌وگوهای مختلف از صداوسیما تا رسانه‌های مکتوب و مجازی همواره بر تناقض این طرح با اصولی از قانون اساسی تاکید کرده بوده است.
 
عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت با اشاره به آخرین جلسه این کمیسیون گفت:
 
«من در آخرین جلسه که موضوع ارجاع به مرکز پژوهش‌ها مطرح بود، درخواست اعمال ماده 142 را داشتم که به مرکز فرصتی 45 روزه برای بررسی طرح داده می‌شد که مخالفت شد و پیشنهاد ارجاع 10 روزه به تصویب رسید. اکنون خود مرکز پژوهش‌ها درخواست مهلت زمانی بیشتری کرده است تا بتواند دقیق‌تر این طرح را بررسی کرده و گزارش خود را به کمیسیون ارائه کند.»
 
 
اما آیا ممکن است هیئت رئیسه کمیسیون مشترک با درخواست مرکز پژوهش‌ها مخالفت کند؟ نوری در پاسخ به این سوال گفت:
 
«طرح فعلی ایرادات فراوانی دارد و در صورتی که قبل از ارجاع به مرکز پژوهش‌ها نسبت به کلیات آن رای‌گیری صورت می‌گرفت، رد می‌شد. اکنون نیز اگر با درخواست مرکز، مخالفت شود، باید طرح به کمیسیون بازگردد و درخصوص کلیات آن رای‌گیری شود که با توجه به تنوع و حجم ایراداتی از نظر قانون اساسی، نقض حریم خصوصی و جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فنی که در طرح وجود دارد، قطعا کلیات آن در کمیسیون رد خواهد شد.»
 
برخی معتقدند با توجه به طرح بحث اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و طرح جدید بنزینی کیش و قشم، نامه مرکز پژوهش‌ها در جهت کاهش نگرانی و اعتراضات مردمی بوده است. اما عضو کمیسیون بررسی طرح صیانت این ادعا را قبول ندارد.
 
به گفته وی ایرادات مطرح شده کاملا کارشناسی و دقیق است: «برای مثال اینطور نیست که یکی، دو ایراد کلی گرفته باشند که طرح مدتی به حاشیه برود تا از اذهان دور شود و در خفا جلو برود بلکه ایرادات کاملا کارشناسی، دقیق و همه‌جانبه است و این نشان می‌دهد که مرکز در این مدت جنبه‌های مختلف طرح را به خوبی بررسی و این اشکالات را از متن آن استخراج کرده است.»
 
لازم به ذکر است طبق آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک، برای تصویب کلیات طرح صیانت بایستی دو سوم کل اعضای این کمیسیون به آن رای مثبت بدهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.