اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

فناوری

فیبرنوری

December 25, 2021
15:31 شنبه، 4ام دیماه 1400
کد خبر: 131701

وزیر ارتباطات: توسعه شبکه فیبر نوری پیش نیاز 5G است/ توسعه شبکه فیبر طی سه سال آینده

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه فیبرنوری یکی از زیرساخت هایی است که تکنولوژی 5G دارد و تا زمانی که فیبر تا پای BTS نرفته باشد، نمی توانیم با سرعت بالا دیتا را منتقل کنیم.
 
zarepour7.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع پور در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تلکام با بیان این مطلب افزود: جزو برنامه ما است که ظرف سه تا چهار سال آینده شبکه فیبر نوری کشور را توسعه دهیم تا هم برای پروژه فیبر منازل و هم برای تقویت زیرساخت های ارتباطی تلفن همراه استفاده شود.
او اظهار داشت: از سوی دیگر باید تکنولوژی های لازم نیز توسعه یابد. اکنون بخش زیادی از آنچه به عنوان 5G در کشور به صورت محدود استفاده می شود، خارجی است. ما ظرفیت های  خیلی خوبی داریم و شرکت های مختلفی هستند که در حوزه تولید فناوری های مربوط به 5G کار کرده اند.
زارع پور ابراز امیدواری کرد مجموع این موارد باعث شود ظرف دو سه سال آینده بتوانیم توسعه 5G را در کل کشور داشته باشیم.
او در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال افزایش قیمت اینترنت تاکید کرد: برنامه ای برای افزایش قیمت یا تعرفه نداریم. ضمن اینکه قانون مجلس است که در حوزه اینترنت ثابت افزایش قیمت نداشته باشیم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت افزایش یابد، گفت: کیفیت اینترنت ثابت در سال های گذشته به دلیل عدم توسعه شبکه کاهش یافته است و بخش عمده اعتراضات هم مربوط به اینترنت ثابت است که توسعه نیافته است.
 
منتظر تصمیم مجلس درخصوص طرح صیانت هستیم
او درخصوص پیشنهادات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیسیون ویژه بررسی کننده طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: ما پیشنهادات خود را به کمیسیون ویژه ارایه کردیم و باید مسیر خود را طی کند. این اختیار کمیسیون ویژه است که توجه ویژه ای به نقطه نظرات ما بکند یا همان نقطه نظرات قبلی خود را داشته باشد. ما هم منتظر هستیم تا ببینیم تصمیم مجلس چه خواهد بود.
زارع پور افزود: ما نگرانی های متخصصان و کسب و کارها را در پیشنهادات خود مطرح کردیم و چارچوب های لازم برای شفاف شدن فضا را نیز ارایه داده ایم اما تصمیم گیری نهایی در این باره برعهده کمیسیون مشترک است.
 
تعهد مخابرات برای راه اندازی سالیانه حداقل یک میلیون پورت فیبر نوری
او درخصوص تصویب شدن افزایش تعرفه تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز گفت: اصلاح تعرفه تلفن ثابت در مسیر تصویب است اما تصویب نهایی نشده و یک مرحله جلسه کمیسیون درباره آن برگزار شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مراجع دیگر هم باید تصمیم کمیسیون را تایید کنند، افزود: ضمن اینکه مخابرات هم باید تضمین های لازم را بدهد که حداقل سالیانه یک میلیون پورت فیبر نوری را در کشور راه اندازی می کنند. بدهند.
او ادامه داد: مخابرات یا باید شبکه خود را به فیبر نوری تغییر بدهد یا در نقاطی که هیچ ارتباطی وجود ندارد، به مردم فیبر نوری بدهند و آنها هم قول داده اند این کار را انجام بدهند.
 
ارایه پلتفرم های داخلی در کشورهای همسایه
زارع پور از برنامه وزارت ارتباطات برای عرضه پلتفرم های داخلی در کشورهای همسایه خبر داد و گفت: کشورهای همسایه هم به لحاظ فرهنگی و هم نیازهای کاربران شبیه ایران هستند و قصد داریم پلتفرم ها را در آنجا نیز توسعه دهیم. در بقیه کشورها هم می توانیم این کار را انجام دهیم اما یک کار بلند مدت است و به رایزنی و هماهنگی نیاز دارد.
او افزود: درحال حاضر کار را از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و افغانستان که در آنجا مزیت نسبی برای شروع داریم، آغاز خواهیم کرد و سپس به کشورهای همسایه خواهیم رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.