اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

December 29, 2021
11:50 چهارشنبه، 8ام دیماه 1400
کد خبر: 131841

مدیرعامل ایرانسل: مشکل اصلی توسعه 5G تامین لایسنس است

 
مدیرعامل ایرانسل می‌گوید این شرکت در زمینه تهیه تجهیزات 5G مشکلی ندارد و مشکل اصلی برای توسعه نسل پنجم اینترنت همراه در زمینه لایسنس‌های 5G است.
 
بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، به پیوست گفت: 5G وارد کشور شده است و در آینده نیز توسعه پیدا می‌کند. در بحث تامین تجهیزات مشکلی نداریم اما در بحث لایسنس مشکلاتی داریم.
 
او نقش تحریم‌ها را در توسعه نیافتن 5G این‌گونه توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که تحریم هستیم حوزه فناوری‌های جدید از جمله نسل پنج اینترنت است. بعضی از وندورها هم به خاطر همین فناوری‌ها در لیست تحریم قرار گرفته‌اند تا اجازه واگذاری فناوری به کشورهای دیگر را نداشته باشند. در این مدت‌ فعالیت‌هایی انجام شده است و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم. تعدادی از سایت‌ها هم روشن شده است. در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ هم سایت 5G ایرانسل سرعت ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه داد.
 
مدیرعامل اپراتور دوم کشور در ادامه شروط در دسترس قرار گرفتن اینترنت نسل پنجم را برشمرد: یکی اینکه بتوانیم تعداد زیادی سایت در سطح شهر نصب کنیم و دیگر اینکه گوشی‌هایی که در دسترس مردم است بتوانند از این فناوری استفاده کنند. به دلیل تحریم‌ها، قابلیت 5G گوشی‌های در دست مردم لاک شده است و در حال رایزنی برای آن‌لاک شدن این قابلیت به خصوص در مورد برندهایی مانند اپل و سامسونگ هستیم. قطعاً این قضیه به مرور برطرف خواهد شد.
 
عباسی در مورد باند فرکانسی ۳۵۰۰ نیز گفت: باند فرکانسی ۳۵۰۰ را در اختیار داریم اما وزارتخانه باید بخش جدیدی را واگذار کند که در برنامه‌های وزارتخانه مد نظر قرار گرفته است.
 
نقش اصلاح تعرفه‌ها در افزایش توان سرمایه‌گذاری اپراتورها
اصلاح تعرفه‌های ارتباطی در بخش ثابت و سیار مدت‌هاست محل بحث سیاست‌گذاران و دیگر بازیگران این حوزه است. عباسی ثبات تعرفه‌ها را عامل افت سرمایه‌گذاری اپراتورها می‌داند و به اصلاح آن امیدوار است. او در این باره به خبرنگار پیوست گفت: پایین نگه داشتن تعرفه‌ برای همه حوزه‌های سرمایه‌گذاری و نه فقط 5G مشکل ایجاد کرده است. اپراتور برای اینکه بتواند متناسب با نیاز و فناوری‌های جدید، شبکه را توسعه دهد باید سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری هم از محل درآمد است. درآمد اپراتورها ریالی و به مقدار زیادی از سرمایه‌گذاری ارزی است. با وجود این، تعرفه‌ها ثابت مانده و این مساله به توان اقتصادی اپراتورها آسیب می‌زند. این اتفاق در مورد فیبرنوری هم رخ داده است.
 
او همچنین از احتمال اصلاح تعرفه‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد: وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در اصلاح تعرفه‌ها همراه است و فکر می‌کنم تعرفه‌ها از اوایل سال آینده اصلاح شود تا توان سرمایه‌گذاری اپراتورها بهبود پیدا کند.
 
عباسی آرند در مورد توجیه اقتصادی توسعه شبکه نیز توضیح داد: بیزینس مدل توسعه فناوری چند جنبه دارد و فقط بحث اقتصادی بودن مطرح نیست، فرصت‌های آینده نیز اهمیت دارد. در مجموع در بازه سه‌ساله این سرمایه‌گذاری اقتصادی است.
 
نسل پنجم از دور می‌آید
نزدیک به یک سال و نیم از رونمایی اولین سایت 5G در کشور می‌گذرد. سایتی که ایرانسل با همکاری وزارت ارتباطات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس کرد و حسن روحانی در مراسم رونمایی از آن،‌ راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم را یک تحول عظیم دیجیتالی نامید. در این مدت ۱۴ سایت 5G در کشور راه‌اندازی شده است که از این تعداد هشت سایت متعلق به ایرانسل است. همچنین همراه اول با پنج سایت و مبین‌نت با یک سایت، دیگر بازیگران اینترنت نسل پنجم هستند. رایتل نیز به رغم اینکه اعلام کرده بود اولین پایلوت 5G را تا پایان ۹۹ راه‌اندازی خواهد کرد، تا به امروز وارد این حوزه نشده است.
 
در شرایطی که اپراتورها اعلام می‌کنند توان اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذاری روی اینترنت نسل پنجم را ندارند و رگولاتوری هم این مساله را تایید می‌کند، به نظر می‌رسد برای توسعه نسل پنجم اینترنت، راه آسانی پیش روی اپراتورها نیست و باید منتظر اصلاحاتی به منظور افزایش توان سرمایه‌گذاری اپراتورها از سوی رگولاتور باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.