اپلیکیشن

تلفن همراه

December 30, 2021
12:43 پنجشنبه، 9ام دیماه 1400
کد خبر: 131870

فناوری‌هایی که در سال ۲۰۲۱ عمرشان تمام شد

 
در سال ۲۰۲۱ محصولات و خدمات فناوری از هوم پاد اپل گرفته تا پروژه لون گوگل عمرشان به پایان رسید.
 
 هیچ چیز در این دنیا همیشگی نیست؛ به خصوص فناوری. در یک سال گذشته نوآوری‌های فوق العاده‌ای وجود داشتند که ما را به دنیای خارج مرتبط کردند اما شماری محصولات و خدمات فناوری قدیمی عمرشان تمام شد و برای همیشه ناپدید شدند. بعضی از این‌ها مدتی بود که ناقوس مرگشان به صدا درآمده بود؛ در حالی که سایرین به یکباره ناپدید شده و باعث شوکه شدن بسیاری از کاربران شدند. البته توقف عرضه یک محصول یا خدمات به معنای شکست کامل آن نیست بلکه عوامل تاثیرگذار بازار را بارز می کند.
 
پایگاه خبری ایندین اکسپرس در گزارشی به بررسی محصولات و خدمات فناوری پرداخته که در سال ۲۰۲۱ ناپدید شدند که عبارتند از:
 
خروج ال جی از کسب و کار تلفن همراه
 
شرکت ال جی بسیاری از اولین‌ها را به بازار تلفن هوشمند آورد اما اوایل سال ۲۰۲۱ خروج خود از این بازار را اعلام کرد. علت عمده این تصمیم مربوط به استراتژی کسب و کار پیچیده‌ای است که این شرکت کره‌ای سالهای متمادی دنبال کرده است اما همچنین عدم پذیرش ایده‌های جدید در سطح صنعتی را بارز می کند. این غول کره جنوبی مدلهای تلفن هوشمند بسیاری از جمله "ال جی وینگ" را معرفی کرد اما هرگز تایید و تحسینی که سزاوار آن بود را دریافت نکرد. بعضی بر این باورند که تلاش‌های ال جی کمی دیر هنگام بود و زمانی که قصد داشت محصولات نوآورانه را نمایش دهد خیلی دیر شده بود. در واقع ال جی در سال ۲۰۱۳ سومین سازنده بزرگ تلفن هوشمند در جهان بود اما در سال‌های اخیر برای رقابت با رقیبانی نظیر اپل و سامسونگ در بازار گوشی‌های تلفن هوشمند گران قیمت به تقلا افتاده بود. خروج ال جی از بازار تلفن هوشمند نه تنها به این صنعت بلکه به ایده‌های خلاقانه و شور و هیجان برای محصولات پیشرفته هم ضربه زد.
 
هوم پاد اپل
 
توقف تولید اسپیکر هوشمند هوم پاد (HomePod) اپل مایه تعجب ناظران دنیای فناوری نشد و در واقع مدتی بود که این شرکت چنین قصدی داشت. هوم پاد ممکن است شکست نبوده باشد اما موفقیت بزرگی هم نبود. مشکل هوم پاد قیمتش نبود بلکه موقعیتش بود. با وجود این که هوم پاد اسپیکر خوبی بود اما به هوشمندی محصولات رقیب از آمازون و گوگل نبود. هوم پاد دیگر تولید نمی‌شود اما هوم پاد مینی همچنان وجود دارد و اسپیکر کوچک خوبی به شمار می‌رود.
 
آی مک پرو
 
پس از اسپیکر هوشمند هوم پاد، محصول دیگری که عرضه آن از سوی اپل متوقف شد آی مک پرو (iMac Pro) بود. هنگامی که این دستگاه در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، اپل عملکرد کلاس ورک استیشن در یک طراحی آی مک را قول داد. این دستگاه آن زمان تا حدودی به این وعده عمل کرد اما این اواخر کمی بی‌معنی به نظر می رسید. آی مک پرو یک محصول آزمایشی برای جامعه حرفه‌ای بود اما هنگامی که مک پرو دو سال بعد از راه رسید، این رایانه رومیزی بی‌معنی شد. هنوز مشخص نیست آیا اپل قصد دارد جانشین دیگری برای آی مک پرو معرفی کند به خصوص که تمرکز کامل این شرکت روی عرضه محصولات مک با پردازنده سفارشی طراحی خودش است.
 
لون
 
آلفابت، شرکت مادر گوگل اوایل سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت پروژه اینترنت بالنی لون (Loon) که برای مناطق دورافتاده در نظر گرفته بود، را تعطیل کند. این پروژه آینده گرا یک دهه پیش توسط گوگل راه اندازی شد اما به دلیل هزینه‌های بالا و مدل تجاری غیرپایدار تعطیل شد. پس از پروژه خودران ویمو، لون یکی از پرتبلیغ‌ترین پروژه‌های آلفابت بود. هدف از این پروژه فراهم کردن اتصال سلولاری به مناطق دورافتاده ای بود که ساخت شبکه‌های اینترنت مخابراتی در آنها امکان پذیر نیست. لون که زیرمجموعه آلفابت بود از بالن‌های عظیمی برای فراهم کردن اتصال به اینترنت استفاده کرد اما اداره این پروژه حتی برای شرکت پولداری مانند گوگل پرهزینه بود. این شرکت فناوری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ لون را راه اندازی کرد و آزمایش عمومی آن در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. سال گذشته فعالیت تجاری این پروژه با همکاری شرکت تلکام کنیا در آفریقا آغاز شد.
 
اپلیکیشن هاوس پارتی
 
اپلیکیشن هاوس پارتی (Houseparty) دیگر وجود ندارد. این اپلیکیشن ویدیوی اجتماعی که در دوران پاندمی رشد عظیمی را تجربه کرد در اکتبر فعالیتش متوقف شد. هاوس پارتی که یک سرویس چت ویدیویی بود در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شده و در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت اپیک گیم خریداری شده بود. در یک پست وبلاگ، هاوس پارتی اعلام کرد در اپیک گیم ادغام می شود تا روی راه‌های جدیدی برای تعامل اجتماعی معنادار و قابل اطمینان در بعد متاورس در خانواده اپیک گیم کار کند. این اپلیکیشن سال گذشته در تجربه بازی موفق فورت نایت اپیک گیم ادغام شده بود و به پلیرهای فورت نایت اجازه داده بود در حین بازی در تلفنهای هوشمندشان چت کرده و همدیگر را ببینند.
 
اپلیکیشن پریسکوپ
 
اپلیکیشن پخش زنده پریسکوپ (Periscope) که متعلق به توییتر بود اوایل امسال تعطیل شد. این اتفاق باعث شوکه شدن کسی نشد زیرا بسیاری بر این باور بودند که این اپلیکیشن مدت‌ها قبل مرده بود. پریسکوپ هنگامی که معرفی شد، جذاب به نظر رسید اما ورود تیک تاک و اینستاگرام باعث شد این اپلیکیشن جذابیت خودش را از دست دهد. توییتر در ساال ۲۰۱۵ پریسکوپ را در قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرده بود. قابلیتهای اصلی اپلیکیشن پریسکوپ به شکل "توییتر لایو" در توییتر یکپارچه شد. توییتر اعلام کرد هزینه نگهداری این اپلیکیشن زیاد شده بود در حالی که کاربرانش روز به روز کمتر می شدند.
 
هایک استیکرچت
 
تعطیلی اپلیکیشن پیام رسانی هایک (Hike StickerChat) در حالی اتفاق افتاد که بسیاری آن را پیش بینی کرده بودند. هایک در سال ۲۰۱۲ توسط کاوین بهاراتی میتال به عنوان پاسخ هند به واتس‌اپ فیس بوک راه اندازی شد اما در فضای ارتباطات و چت موفق نشد رقیب بزرگترش را شکست دهد. اوضاع تا سال ۲۰۱۵ که این اپلیکیشن حدود ۷۰ میلیون کاربر داشت بد نبود. در واقع این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار رسید اما اوایل سال ۲۰۲۱ این اپلیکیشن پیام رسانی بدون هیچ توضیحی از سوی حامیانش تعطیل شد. فقدان اپلیکیشن بومی که بتواند با واتس‌اپ رقابت کند، هند را در این زمینه عقبت‌ر از چین قرار داد که موفق شده است با "وی چت" ابر اپلیکیشنی با بیش از یک میلیارد کاربر ایجاد کند. فروپاشی "هایک استیکر چت" به معنای آن است که کاربران همچنان باید از واتس‌اپ استفاده کنند که در هند انحصار کامل پیدا کرده است.
 
تیم توسعه بازی گوگل استادیا
 
گوگل اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام کرد سرویس پخش بازی استادیای گوگل (Stadia) را تعطیل می کند. از همان ابتدا منتقدان درباره سرویس بازی ابری گوگل تردید داشتند اما هیچ کس فکر نمی کرد این شرکت از بلندپروازیهای خود دست بکشد. این حقیقت که گوگل بازیهای ساخت خود را برای سرویس بازی عرضه نمی کند، نشان می دهد داشتن منابع ضمانت موفقیت در بازار بازی رقابتی نیست و آمیزه ای از خلاقیت، دسترسی به بهترین نبوغ و صبر در کنار بینش واضح را می طلبد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.