بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

January 1, 2022
16:40 شنبه، 11ام دیماه 1400
کد خبر: 131919

گوشی های هوشمند، برگ برنده صنعت بازی

 با شیوع کرونا بخش زیادی از مردم جهان جذب بازی‌های موبایلی، ویدیویی و… شدند و به این ترتیب برخلاف بیشتر صنایع جهان که از کووید19 آسیب دیدند، صنعت‌ گیم جان تازه‌ای گرفت. طبق آمار مؤسسه پژوهشی Newzoo، بازی‌های موبایلی بیشترین رشد را هم ازنظر تعداد گیمر و هم از نظر میزان درآمدزایی به خود اختصاص دادند که این روند در سال 2021  ادامه یافت، به همین دلیل هم محققان این مؤسسه، گوشی‌های هوشمند را برگ برنده صنعت گیم در میانه بحران کرونا می‌دانند.
یک پیش‌بینی غلط
با اینکه مؤسسه پژوهشی Newzoo قبلاً پیش‌بینی کرده بود به‌دلیل اشباع تعداد گیمرها در سال 2020، بازار صنعت گیم در سال 2021 روند کاهشی داشته باشد ولی گیمرهای بازی‌های موبایلی اتفاق دیگری برای این صنعت رقم زدند، به گونه‌ای که این بازی‌ها حالا دیگر یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گیم محسوب می‌شوند و درآمد این حوزه نیز درحال رشد است. درحال حاضر 2.8میلیارد نفر از بیش از 3میلیارد گیمر جهان، بیشتر توسط موبایل بازی انجام می‌دهند و درمقابل، 1.4میلیارد گیمر بیشتر با کامپیوترهای خانگی (PC) بازی می‌کنند. همچنین درحال حاضر تعداد بازی‌های موبایلی باکیفیت بالا درحال افزایش است و انتظار می‌رود سهم این بخش از بازار صنعت بازی‌های دیجیتال در جهان تا 59 درصد رشد کند.
 پیش از این، Newzoo پیش‌بینی کرده بود که ارزش بازار جهانی گیم برای اولین بار روند کاهشی به خود بگیرد. این شرکت درآمد سالانه 175.8 میلیارد دلاری را برای صنعت گیم در سال‌ جاری پیش‌بینی کرده بود درحالی که درواقعیت، ارزش بازار این صنعت به 180.3 میلیارد دلار رسید. این رقم نسبت به 159 میلیارد دلار سال 2020 نشان از رشد حدود 14.4درصدی دارد. طبق پیش‌بینی این مؤسسه، صنعت گیم تا سال 2024 درآمد 200میلیارد دلاری خواهد داشت و انتظار می‌رود که این رقم تا سال 2025 به 268میلیارد دلار برسد.
این کاربران میلیاردی
اگر بخواهیم ستاره نمایش قدرتمند صنعت گیم را معرفی کنیم باید از گوشی‌های هوشمند یاد شود. تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در جهان روبه افزایش است و طبق آمارها، این تعداد در سال 2021 به حدود 6.378 میلیارد نفر رسیده است، به این ترتیب درحال حاضر 80.63 درصد از جمعیت دنیا صاحب گوشی هوشمند هستند. همچنین درمجموع، تعداد کاربران تلفن هوشمند و ساده(فاقد سیستم عامل اندروید یا IOS) درجهان، 7.101 میلیارد نفر است که این رقم، 89.76 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد (بیشتر گوشی‌های ساده در کشورهای درحال توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد). همچنین آمار نشان می‌دهد که تا سال 2025، حدود 72درصد از همه کاربران اینترنت، تنها از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به وب استفاده می‌کنند، بنابراین تعجبی ندارد که در صنعت گیم هم بازی‌های موبایلی صدرنشین باشند. همچنین آمار Newzooنشان می‌دهد که بازی‌های موبایلی ارائه شده در اپ استور و گوگل پلی، درسال 2021 درآمدی 90.7میلیارد دلاری را از آن خود کرده‌اند و البته بخش بزرگی از گیمرها نیز از طرفداران بازی‌های پازل موبایلی محسوب می‌شوند.
دراین گزارش همچنین آمده است که تعداد بازی‌های کامپیوتری خانگی و کنسولی درسال 2021 کاهش جزئی داشته‌اند و درآمد بازی‌های رایانه‌های شخصی ۰.۸ درصد و درآمد بازی کنسول‌ها نیز تا ۶.۶ درصد کاهش یافته اما در مقابل، بازار بازی‌های موبایلی، 7.3 درصد رشد داشته است. در سال 2020، بازار کنسول‌های بازی کندترین نرخ رشد خود را تجربه کرد که بسیاری، دلیل آن را شیوع کرونا و مشکلات ناشی از کمبود تراشه می‌دانند. کمبود تراشه مورد نیاز برای ساخت کنسول‌های بازی باعث شد بازار این بخش از صنعت گیم، دچار رکود شود. این موضوع در سال 2021  ادامه دار شد و همچنان میزان درآمد بازی‌های کنسولی کاهش داشت.
همچنین طبق آمار صنعت بازی برای سال 2021، بازی‌های واقعیت مجازی (VR) حدود 20 برابر جذاب‌تر از بازی‌های سنتی هستند و گیمرها درسال 2021 حدود 4.5 میلیارد دلار برای این بازی‌ها هزینه کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند Bigscreen VR و AltspaceVR بسرعت در حال پیشرفت در این بازی‌های مجازی هستند و پیشرفت آنها حتی سریع‌تر از انتظار است.
بیشترین گیمرهای جهان در دل آسیا
اما وضعیت صنعت گیم ازنظر تقسیمات جغرافیایی چگونه است؟ طبق گزارش مؤسسه Newzoo، آسیا ازنظر تعداد گیمرها درجهان پیشتاز است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آسیا 1.48 میلیارد گیمر را از مجموع 3.2میلیارد گیمر جهان به خود اختصاص داده است که این موضوع را مطمئناً مدیون چین است. چین کشوری است که بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدیویی را در جهان دارد ودرآمد آن تا پایان سال 2021 به 40.8 میلیارد دلار می‌رسد. امریکا نیز با 36.92 میلیارد دلار درآمد سالانه، در رتبه دوم قرار گرفته است.
 همچنین منطقه آسیاپاسیفیک (آسیا اقیانوسیه) 51درصد گیمرهای جهان را در خود جای داده و این سهم برای منطقهEMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) 24.7درصد است. امریکای لاتین هم 14.5درصد از گیمرهای جهان را به خود اختصاص داده و این رقم برای امریکای شمالی نیز 9.8درصد است. طبق آمار صنعت گیم، درآمد بازی‌های آسیا و اقیانوسیه(آسیاپاسیفیک) تا سال 2021 به بیش از 174 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این رقم، بیشترین میزان درآمد حاصل از بازی‌های دیجیتال در سراسر جهان محسوب می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.