January 6, 2022
16:30 پنجشنبه، 16ام دیماه 1400
کد خبر: 132089

کاهش 13 درصدی هش‌ریت بیت کوین به دنبال قطع شدن اینترنت قزاقستان

 
ناآرامی‌های داخلی کشور قزاقستان و قطع شدن اینترنت این کشور تاثیرات منفی روی استخراج رمزارز داشته و باعث کاهش 13 درصدی نرخ هش‌ریت بیت کوین شده است.
 
قزاقستان که از نظر نرخ هش‌ریت استخراج بیت کوین دومین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود، روز گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت سوخت، ناآرامی‌های سیاسی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. در نتیجه این مشکلات، ابتدا کابینه ریاست کشور مجبور به استعفا شد و سپس شرکت مخابراتی دولتی «قزاق تلکام» اینترنت کشور را به طور کلی قطع کرد که این امر باعث شد فعالیت شبکه در قزاقستان نسبت به حد معمول روزانه خود 2 درصد کاهش پیدا کند.
 
تمام این مشکلات در ادامه ضربه شدیدی به روند استخراج بیت کوین کشور وارد کرد. طبق داده‌های ارائه شده توسط وب‌سایت YCharts.com نرخ هش‌ریت کلی شبکه بیت‌کوین در ساعاتی پس از قطع شدن اینترنت 13.4 درصد کاهش پیدا کرد و از حدود 205 هزار پتاهش در ثانیه (PH/s) به 177,330 پتاهش رسید. لازم به ذکر است که این کشور 18 درصد از فعالیت هش شبکه بیت‌کوین را به خود اختصاص داده است.
 
 
مشکلات کشور قزاقستان
چند روز قبل، دولت قزاقستان سقف قیمت گاز مایع مورد استفاده برای سوخت خودروها را حذف کرد تا با شرایط بازار هماهنگ شود. اما این امر باعث شد تا قیمت آن در یک شب دو برابر شود و همین موضوع باعث اعتراضات خشونت آمیز زیادی از سوی شهروندان قزاق شد.
 
در زمان انتشار این خبر، اینترنت قزاقستان همچنان با مشکلاتی مواجه است که در صورت تداوم می‌تواند عواقب شدیدی را به همراه داشته باشد. انجمن صنعت و بلاکچین مرکز داده قزاقستان انتظار دارد که این کشور در پنج سال آینده از فعالیت‌های استخراج قانونی رمزارز خود 1.5 میلیارد دلار (و 1.5 میلیارد دلار دیگر به صورت غیرقانونی) درآمد کسب کند.
 
در همین حال، قیمت پایین برق در این کشور (به طور متوسط فقط 0.055 دلار به ازای هر کیلووات ساعت) باعث شده تا نهادهای داخلی و خارجی تصمیم به راه‌اندازی فروشگاهی برای استخراج بیت کوین داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.