اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 9, 2022
16:33 یکشنبه، 19ام دیماه 1400
کد خبر: 132158

بیشترین جستجوی ایرانیان در گوگل در آذر 1400چیست؟ از جستجوی فیلترشکن تا قیمت لیر

 
بررسی کلمات و عبارات جستجو شده در گوگل نشان می‌دهد ایرانی‌ها طی آذرماه 1400 به دنبال موضوعاتی همچون شب یلدا، قیمت لیر، فیلترشکن و فیلم جوکر بوده‌اند.
 
یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کسب اخبار و اطلاعات درباره سوژه‌های داغ روزانه استفاده از موتور جستجوی گوگل است. سرویس گوگل‌ترند نیز در بازه‌های هفتگی، ماهانه و سالانه بیشترین کلمات جستجو شده را به تفکیک هر کشور اعلام می‌کند.
 
براساس اطلاعات گوگل ترندز ایرانی‌ها در آذرماه امسال بیش از هر چیز به دنبال محتواهایی درباره شب یلدا بوده‌اند. همچنین نسخه جدید گشت ارشاد و یک رئالیتی شو جدید از دیگر پرجستجوهای گوگل بوده‌اند. به رسم همیشگی نیز یک موضوع فوتبالی در این فهرست دیده می‌شود تا نشان دهد ایرانی‌ها چقدر به فوتبال علاقمندند.
 
شب یلدا: یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌ها و آیین‌های باستانی ایران است که هر ساله خانواده‌ها آخرین شب از پاییز را با دورهمی سپری می‌کنند. کاربران ایرانی نیز برای تدارک یک شب زیبا و به یاد ماندنی در آذرماه به دنبال تزیین مخصوص یلدا، دانلود آهنگ ویژه این شب، آموزش ساخت کاردستی شب یلدا، نقاشی با محوریت این آیین و … بوده‌اند.
 
آرمان عبدالعالی: آرمان یک جوان 25 ساله بود که سحرگاه سوم آذر 1400 اعدام شد. وی از سال 92 به اتهام قتل دختر مورد علاقه‌اش در زندان به سر می‌برد. ماجرای قتل غزاله یکی از مبهم‌ترین پرونده‌های قضایی کشور بود و هیچگاه جسد این دختر پیدا نشد.
 
 
طی سال‌های اخیر فعالان مدنی و هنرمندان درخواست‌های بسیاری برای بخشش و توقف اجرای حکم آرمان داشتند اما موفق نشدند. اعدام این جوان طی روزهای ابتدایی آذرماه با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شد از همین روی اسم آرمان به یکی از پرجستجوترین عبارات در گوگل تبدیل شد.
 
فیلترشکن: از سال 97 و پس از فیلتر تلگرام کمتر ایرانی را خواهید دید که روی گوشی یا رایانه شخصی خود فیلترشکن نداشته باشد. متاسفانه به علت عدم آگاهی کافی کاربران نسبت به فیلترشکن‌های عرضه شده در وبسایت‌ها، بارها شاهد قربانی شدن کاربران عادی بوده‌ایم.
 
به نظر می‌رسد طی یک ماه گذشته با محبوبیت مجدد تلگرام بین کاربران ایرانی، از کار افتادن برخی فیلترشکن‌ها و احتمالا نگرانی از آینده طرح صیانت باعث شده تا ایرانی‌ها در آذرماه به دنبال دانلود فیلترشکن باشند.
 
رنگ سال: کمپانی پنتون در ماه‌های پایانی هر سال میلادی، رنگ سال را اعلام می‌کند. طی چند سال اخیر این موضوع برای طراحان و حتی مردم عادی در سراسر دنیا اهمیت بسیاری یافته است. اواسط آذر این شرکت، رنگ «وری پری» (very pery – ترکیبی از بنفش سیر و آبی و قرمز) را به عنوان رنگ سال 2022 انتخاب کرد.
 
ایرانی‌ها نیز در آذرماه با جستجو در گوگل به دنبال یافتن رنگ انتخابی سال و مشاهده نمونه آن بودند.
 
جوکر: «جوکر» جدیدترین رئالیتی شو شبکه نمایش خانگی است که در قسمت‌های ابتدایی توانست با استقبال خوب کاربران رو به رو شود. این برنامه را می‌توان یک مستند-مسابقه دانست که در آن چهره‌های سرشناس کمدی ایران همچون امین حیایی، سام درخشانی، بیژن بنفشه‌خواه، هومن حاجی عبداللهی و امیرمهدی ژوله حضور داشته و باید به مدت 6 ساعت تمام تلاش خود را برای «نخندیدن» به کار ببرند. نقد جوکر را می‌توانید به زودی از طریق ویجیاتو دنبال کنید.
 
سفر مارکت: اگر یکی از مخاطبان شبکه‌های صدا و سیما باشید احتمالا نام «سفر مارکت» را شنیده‌اید. پلتفرمی که در زمینه فروش بلیت فعالیت کرده و پای ثابت آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های مختلف تلویزیون و رادیو بود.
 
به نظر می‌رسد با توجه به زمان کوتاه تبلیغات تلویزیون، افراد با جستجو در گوگل به دنبال یافتن اطلاعات بیشتری از سفر مارکت بوده‌اند. طی ماه‌های اخیر با افزایش واکسیناسیون، سفرهای تفریحی ایرانی‌ها نیز از سر گرفته شده است.
 
قیمت لیر: مردم ترکیه طی روزهای اخیر، سرنوشت ایرانی‌ها طی یکی دو سال گذشته را تجربه می‌کنند. پول ترکیه از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این کاهش ارزش پول ملی ترکیه به قدری سریع و شوکه کننده بود که حتی باعث تعطیلی بورس این کشور شد.
 
 
ترکیه، بالاخص شهر استانبول یکی از مقاصد ایرانی‌ها برای گردشگری و تفریح است. از همین روی کاربران با جستجو در گوگل به دنبال کسب اطلاع از آخرین قیمت لیر بوده تا برای سفر احتمالی خود حساب کتاب کنند.
 
لیگ برتر: فوتبال یکی از تفریحات و ورزش‌های مورد علاقه ایرانی‌هاست. برخلاف سال‌های گذشته که پرسپولیس قهرمان بی چون و چرای لیگ برتر ایران بود، امسال تیم‌ها شرایط نزدیک به همی داشته و شاهد رقابت جذاب‌تری هستیم.
 
برگزاری دربی در آذرماه، دیدار استقلال و سپاهان و فاصله نزدیک رقبا در جدول باعث شده تا کاربران ایرانی با جستجوی لیگ برتر به دنبال آخرین نتایج و رتبه‌بندی تیم‌ها باشند.
 
گشت ارشاد 3: این فیلم جدیدترین ساخته «سعید سهیلی» است که از اواخر آبان ماه اکران شده و تاکنون به فروش 25 میلیارد تومانی دست یافته است. با توجه به روند خوب واکسیناسیون در کشور، سینماها بار دیگر میزبان علاقمندان به هنر هفتم هستند.
 
 
 
سازمان سنجش: در آذرماه فرصت ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در مرحله پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی سراسری ترم بهمن 1400 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کنکور ارشد ناپیوسته فراهم شد.
 
متقاضیان نیز با جستجوی سازمان سنجش به دنبال سایت این سازمان و ثبت‌نام برای دانشگاه و کنکور بوده‌اند.
 
لازم به ذکر اس اذان صبح، فیلم، عکس، وام ازدواج، طلا، دلار و بازی از جمله لغاتی هستند که تقریبا هر ماه جزو ترندهای جستجوی گوگل هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.