سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 10, 2022
16:28 دوشنبه، 20ام دیماه 1400
کد خبر: 132189

کرونا اسکای‌روم را ۱۰۰ برابر بزرگ کرد

 
مدیران اسکای‌روم می‌گویند این استارت‌آپ در دوران همه‌گیری کرونا تقریبا ۱۰۰ برابر شده، میزبان کاربرانی از ۴۵ کشور دنیا بوده و به رکورد ۵۴۰ هزار کاربر همزمان دست پیدا کرده است و حال با تشکیل واحد بین‌المللی، استراتژی ورود به بازارهای بین‌المللی در پیش گرفته است.
 
 مدیران اسکای‌روم با برگزاری یک نشست خبری، گزارشی در مورد وضعیت این استارت‌آپ که طی دو سال اخیر و با شروع همه‌گیری توانسته است بازار خود را تا حد زیادی گسترش دهد، ارائه کردند.
 
مجید خواهانی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار اسکای‌روم در این نشست در مورد روند رشد ناگهانی این پلتفرم توضیح داد:‌ اسفند ۹۸ با شروع همه‌گیری کرونا نیاز به برگزاری نشست‌های آنلاین افزایش یافت و ما با نگاه مسئولیت اجتماعی ظرفیت سرویس رایگان خود را افزایش دادیم. یکی دو روز بعد دیدیم از حجم زیاد تقاضا سایت از کار افتاده است. در نتیجه در نیمه اول سال ۹۹، دچار آشفتگی و در فضای رشد ناگهانی بودیم و لایه‌های کسب‌وکارمان به چالش کشیده بود. تیم مالی، مرکز تماس و خطوط پشتیبانی و دیگر واحدهای ما توان پذیرش این افزایش تقاضا را نداشتند.
 
طبق گفته خواهانی، طی نیمه اول سال ۹۹، تعداد افراد تیم اسکای‌روم از ۱۲ نفر به ۳۵ نفر افزایش یافت و خروجی این دوره بقای سازمان بود. از نیمه دوم سال ۹۹ تا به امروز این استارت‌آپ در راستای سازماندهی و تکمیل زیرساخت‌های خود تلاش می‌کند.
 
مدیرعامل اسکای‌روم همچنین در مورد شکل‌گیری ایده اسکای‌روم گفت: ایده اسکای‌روم از سال ۹۲ در یک مهمانی در منزل محسن خواهانی شروع شد. پیش از آن یکی دو تجربه شکست‌خورده داشتیم. با بررسی اید‌ه‌ها به سمت آموزش آنلاین رفتیم. تا سال ۹۵ دو نفری به شکل پاره‌وقت روی ایده‌ها کار می‌کردیم. سال ۹۵ اسکای‌روم در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد. سال ۹۶ به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوستیم. تا سال۹۸ استارت‌آپی کوچک و ده دوازده نفری بودیم که روی توسعه محصول کار می‌کردیم.
 
 
مجید خواهانی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اسکای‌روم در دفتر مرکزی اسکای‌روم واقع در شهر نیشابور
او همچنین آمارهایی جالب توجه در ارتباط با این استارت‌آپ ارائه داد. بر این اساس، اسکای‌روم تاکنون میزبان ۲۷ میلیون کاربر یکتا بوده است. این تعداد از کاربران آمار ۴۰۰ میلیون نفر ساعت را در قالب ۱۶ میلیون رویداد به ثبت رسانده‌اند. کاربران از ۴۵ کشور از خدمات این پلتفرم استفاده کرده‌اند.
 
هم‌بنیان‌گذار اسکا‌ی‌روم در این رابطه بیان کرد: ما توانستیم به رکورد ۵۴۰ هزار کاربر همزمان و همچنین ۳۳ هزار رویداد همزمان دست پیدا کنیم. در یک رویداد نیز میزبان ۳ هزار کاربر همزمان بودیم که بیشتر هم خواهد شد.
 
او ادامه داد: با اقبالی که دانشگاه‌ها و مدارس در دوران همه‌گیری به ما نشان دادند، ۲۰ هزار واحد دانشگاهی و مدرسه را میزبانی کردیم و توانستیم در این بازه زمانی تقریبا ۱۰۰ برابر رشد کنیم. ۶۰ درصد کاربران ما واحدهای آموزشی و مابقی، کسب‌وکارها و شرکت‌ها هستند.
 
جذب سرمایه، توسعه محصول و ورود به بازارهای خارجی
مدیرعامل اسکای‌روم در مورد برنامه جذب سرمایه این پلتفرم نیز گفت: تا به حال هیچ نوع سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم. در سال ۹۳ محسن از تسهیلات کوچکی استفاده کرد و سال ۹۵ نیز یکی از آشنایان منزل خود را فروخت و سرمایه‌ای تزریق کرد و من هم یک بار ماشینم را فروختم.
 
او همچنین تاکید کرد:‌ تامین مالی عدد بزرگی خواهد بود اما این پول به تنهایی جذاب نیست و تجربه برای ما اهمیت دارد. پیشنهادات زیادی دریافت کرده‌ایم اما با مذاکره با آنها نظرمان جذب نشده‌ایم. برای سرمایه‌گذاری که تجربه بین‌المللی و تجربه اسکیل (Scale) داشته باشد فرش قرمز پهن می‌کنیم.
 
محسن خواهانی، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی اسکای‌روم نیز که در این نشست حاضر بود از روند توسعه اسکای‌روم گفت: سال ۹۲ اولین نسخه دسکتاپی اسکا‌ی‌روم را معرفی کردیم و تا سال ۹۵ چهار نسخه ارائه شد. آن زمان نسخه تحت وب را راه‌اندازی کردیم که نقطه عطفی در فعالیت ما بود. تا سال ۹۸، ۱۳ نسخه از نرم‌افزار را معرفی کردیم. پیش از شروع همه‌گیری قابلیت‌های خوبی داشتیم اما اسکیل‌پذیر نبود. ظرف چند ماه هزار کاربر آنلاین چند ده برابر شد.
 
 
محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای‌روم
مدیر فنی اسکای‌روم اضافه کرد: در این دوره خیلی نتوانستیم قابلیت‌ اضافه کنیم و بیشتر زمان صرف سازماندهی تیم (Team Up) شد. الان خبرهای خوبی در حوزه توسعه محصول خواهیم داشت. در آینده نزدیک از چند سرویس و محصول جدید خود رونمایی خواهیم کرد.
 
مجید خواهانی در مورد برنامه‌های اسکای‌روم برای ورود به بازارهای خارجی اظهار داشت: برند ما بومی است اما نام خارجی داریم زیرا از ابتدا چشم‌انداز ورود به بازارهای فرامرزی داشتیم. واحد بین‌المللی اسکای‌روم ۹ ماه است که شروع به فعالیت کرده و در حال تدوین مقدمات ورود اسکای‌روم به کشورهای خارجی هستیم. سرویس‌های بزرگی مانند Zoom در این بازار وجود دارد اما بازار بزرگی نیز وجود دارد. یک کسب‌وکار هوشمند همیشه می‌تواند نقطه ورود خود به بازار را پیدا کند.
 
خواهانی همچنین از اضافه شدن حداقل ۵۰ نفر به تیم اسکای‌روم تا پایان سال خبر داد.
 
نسخه‌های جدید اسکای‌روم در راه است
مجید خواهانی از انتشار نسخه‌های جدید اسکای‌روم که قابلیت‌ها و رابط کاربری جدیدی نیز خواهد داشت خبر داد. تیم جدیدی به مجموعه اضافه شده است و محصول جدید این تیم تا پایان امسال منتشر خواهد شد.
 
مدیرعامل اسکای‌روم در پاسخ به خبرنگار پیوست در مورد کاهش تقاضای احتمالی این سرویس بعد از اتمام همه‌گیری کرونا، این مسئله را رد کرد و گفت: آموزشگاه‌هایی در تهران بوده‌اند که به شکل سنتی فعالیت می‌کردند و با شروع همه‌گیری کرونا چندین برابر رشد کردند که غالب این رشد از کاربران شهرهای دیگر بوده. چنین واحدهایی با اتمام همه‌گیری شیوه برگزاری کلاس‌های خود را تغییر نمی‌دهند. این فناوری همچنین به لحاظ هزینه‌های اجرا و توسعه بسیار اقتصادی‌تر است و به عدالت آموزشی نیز کمک کرده است. افراد اکنون می‌توانند از شهرهای دیگر به محصولات آموزشی باکیفیت دسترسی داشته باشند.
 
مدیر فنی اسکای‌روم در مورد قابلیت ضبط جلسات نیز گفت: ضبط، قابلیت پرکاربرد و در عین حال پرچالشی است. به لحاظ فنی پیاده‌سازی آن نیز سخت است. این قابلیت اولویت بالایی برای ما دارد و امیدواریم سال آینده از نسخه اولیه آن رونمایی کنیم. داده‌های کاربران با ارزش است و به لحاظ امنیت و پایداری مسئولیت سنگینی بر دوش ما است.
 
مجید خواهانی، هم‌بنیان‌گذار اسکای‌روم در مورد مزیت‌های این پلتفرم نیز عنوان کرد‌: اولین مزیت ما سادگی رابط کاربری و محیط فارسی است. کاربران ایرانی به چند دلیل خیلی به سمت سرویس‌های خارجی نرفته‌اند. اول اینکه برخی از خدمات این سرویس‌ها پولی است و امکان پرداخت‌های ارزی نیز به آسانی وجود ندارد. همچنین پاسخگویی و در دسترس بودن اسکای‌روم در داخل نیز یکی از مزیت‌های ما است.
 
او افزود: در مجموع بیش از ۹۰ درصد بازار ایران از شرکت‌های ایرانی سرویس می‌گیرند. در بازار داخل کشور به واسطه ظرفیت‌های بومی می‌‌توانیم نیازهای جدید بومی را پوشش دهیم.
 
خواهانی در ارتباط با طرح صیانت نیز گفت: ایجاد انحصار برای کسب‌وکارها که انحصار به رشد کسب‌وکارها کمک نمی‌کند. کاربران به سرویس‌های خارجی دسترسی داشته‌اند اما به سمت ما آمده‌اند. اسکای‌روم تمایلی به انحصار برای رشد کسب‌وکارها ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.