تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

January 11, 2022
14:36 سه شنبه، 21ام دیماه 1400
کد خبر: 132227

رئیس سازمان توسعه تجارت: به زودی از رمز ارزها در تجارت بین‌الملل استفاده خواهد شد

 
رئیس سازمان توسعه تجارت از توافق با بانک مرکزی برای استفاده از رمز ارزها در تجارت بین‌الملل خبر داد. به گفته وی تا دو هفته آینده فعالان اقتصادی می‌توانند از بیت‌کوین و تتر برای معاملات خود استفاده کنند. پیمان پاک همچنین از تعریف سازوکاری برای استفاده از رمز ارزهای تولید شده در کشور طی همکاری با وزارت صمت و بانک مرکزی خبر داد.
 
«علیرضا پیمان پاک»، رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با صدا و سیما با بیان این که یکی از الزامات توسعه تجارت بحث نقل و انتقالات وجوه و تضمین است، گفت:
 
«فعال اقتصادی برای تجارت با طرف مقابل باید سازوکار مالی، بانکی، پولی و بیمه‌ای داشته باشد و در این باره ابزار‌های مختلفی مانند گشایش اسناد اعتباری، ارتباطات بین بانکی و صندوق ضمانت صادرات وجود دارد. ضمن اینکه اخیرا یکی از ابزار‌های انتقال اعتبار در بحث‌های پرداختی به کار گرفته شده که همان سامانه‌های بلاکچین یا رمز ارزها است.»
 
او با اشاره به اینکه رمز ارز‌ها و سامانه‌های بلاکچین، بحث‌های کاربردی بسیاری در امور تجاری دارند، تاکید کرد اگر از رمزارزها غفلت شود بخش عمده‌ای از فرصت‌های تجاری از دست خواهد رفت: «از همین روی با بانک مرکزی به توافق رسیدیم تا از سامانه‌های بلاکچین و رمز ارزها در تجارت بین الملل استفاده کنیم.»
 
به گفته پیمان پاک استفاده از رمز ارز‌ها ایجاد نوعی تضمین برای کسب و کار‌های خرد و متوسط است؛ یعنی اگر کسب و کار‌های کوچک یا متوسط بخواهند با همتایان خود در دیگر کشور‌ها کار کنند نیازمند نوعی تضمین هستند که سامانه‌های بلاکچین مبتنی بر پایه ارز‌های مختلف، می‌توانند این سازوکار را ایجاد کنند و طرفین تجاری براساس سازوکار این سامانه‌ها به یکدیگر تضمین متقابل بدهند.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای پرداخت از رمز ارز‌ها نیز می‌تواند استفاده کرد، گفت:
 
«در حال کار بر روی سازوکار این سامانه هستیم، بخش بین المللی آن انجام شده و تا دو هفته آینده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌های ما مانند سامانه جامع تجارت تعریف و ابزاری می‌شود تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بتوانند از این ابزار بین المللی استفاده کنند.»
 
تعیین سازوکار برای استفاده از رمز ارزهای تولید شده در کشور
او در ادامه به پیشنهاد بانک مرکزی برای استفاده از رمزارزهای تولید شده در کشور اشاره کرد و گفت:
 
«در حال حاضر روی این پیشنهاد کار می‌کنیم. اینکه چگونه می‌توانیم از رمزارز‌های تولید شده در داخل یا رمزارز‌هایی که توسط مجموعه‌هایی مانند بخش خصوصی خریداری شده‌اند و در حال معامله هستند برای واردات کالا استفاده کنیم.»
 
به گفته پیمان پاک ابعاد این پیشنهاد در حال بررسی است و این امکان وجود دارد سازوکاری تعریف شود تا رمزارز‌های تولید شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بیاید: ««برای استفاده از رمز ارز‌های داخلی هم وزارت صمت و بانک مرکزی تا دو هفته دیگر جمع بندی و برنامه آن را عملیاتی خواهیم کرد.»
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه همه فعالان اقتصادی می‌توانند از این رمزارز‌ها استفاده کنند گفت: «فعال اقتصادی در جایی روبل، روپیه، دلار و یورو می‌گیرد که با استفاده از این ابزار می‌تواند رمزارز‌هایی مانند بیت کوین و تتر دریافت کند که این نوعی اعتبار است و می‌تواند آن را به فروشنده کالا و یا واردکننده منتقل کند.»
 
وی با اشاره به این که در بعضی از بازار‌های هدف به ویژه در کشور‌هایی مانند عراق، افغانستان یا پاکستان ممکن است محدودیت‌هایی برای استفاده از رمزارز‌ها باشد، اظهار داشت:
 
«در بازار‌های اصلی ما مانند روسیه، چین، هند و جنوب شرق آسیا استفاده از رمزارز‌ها رواج دارد و آن‌ها از این رمزارز‌ها استفاده می‌کنند یعنی رمزارز‌ها در بازار‌های هدف ما نقش قابل توجهی دارند.»
 
او اعتقاد دارد استفاده وسیع از رمزارها توسط فعالان اقتصادی موجب افزایش و جهش صادرات خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.