امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 11, 2022
16:32 سه شنبه، 21ام دیماه 1400
کد خبر: 132233

هشدار پلیس فتا: فریب پیامک‌های کلاهبرداری با موضوع سامانه ملی املاک را نخورید

 
معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرد مجرمان سایبری با ارسال پیامک تهدید آمیز به هموطنان با عنوان سامانه ملی املاک و اسکان کشور مترصد کلاهبرداری از آنان هستند.
 
به گفته «رامین پاشایی» رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و گزارشات دریافتی از شهروندان مشخص شده است مجرمان سایبری در ترفندی جدید به دنبال سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه ملی املاک و اسکان کشور هستند. آن‌ها با ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به هموطنان مبنی بر تعیین تکلیف واحدهای مسکونی خالی و ابلاغ بخشنامه‌های قانونی سازمان مالیاتی کشور مترصد هدایت هموطنان به لینک‌های جعلی و آلوده هستند. با کلیک روی این لینک‌ها دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان ایجاد یا برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی آنان صورت می‌گیرد.
 
به گفته این مقام انتظامی در این شیوه کلاه‌برداری، مجرمان سایبری با ارسال پیامک از شماره تلفن‌های شخصی خود از اپراتورهای مختلف تلفن همراه، از نام و اعتبار سازمان‌ها و واحدهای اجرایی کشوری سوء استفاده می‌کنند. پس از هدایت فریب‌خوردگان به لینک های جعلی و آلوده که در ذیل متن پیامک ارسالی قرار داده شده است زمینه دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه از جمله پنل پیامکی تلفن همراه ایجاد شده و با خواندن پیامک‌های ورودی به گوشی تلفن فریب خوردگان یا ارسال پیامک‌های کلاهبرداری از طریق تلفن همراه آنان، مترصد برداشت غیرمجاز از حساب مالی و همچنین گسترش شگرد مجرمانه خود هستند:
 
«خوشبختانه با هوشیاری همکاران در مجموعه پلیس فتا این شیوه و شگرد مجرمانه بلافاصله احصاء و ضمن مسدودسازی تعدادی شماره تلفن و شماره حساب بانکی از مرتکبین اقدام انتظامی و قضائی در جهت برخورد با این متهمین در جریان هستند.»
 
 
روش شناسایی پیامک کلاهبرداری سامانه املاک
پاشایی با تاکید بر اینکه هموطنان به هیچ عنوان فریب این ترفند کلاهبرداری مجرمان سایبری را نخورند، گفت: «ارسال پیامک با نام سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره پوششی با نام V.Maskan به هموطنان واجد شرایط ارسال می‌شود و آدرس دقیق سامانه مذکور amlak.mrud.ir است.»
 
به گفته وی به هیچ عنوان سازمان‌های اداری و اجرائی کشور جهت ابلاغ دستور العمل‌های جاری یا سایر اطلاع رسانی‌ها از شماره تلفن‌های شخصی یا پیام‌رسان واتساپ استفاده نمی‌کنند. پس هموطنان در صورت مواجهه با این گونه پیامک‌ها که از طریق شماره تلفن‌های شخصی یا از طریق پیام‌رسان واتساپ ارسال می‌شود توجه نکنند و مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا گزارش کنند.
 
گفتنی است با تصویب مجلس شورای اسلامی، ثبت اطلاعات سکونتی تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر در سامانه املاک و اسکان الزامی است. ما در دیجیاتو پیش از این آموزش ثبت منزل در سامانه املاک را آماده کردیم که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.