اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 11, 2022
17:06 سه شنبه، 21ام دیماه 1400
کد خبر: 132239

هجدمین سالگرد تاسیس ویکی‌پدیای فارسی برگزار می‌شود

 
ویکی‌پدیای فارسی ۱۸ سالگی خود را ۲۶ دی‌ماه جشن می‌گیرد. به همین مناسبت نشستی با هدف بحث و تبادل نظر درباره رویکردهای این دانشنامه و راهبردهای پیش‌رو در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
 
به گزارش ویکی‌پدیای فارسی، ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از ۲۸۰ زبان با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند.
 
۲۶ دی‌ماه تولد ویکی‌پدیاست و جامعه ویکی‌پدیای فارسی، به رسم هر سال و در یک نشست، درباره وضعیت ویکی‌پدیا و چشم‌انداز آینده آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.
 
ویکی‌پدیای فارسی  دو سال پس از شروع پروژه ویکی‌پدیای انگلیسی، در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در رده نوزدهم ویکی‌پدیاها قرار دارد و بزرگترین دانشنامه فارسی محسوب می‌شود. ویکی‌پدیای فارسی تا این لحظه ۸۵۲ هزار و ۲۰۹ نوشتار دارد.
 
محمد حیدرزاده، مدیر ویکی‌پدیای فارسی در مورد این نشست گفت: هدف ویکی‌پدیا دسترسی افراد به دانشنامه آزاد و رایگان است و به همین خاطر همه خدمات ویکی‌پدیا به‌صورت رایگان و بدون هزینه است که برای ارائه این خدمات و اطلاعات هیچ تبلیغی هم به کاربر نشان نمی‌دهد. همه محتوای ویکی‌پدیا با مجوز آزاد منتشر می‌شود تا افراد بدون پرداخت هزینه بتوانند از این محتوا بهره ببرند. اینکه ویکی‌پدیا در تحقق این هدف موفق بوده یا نه را باید جامعه پاسخ دهد.
 
او ادامه داد: هدف ما از برگزاری تولد ویکی‌پدیا این است تا ویکی‌نویس‌ها و متخصصان دانش‌نامه‌نویسی دور هم جمع شوند و در مورد چگونگی افزایش کیفیت ویکی‌پدیا بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.
 
حیدرزاده همچنین بیان کرد: این جشن را آخرین بار سال ۹۸ برگزار کردیم و به خاطر شیوع کرونا دیگر برگزار نشد. در جشن سال ۹۸ درمورد نحوه افزایش کیفیت مقاله‌ها و تعداد کاربرانمان بحث کردیم.
 
این نشست ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار استاد عباس اقبال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.