اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 12, 2022
17:08 چهارشنبه، 22ام دیماه 1400
کد خبر: 132280

درخواست نمایندگان مجلس برای برخورد با سوء استفاده از فضای مجازی: منتظر تصویب طرح صیانت نباشید

 
180 نفر از نمایندگان مجلس از دولت و قوه قضاییه خواستند تا منتظر تصویب طرح صیانت نبوده و با سوء استفاده از فضای مجازی برخورد کنند.
 
طی جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، «علی کریمی»، عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه 180 نفر از نمایندگان مجلس در خصوص لزوم برخورد با تخلفات فضای مجازی را قرائت کرد.
 
در این بیانیه از دولت و دستگاه قضایی خواسته شده برخورد با حواشی فضای مجازی را موکول به تصویب طرح صیانت نکنند:
 
«از دولت و دستگاه قضایی انتظار داریم رسیدگی به یورش بی امانی که با سوءاستفاده از امکانات فضای مجازی و اشاعه انواع هتاکی، افتراء، اکاذیب علیه مقدسات و اعتقادات، فرهنگ و ثبات اجتماعی انجام می‌گیرد را موکول به تصویب قانون حمایت از کاربران نکنند و با اتکا به وظایف ذاتی خود در جلوگیری از این تجاوز به حقوق عمومی اقدام نماید.»
 
گفتنی است مجلس یازدهم 286 نماینده داشته و بیش از نیمی از آن‌ها اکنون خواستار برخورد با فضای مجازی شده‌اند.
 
مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت خود ساماندهی و کنترل فضای مجازی را در دستور کار قرار داده است. طرح صیانت که بارها تغییر نام داده است یکی از همین برنامه‌های مجلس یازدهم درباره فضای مجازی است که پیش‌نویس آن 26 مرداد ماه 1399 اعلام وصول شد.
 
از اواسط خرداد ماه نیز بحث بررسی طرح صیانت و تصویب آن ذیل اصل 85 قانون اساسی کلید خورد تا اینکه نمایندگان مجلس مرداد ماه امسال به این پیشنهاد رای مثبت دادند.
 
لازم به ذکر است طبق آخرین جلسه برگزار شده از سوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، این طرح جهت بررسی بیشتر و اجماع نظرات دولت و بخش خصوصی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده است. به گفته سخنگوی کمیسیون احتمالا مرکز پژوهش‌ها طبق فرصت 20 روزه داده شده، طی دو هفته آینده به جمع‌بندی رسیده و بررسی طرح مذکور در کمیسیون مشترک مجلس از سر گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.