اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 17, 2022
11:19 دوشنبه، 27ام دیماه 1400
کد خبر: 132384

لایحه جدید برای ساده سازی شرایط استفاده از سایتها و پلتفرمها

 
جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا قانونی ارائه کرده اند تا وب سایت ها و پلتفرم های اینترنتی شرایط استفاده از سرویس های خود را به طور خلاصه و به زبان ساده برای کاربران فراهم کنند.
 
 به نقل از انگجت، احتمال کمی وجود دارد که کاربران شرایط استفاده از سرویس(قوانین) یک وب سایت را به طور کامل مطالعه کنند. این امر نیز دلیل ساده ای دارد، بسیاری اوقات شرایط استفاده از سرویس بسیار طولانی هستند و درک معانی آن سخت است.
 
برخی از پلتفرم ها خلاصه ای از بیانیه قوانین خود را برای کاربران ارائه می کنند. اما تعداد آنها بسیار محدود است و چنین اقدامی هنوز به هنجار تبدیل نشده است.
 
در همین راستا گروهی از قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه تصمیم دارند این روند را تغییر دهند. آنها لایحه «برچسب زنی طراحی و خوانا بودن شرایط استفاده» یا TLDR را ارائه کرده اند.
 
این قانون در صورت تصویب کسب وکارهای آنلاین را ملزم می کند تا خلاصه ای مشابه برچسب مواد تشکیل دهنده ماده غذایی را در بالای توافقنامه شرایط استفاده از سرویس هایشان ارائه کنند. همچنین قراردادها با محققان برای انجام پژوهش از طریق استفاده از برچسب های XMLرا ساده تر کنند. براین اساس پلتفرم ها ملزم هستند هرگونه نشت داده ها را گزارش و همچنین اطلاعاتی درباره آن ارائه کنند که آیا یک کاربر قادر به حذف داده هایش است یا خیر و چگونه می تواند این کار را انجام دهد.
 
در بیانیه لوری تاراهان، یکی از نمایندگان ارائه کننده این لایحه آمده است: توافقنامه های قوانین استفاده از سرویس برای مدتی طولانی مصرف کنندگان را مجبور کرده یا تمام شرایط شرکت را قبول کنند یا دسترسی به وب سایت و اپ را به طور کامل از دست بدهند. هیچ جایگزین و گزینه واقعی در این باره وجود ندارد.
 
این گروه از نمایندگان کنگره آمریکا به تحقیقی در ۲۰۱۲ میلادی اشاره کرده اند که طبق آن به طور متوسط ۷۶ روز کاری طول می کشد تا یک شهروند آمریکایی تمام شرایط استفاده از سرویس را بخواند.
 
همچنین این قانون بررسی قراردادها را از طریق استفاده از تگ های XML برای محققان آسان می کند و از آن‌ها می‌خواهد هرگونه نقض اخیر داده‌ها را افشا کنند، و اطلاعاتی در مورد اینکه آیا کاربر می‌تواند داده‌های خود را حذف کند و نحوه انجام این کار را ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.