اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 20, 2022
12:17 پنجشنبه، 30ام دیماه 1400
کد خبر: 132497

لایحه جدید ایلینویز، اپل و گوگل را به پذیرش سیستم پرداخت جایگزین مجاب می‌کند

 
سناتورهای ایلینویز با ارائه‌ی یک لایحه، قصد دارند اپل و گوگل را به ارائه‌ی روش‌های پرداخت جایگزین در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی وادار کنند.
 
پس از تلاش ناموفق آریزونا برای وادار کردن اپل و گوگل به ارائه‌ی روش‌های پرداخت جایگزین در اپلیکیشن‌های شخص‌‌ ثالث منتشر شده در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی، ایلینویز نیز به‌دنبال اجرای این قانون است. سناتورهای ایلینویز لایحه‌ای تنظیم کرده‌اند تا هر‌ دو شرکت اشاره‌شده به توسعه‌دهندگان اجازه دهند از هر روش پرداختی که تمایل دارند در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی خود استفاده کنند.
 
به گزارش 9to5mac، همان‌طور که WGEM گزارش داده است، قانون آزادی اشتراک مستقیم با هدف منع اپل و گوگل از الزام توسعه‌دهندگان به استفاده از فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی برای «فروش محصولات و خدمات خود» است. به‌‌ عبارت دیگر، این قانون به‌ توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود، از روش‌های پرداخت غیر از روش پرداخت داخلی این دو فروشگاه بهره ببرند.
 
پیشنهاد سناتورهای ایلینویز توسط شرکت نرم‌آفزاری بیس‌کمپ (Basecamp) که محل فعالیت آن ایلیویز است، پیشتیبانی می‌شود. بیس‌کمپ مسئول سرویس‌گیرنده‌ی ایمیل HEY است که در گذشته با اپل اختلافات زیادی داشت زیرا شرکت مستقر در کوپرتینو، HEY را از فروشگاه اپ‌استور خود حذف کرد؛ زیرا توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن تمایلی به پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی خریدهای درون‌برنامه‌ای به اپل نداشتند. هاین مایر-هانسون از بنیان‌گذاران بیس‌کمپ در این رابطه گفت:
 
اپل از ما درخواست کرده که خدمات جدید خود را از‌ طریق سیستم‌ پرداخت آن‌ها ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند ۳۰ درصد کمیسیون خود را بردارند، در‌ غیر این‌‌ صورت ما را از فروشگاه اپ‌استور اخراج خواهد کرد.
 
وی در ‌ادامه گفت: ممکن است بیس‌کمپ در میان معدود شرکت‌هایی باشد که مایل به صحبت در این زمینه است، اما ما همچنان از‌ جمله شرکت‌هایی هستیم که با این شرکت‌های سرکوب‌گر سروکار داریم.
 
این قانون زمانی مطرح شده است که شرکت‌های بزرگ فناوری با تحقیقات ضدّانحصار متعددی مواجه شده‌اند. دولت‌ها و حتی سایر شرکت‌ها، آن‌ها را به اقدامات انحصاری متهم می‌کنند. در‌‌ مورد اپل، بیشتر شکایت‌های مطرح‌شده علیه این شرکت به‌‌ این دلیل است که توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برنامه‌های iOS را خارج از اپ‌استور توزیع کنند و چنین شرایطی آن‌ها را مجبور می‌کند با شرایط و هزینه‌های اپل موافقت کنند.
 
لوایح مشابهی در‌ سایر ایالات‌های آمریکا از‌ جمله فلوریدا، نیویورک و داکوتای شمالی پیشنهاد شده است. بااین‌‌حال، هیچ‌کدام از این ایالت‌ها تا‌ کنون در این راه موفق نبوده‌اند. اپل اخیراً مجبور شده در هلند و کره‌ی جنوبی به سیستم‌های پرداخت جایگزین اجازه‌ی فعالیت دهد، اما با‌ این‌ وجود، این شرکت مدعی شده که همچنان ۳۰ درصد کمیسیون را از توسعه‌دهندگان دریافت خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.