اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 21, 2022
12:51 جمعه، 1ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132512

آیا خطر ماهواره‌های استارلینک زمین را تهدید می‌کند؟

حضور گسترده ماهواره‌های استارلینک در فضا برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت، عکاسی و رصد آسمان را دشوار کرده و به آلودگی بصری دامن زده‌اند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس که در مدار پایینی زمین در حال گردش هستند تا به آن حد زیاد هستند که از این پس در یک پنجم تصاویر تهیه شده از فضا قابل مشاهده خواهند بود. برخی ستاره‌شناسان در این خصوص که این ماهواره‌ها ممکن است باعث آسیب به آسمان تاریک و آرام مورد بررسی دانشمندان شوند، ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها تاکید دارند که حضور این ماهواره‌ها حتی می‌تواند مانع از شناسایی سیارک‌های خطرناکی شود که در حال نزدیک شدن به زمین هستند و این می‌تواند حیات برخی جانداران را به خطر بیندازد.
از آنجا که تعداد ماهواره‌های این شرکت در مدار پایین زمین طی دو سال گذشته به سرعت رشد کرده، محققان دریافته‌اند که اکنون تقریبا یک‌پنجم مشاهدات مهم فضایی تحت تاثیر منفی این ماهواره‌ها هستند. اگرچه فعلا تاثیرات علمی تعدد این ماهواره‌ها ناچیز است، اما این روند در آینده تغییر خواهد کرد.
 
اسپیس‌ایکس پرتاب ماهواره‌های استارلینک خود را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و در همان سال ستاره‌شناسان متوجه شدند که رگه‌های درخشانی از نور برای نخستین بار در تصاویرشان ظاهر می‌شود. امروزه، تقریبا ۱۸۰۰ ماهواره استارلینک در ارتفاع حدود ۵۵۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند و تجزیه و تحلیل تصاویر جمع‌آوری شده توسط رصدخانه پالومار دانشگاه کل تک در نزدیکی سن‌دیه‌گو بین نوامبر ۲۰۱۹ و سپتامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که آنها کیفیت مطالعات و بررسی‌های فضایی را تا حدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 
این رصدخانه هر دو روز یک بار آسمان شب را بررسی می‌کند و اطلاعات مربوط به مشاهدات اجرام کیهانی مانند ابرنواخترها و سیارک‌های نزدیک به زمین را جمع‌آوری می‌کند. این تجزیه و تحلیل در مجموع ۵۳۰۱ رگه نور ایجاد شده توسط ماهواره‌های استارلینک را نشان داد که تقریبا بر یک‌پنجم رصدهای آن تاثیر منفی گذاشت. این مشاهدات در سپیده‌دم یا غروب انجام می‌شود و برای شناسایی سیارک‌هایی که نزدیک به خورشید و در همسایگی زمین حرکت می‌کنند، حیاتی هستند.
 
تاثیرگذاری این ماهواره‌ها از ۵/ ۰درصد تصاویر در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ درصد تصاویر در سال ۲۰۲۱ رسیده است و با اعزام ۱۰ هزار ماهواره استارلینک به فضا تا سال ۲۰۲۷ این شرایط بدتر نیز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.