تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 23, 2022
17:04 یکشنبه، 3ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132596

تکنولوژی، برگ برنده اقتصاد چین

نقش تکنولوژی را نمی‌توان در توسعه اقتصادی کشورها انکار کرد و چین هم به‌عنوان دومین اقتصاد برتر جهان، به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته است به گونه‌ای که می‌خواهد سهم تکنولوژی را در اقتصاد خود افزایش دهد. چین به‌دنبال توسعه سهم فناوری‌هایی از جمله اینترنت نسل ششم (6G)، بیگ دیتا (ابرداده)، هوش مصنوعی و… در اقتصاد این کشور است و در واقع تقویت اتصالات و سرعت اینترنت، بخشی از استراتژی چین برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود.
تلاش برای پیشی گرفتن از امریکا
در تازه‌ترین اسنادی که منتشر شده، شورای دولتی چین به‌عنوان بالاترین نهاد اجرایی این کشور اعلام کرد که تا سال 2025، «صنایع اصلی و حیاتی اقتصاد دیجیتالی»، 10درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل خواهند داد که این رقم بسیار بالاتر از سهم سال2020 خواهد بود. چین در قالب بخشی از چهاردهمین برنامه 5ساله خود تصمیم گرفته تا اقتصاد دیجیتالی این کشور را توسعه دهد. طبق این برنامه، قرار است تا سال 2025 حدود 10درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور از محل اقتصاد دیجیتالی ایجاد شود، درحالی که این رقم در سال 2020 حدود 7.8 درصد بوده است. پکن می‌گوید که این انتظار با توسعه تکنولوژی‌هایی همچون ابرداده‌ها (Big Data) و همچنین اینترنت نسل ششم تلفن همراه(6G) و… برآورده خواهد شد.
در سال‌های اخیر با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، قهرمان‌های تکنولوژی چین مانند هوآوی و SMIC هدف تحریم امریکا قرار گرفتند و حالا این برنامه‌ریزی‌ها نشان از عزم جدی چین برای مقابله با چنین تهدیداتی دارد. این اهداف نشان می‌دهد که چین می‌خواهد در تکنولوژی‌های نوین از رقبایی همچون امریکا در حوزه‌های مختلف از تولید تراشه‌ها و قطعات نیمه رسانا گرفته تا هوش مصنوعی و…. پیشی بگیرد. این اهداف، بخشی از چهاردهمین برنامه پنج ساله چین است؛ یک طرح توسعه‌ای که از سال 2021 تا 2025 اجرا می‌شود. چین همچنین یادآور شده است که بین سال‌های 2021 تا 2025 میزان بودجه تحقیقاتی تکنولوژی را سالانه بیش از 7 درصد افزایش خواهد داد.
گفتنی است سال گذشته نیز چین حوزه‌هایی از «فناوری‌های خط مقدم» را در برنامه‌های خود برجسته کرد و یادآور شد که تحقیقات در این زمینه آنها را تقویت می‌کند و هدف خود را نیز خودکفایی در این حوزه‌ها دانست. از این حوزه‌ها می‌توان به تولید تراشه‌ها و قطعات نیمه رسانا اشاره کرد که در ساخت و تولید انواع گوشی‌های موبایل، خودروها، لوازم خانگی و… مصرف دارد و به دلیل کاهش تولید این تراشه‌ها در نتیجه شیوع کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها، جهان با کمبود این محصولات مواجه شد. تولید کامپیوترهای کوانتومی، توسعه هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، سلامت و دارو، افزایش تحقیقات دریا و قطب و همچنین فضا بخشی دیگر از فناوری‌هایی هستند که در چین در کانون توجه قرار گرفته است.
روند روبه رشد کاربران اینترنت پرسرعت
شورای دولتی چین در تازه‌ترین سندی که منتشر کرده همچنین یادآور شده که این کشور اهداف مشخص‌تری را برای چند سال آینده ارائه داده است. به‌عنوان مثال، چین قصد دارد فروش آنلاین ملی را از 11.76 تریلیون یوان در سال 2020 به 17 تریلیون یوان در سال 2025 افزایش دهد. این کشور انتظار دارد با تلاش‌های صورت گرفته در قالب این برنامه 5 ساله، ارزش صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات این کشور را نیز از 8.16 تریلیون یوان در سال 2020 به 14 تریلیون یوان در سال 2025 افزایش دهد. در واقع تقویت اتصالات و سرعت اینترنت، بخشی از استراتژی چین برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی است. در همین راستا چین پیش‌بینی می‌کند تعداد کاربرانی که از پهنای باند گیگابیتی، سریع‌ترین اینترنت فعلی استفاده می‌کنند، از 6.4میلیون نفر در سال 2020 به 60 میلیون کاربر در سال 2025 افزایش خواهد یافت.
توسعه اینترنت6G
چین طبق این طرح، استقرار تجاری و کاربرد گسترده 5G را ترویج خواهد کرد. 5G سرعت فوق‌العاده سریع را نوید می‌دهد که در حال حاضر عرضه آن در چین و سایر کشورها آغاز شده است. اما پکن تنها به این موضوع بسنده نکرده و حالا به‌دنبال توسعه اینترنت نسل ششم (6G) است. در همین راستا چین برنامه‌ریزی کرده است تا حمایت از تحقیق، پژوهش و توسعه در نسل ششم اینترنت موبایل(6G) را به طور ویژه در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر برای ایجاد استانداردهای بین‌المللی ویژه 6G نیز مشارکت داشته باشد. گفتنی است که چین پایه‌های کار و تحقیق روی اینترنت نسل ششم را در سال 2019 آغاز کرد. البته هنوز هیچ استاندارد یا تعریف توافق شده‌ای از چیستی اینترنت نسل ششم(6G) ارائه نشده است و باید منتظر ماند و دید چین به‌عنوان پرچمدار این فناوری، چه تکنولوژی‌ای می‌خواهد ارائه دهد.
تنظیم استانداردهای فناوری
دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنین قصد دارد نقش بزرگتری در شکل دادن به استانداردهای فناوری در سراسر جهان ایفا کند؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران می‌تواند پیامدهای بزرگی بر قدرت پکن در حوزه‌هایی از اینترنت موبایل گرفته تا هوش مصنوعی داشته باشد چراکه استانداردها اغلب در سطح جهانی روی قوانین فنی برای نحوه عملکرد فناوری‌ها مورد توافق قرار می‌گیرند. البته این سند شامل حوزه‌های دیگری مانند سیستم محاسبات ابری، ساخت مراکز داده و همچنین تجارت الکترونیک فرامرزی است. پکن همچنین به ادامه دادن افزایش نظارت بر بخش فناوری داخلی متعهد شد و با تشدید مقررات برای شرکت‌های اینترنتی در سال گذشته، قوانین جدیدی را در زمینه‌هایی از جمله حفاظت از داده‌ها، قوانین ضد انحصار و… وضع کرد. در سند شورای ایالتی چین آمده است که روش‌های حکمرانی سازگار با «توسعه پایدار و سالم اقتصاد دیجیتال» را بررسی خواهد کرد و با روشن کردن مسئولیت تنظیم‌کننده‌های مختلف، همکاری بین مقامات مختلف را تقویت می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.