تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 24, 2022
11:00 دوشنبه، 4ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132597

۲ قانون جدید «سرویس های دیجیتال» در اتحادیه اروپا تایید شد

 
پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پیش نویس لایحه ای را تصویب کرد که هدف آن کنترل روش های تبلیغاتی تهاجمی شرکت های بزرگ فناوری است.
 
 به نقل از ورج، لایحه مذکور با ۵۳۰ رأی موافق، ۷۸ مخالف و ۷۸ رأی ممتنع تصویب شد.
 
قانون «سرویس های دیجیتال» که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ ارائه شده، اجازه نمی‌دهد پلتفرم‌هایی مانند گوگل، آمازون و فیس بوک از داده‌های حساس مانند نژاد، جنسیت و مذهب افراد برای تبلیغات هدفمند سواستفاده کنند. طبق این قانون سرویس‌ها باید به کاربران این توانایی را بدهند تا به راحتی از ردیابی اطلاعاتشان صرفنظر و به پلتفرم‌ها فشار بیاورند تا محتوای غیرقانونی (مانند نفرت پراکنی یا کالاهای جعلی) را حذف کنند.
 
پل تانگ سیاستمدار هلندی و یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در توئیتر خود در این باره نوشت: پارلمان با رأی اکثریت قانون «سرویس های دیجیتال» را تأیید کرد. این یک برد بزرگ است.
 
لایحه پیشنهادی تأیید شده شامل دو قانون است که پارلمان اتحادیه اروپا ماه گذشته نیز درباره آنها توافق کرده بود که یکی از آنها ممنوعیت بر تبلیغات هدفمند برای کودکان و دیگری الگوهای تاریک است. الگوهای تاریک شامل عملکردی است که برخی پلتفرم‌ها با استفاده از آن کاربران را فریب می‌دهند تا داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. هر شرکتی که این سیاست‌ها را نقض کند با جریمه‌های تا ۶ درصد درآمد جهانی خود روبرو می‌شود.
 
خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی نوشته است تصویب قانون سرویس‌های دیجیتال موانع متعددی در پیش رو دارد که یکی از آنها مذاکرات در هیأت اتحادیه اروپا است که در ۳۱ ژانویه آغاز می‌شود. حزب دموکرات آمریکا نیز لایحه‌ای مشابه هفته قبل معرفی کرد که در صورت تصویب تبلیغات هدفمند را نشانه می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.