اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 30, 2022
10:54 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132777

خط و زبان فارسی مجهز به هوش مصنوعی شد

 
از دو پروژه تدوین سند هوش مصنوعی و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
 
 امروز طی مراسمی از دو پروژه "تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور" و "طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی (در حوزه خط و زبان فارسی)" در راستای  فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای توسعه هوش مصنوعی در کشور، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی به عمل آمد.
 
*سند هوش مصنوعی
 
با توجه به پیش‌بینی رشد روزافزون به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اعم از بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد، حمل و نقل، انرژی و … نیاز به هوش مصنوعی بیش از پیش احساس می‌شود؛ چرا که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه منظوره و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند باعث پیشرفت بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها شود. 
 
در همین راستا و به منظور افزایش گستره استفاده از خدمات این حوزه، هوش مصنوعی هم در بخش فنی و هم در بخش غیرفنی (اخلاقی، قوانین و…) دائما در حال تغییر بوده تا بتواند کارآیی و ظرفیت خود را در کنار ویژگی پوشش دهی جامع و مناسب افزایش دهد.
 
لذا در این سند به تدوین چشم انداز، اهداف کلان و همچنین تعیین روش دستیابی و اقدامات، فعالیت‌ها و پروژه‌های مورد نیاز جهت توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی اقدام شده است. 
 
متدولوژی مورد استفاده در این پروژه تلفیقی از دو متدولوژی تدوین برنامه راهبردی هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصادی و متدولوژی تدوین اسناد ملی فناوری‌های راهبردی است. متدولوژی مجمع جهانی اقتصادی با بررسی مدل‌های مختلف توسعه داده شده در کشورهای مختلف احصا شده و می‌تواند در تعیین حوزه‌های مورد بررسی کمک کند. 
 
"چشم‌انداز توسعه هوش مصنوعی در ایران" به شرح زیر تعیین می‌شود:
 
جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰ با بهره‌گیری از قابلیت‌های اخلاق‌مدار هوش مصنوعی، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و متخصصان کارآمد و خلاق، در بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و موفق به افزایش رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی شده است.
 
اهداف کلان توسعه هوش مصنوعی برای تحقق چشم‌انداز این سند به این شرح است:
 
استفاده از هوش مصنوعی در حل ابرچالش‌های کشور
 
انجام ۸۰ درصد از پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی در راستای رفع نیازهای فعلی و آتی کشور
 
ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو به مسائل هوش مصنوعی
 
پذیرش و بکارگیری ۴۵ درصدی هوش مصنوعی در دولت و صنعت در افق سال ۱۴۱۰
 
سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۱۰
 
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری (۱۲ میلیارد دلار بخش دولتی، ۸ میلیارد دلار بخش خصوصی) در هوش مصنوعی در افق ۱۴۱۰
 
سهم ۵ دهم درصدی تقاضای نیروی کار در بخش هوش مصنوعی به کل تقاضای نیروی کار
 
ایجاد توان ۱۰۰ پتافلاپس توان محاسباتی و ۱۰۰ پتابایتی توان ذخیره‌سازی
 
 
 *طرح و زیر ساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی
 
یکی از روش‏‌های مرسوم در حل بهینه مسائل مهم در زمینه‏‌های مختلف، به ویژه مسائل مرتبط با علوم داده، تعریف مساله در قالب یک چالش و سپس استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل آن مساله در یک فضای رقابتی است. 
 
این روش حل مساله نیاز به یک زیست‏‌بوم متشکل از زیرسیستم‌‏های مختلف در قالب یک روال دارد. این روال با تعریف دقیق و فرمول‏‌بندی شده مساله آغاز می‌‏شود. سپس برای تهیه دادگان از بستر جمع­‌سپاری استفاده می­‌شود. 
 
وظیفه بستر جمع­‌سپاری، شکستن فعالیت به ریز فعالیت­‌ها و تخصیص آنها به عوامل انسانی است. 
 
مهم­ترین فعالیت در این خصوص، گردآوری و برچسب­‌زنی دادگان با هدف تهیه مجموعه دادگان آموزشی و ارزیابی است.
 
محققان در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تمامی زیرسیستم‌‏های مورد نیاز این روال را آماده کرده‌‏اند.
 
از جمله این زیر سامانه‌ها سامانه جمع­‌سپاری است که مهم­ترین استفاده آن در حوزه خط و زبان، برچسب‌گذاری دادگان جهت تهیه دادگان آموزشی و نیز دادگان ارزیابی است. 
 
از دیگر استفاده­‌های این بستر می­‌توان به کاربرد آن در ارزیابی­‌های انسانی و اخذ نظرات کاربران اشاره کرد.
 
 
قابلیت‏های اصلی این سامانه به این شرح است:
 
واسط کاربری ساده با هدف فراهم‎سازی امکان مشارکت کاربران با حداقل آشنایی با کامپیوتر
 
تعریف انواع مختلفی از فعالیت‏ها با واسط‌‏های کاربری مختلف و متنوع بدون هرگونه محدودیت
 
ارزیابی غیرمحسوس افرادی که در انجام فعالیت‌‏ها مشارکت می‏‌کنند.
 
استفاده از خرد جمعی به نحوی که فعالیت‏هایی که تکمیل آنها می‏‌تواند بسیار زمان‏‌گیر باشد، در کمترین زمان ممکن و به صورت توزیع‏‌شده به اتمام می‌‏رسند.
 
سامانه مدیریت و آزادرسانی دادگان (پارسیگان) از دیگر زیر ساخت‌های ایجاد شده توسط محققان کشور است.
 
این بستر با هدف آزادرسانی و به اشتراک­ گذاری دادگان مربوط به محصولات و خدمات حوزه خط و زبان فارسی طراحی و پیاده­ سازی شده است. 
 
قابلیت‏های اصلی آن شامل این موارد است:
 
امکان ایجاد دسترسی‌‏های سطح‌‏بندی شده به دادگان 
 
امکان گزارش­ گیری‌‏های متنوع اعم از میزان دانلودهای هر یک از موارد مذکور 
 
 
سامانه برگزاری مسابقات در حوزه هوش مصنوعی 
 
این بستر با هدف برگزاری مسابقات و فراهم سازی تجهیزات پردازشی نیز  راه­‌اندازی شده است. 
 
قابلیت­های اصلی آن شامل:
مشاهده لیست مسابقات فعال و مشخصات هر کدام از آن‌ها، ایجاد یک پروفایل شخصی مدون و مبتنی بر کارنامه شرکت در مسابقات مختلف، بارگذاری کدها، اجرای مسابقات به همراه تعیین برندگان مسابقه و تقدیر از آنها و  ارائه گزارش مربوط به نتایج مسابقات
 
امکان ارزیابی خودکار الگوریتم‌‏ها و ارائه نتیجه در لحظه از دیگر قابلیت‌های این سامانه است
 
سامانه آزادرسانی دسترسی به سرویس­‌ها
 
یکی از چالش‌های موجود در طراحی و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، فراهم آوردن امکان استفاده هرچه راحت‌تر از نتایج پروژه در قالب سرویس در برنامه‌های کاربردی و فعالیت‌های تجاری است. هدف از این بستر مرتفع کردن این مشکل برای توسعه­ دهندگان محصولات هوش مصنوعی است.
 
 
قابلیت­‌های اصلی آن شامل این موارد است:
 
 امکان استفاده از سرویس ارائه شده توسط مدل هوشمند در برنامه‌های کاربردی و نمونه‌های تجاری توسط کاربران مختلف
 
انعطاف­ پذیری و مقیاس­ پذیری
 
مقرون به صرفه بودن در استفاده از خدمات
 
دسترسی‌‏های سطح‏‌بندی شده و محدود به سرویس‌‏ها
 
امکان تجاری‌‏سازی سرویس‌‏ها
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.