امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 1, 2022
14:52 سه شنبه، 12ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132875

کارشکنی آمریکا در برابر تشکیل معاهده جهانی مبارزه با جرائم سایبری

 
این روزها طرح پیشنهاد تصویب معاهده جهانی مبارزه با جرائم سایبری که از سوی روسیه در سازمان ملل مطرح شده با مخالفت آمریکا مواجه شده است.
 
 به نقل از تاس روسیه؛ موضوع ایجاد معاهده جهانی مبارزه با جرایم سایبری، موضوعی است که برای نخستین بار در سال‌های ابتدایی قرن بیستم توسط برخی کشورها از جمله روسیه در سازمان ملل مطرح شد. این موضوع در طول سال‌های گذشته، در بسیاری از موارد با مخالفت ایالات متحده آمریکا و برخی از متحدانش مواجه می‌شد و از همین روی، هرگز به سرانجام مورد انتظار نرسید.
 
پس از فراز و فرودهای فراوان، سرانجام در ماه اوت ۲۰۲۱، روسیه پیش نویس کنوانسیون مبارزه با جرایم سایبری را تنظیم و به سازمان ملل متحد، ارائه کرده است. تدوین کنندگان پیش نویس، عبارت «کنوانسیون ملل متحد در مورد مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه» را به عنوان نام معاهده یاد شده برگزیده اند.
 
این در حالی است که خبرگزاری تاس روسیه، طی روزهای اخیر با انتشار خبری از تلاش آمریکا جهت ممانعت از ایجاد چنین کنوانسیونی در مقیاس جهانی، پرده برداشت. بر اساس مطلب منتشر شده، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، اخیراً در یک بیانیه مطبوعاتی به موضوع کنوانسیون یاد شده پرداخته و گفت: «تا همین اواخر، ایالات متحده فعالانه با تعریف رفتار مسئولانه دولت در فضای سایبری مخالف بود و زمانی که علیرغم این مخالفت، جامعه بین المللی از پیشنهادهای روسیه در این زمینه حمایت کرد، واشنگتن تصمیم گرفت در این زمینه اعتبار به دست آورد.»
 
نماینده هیئت روسیه در سازمان ملل افزود: «به بیان دیگر، اظهارات نماینده ایالات متحده مبنی بر کمک این کشور به ترویج چارچوب رفتار مسئولانه در فضای سایبری، به ابتکار آمریکا در سال ۲۰۲۱، دور از واقعیت است. ابتکار توسعه و مذاکره چنین چارچوبی متعلق به ایالات متحده نیست، بلکه متعلق به روسیه است، که اولین کشور عضو سازمان ملل بود که این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل معرفی کرد و بیش از ۲۰ سال است که این مفهوم را ترویج می‌کند.»
 
اظهارات نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی طرف آمریکایی، این کشور نه تنها نقش چندانی در پیشبرد این معاهده نداشته بلکه برعکس، یکی از مخالفین تصویب آن نیز بوده است.
 
نماینده روسیه در ادامه سخنان خود و در واکنش به نحوه عملکرد نمایندگان آمریکا، گفت: «به طور خاص، ایالات متحده با ایجاد کارگروهی باز آزاد برای امنیت اطلاعات بین المللی مخالفت کرد و به قطعنامه روسیه که آن را پیشنهاد کرده بود، رأی منفی داد. اما هنگامی که مشخص شد اکثریت جامعه بین المللی از ابتکار روسیه حمایت می‌کنند، همکاران آمریکایی ما در سازمان ملل متحد شروع به تغییر نظر خود کردند. اکنون آنها به کسب اعتبار از دستاوردهای دیگران متوسل شده اند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.