اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 5, 2022
14:44 شنبه، 16ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132996

اسپیس‌ایکس برای استارلینک پریمیوم ماهواره‌های بیشتری را به فضا فرستاد

 
اسپیس ایکس روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ و یک روز پس از انتشار خبر راه‌اندازی سرویس استارلینک پریمیوم، ۴۹ ماهواره‌ی اینترنتی را به مدار پایین زمین پرتاب کرد.
 
سرویس پریمیوم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، اشتراک اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس است که سرعت دانلودی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌دهد و تأخیری بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه دارد؛ کاربران برای استفاده از این سرویس باید در ابتدا ۵۰۰ دلار ودیعه‌ی قابل‌استرداد ۵۰۰ دلاری و هزینه‌ی ۲۵۰۰ دلاری برای آنتن و روتر بپردازند و بعد از آن ماهانه ۵۰۰ دلار هزینه کنند؛‌ این در حالی است که هزینه‌ی اولیه‌ی استفاده از پلن استاندارد سرویس استارلینک ۴۹۹ برای خرید سخت‌افزارها و سپس ماهانه ۹۹ دلار است.
 
از سوی دیگر، این سرویس استاندارد ادعا می‌کند که در بیشتر مکان‌ها سرعت دانلودی بین ۱۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه تا ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌کند و تأخیر آن نیز در ۲۰ میلی‌ثانیه خواهد بود.
 
به گزارش Digitaltrends، اسپیس ایکس در وب‌سایت خود نوشته است برای افرادی که درحال‌حاضر سرویس پریمیوم استارلینک را سفارش می‌دهند، کیت سخت‌افزاری بزرگ‌تری نسبت به مدل استاندارد در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ (بهار ۱۴۰۱) ارسال می‌شود؛ البته در قسمتی از فرایند سفارش اشاره می‌شود که دریافت سفارش ممکن است شش ماه طول بکشد.
 
سرویس پریمیوم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، علاوه بر سرعت‌ بالاتر و هزینه‌ی بیشتر، در‌ برابر شرایط آب‌وهوایی نامناسب نیز مقاوم است و برای پشتیبانی ۲۴ ساعته در اولویت‌ قرار داده خواهد شد؛ اگر در مکانی دورافتاده با شرایط آب و هوای نامناسب زندگی کنید و از نظر مالی نیز دغدغه‌ای نداشته باشید، سرویس پریمیوم استارلینک می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای استفاده از اینترنت محسوب شود.
 
اسپیس ایکس روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ با هدف ارائه‌ی خدمات بهتر برای سرویس پریمیوم خود ۴۹ ماهواره‌ی دیگر به مدار پایین زمین فرستاد و حالا بیش از ۲۰۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را در این مدار مستقر کرده و همچنان نیز به ساخت منظومه‌ی فلکی خود و گسترش خدمات پهنای باند از فضا ادامه می‌دهد.
 
به ادعای اسپیس ایکس در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰)، این شرکت درحال‌حاضر ۱۴۵ هزار کاربر در ۲۵ کشور جهان دارد و ایلان ماسک نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر استارلینک در‌ سال‌های پیش‌ ‌رو تنها چند درصد از بازار جهانی مخابرات را تصاحب کند، می‌تواند سالانه‌ی ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.