اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 13, 2022
14:13 یکشنبه، 24ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133251

کاربران مسیریاب «نشان» روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر طی می‌کنند

 
نقشه و مسیریاب نشان با ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه و بیش از ۲.۱ میلیون جست‌وجوی روزانه و ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه خود را محبوب‌ترین مسیریاب ایرانی معرفی می‌کند، مسیریابی که در یلدای ۹۶ متولد شده بود حال پس از تقریباً چهار سال به گونه‌ای توسعه پیدا کرده است که ۶۸ درصد از رانندگان حرفه‌ای طبق گزارش سالانه‌‌اش از این مسیریاب استفاده می‌کنند و کاربرانش روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر طی می‌کنند.
 
 طبق گزارش سالانه مسیریاب نشان، ۴۲ میلیون کیلومتر مسیر طی‌شده روزانه کاربران نشان معادل پیمودن ۱۰۹ باره مسیر میان زمین تا ماه است.
 
طبق گزارش نشان که بازه زمانی یلدای ۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰ را در بر می‌گیرد، مشخص شده که کرج سحرخیزترین شهر ایران است و پس از آن با فاصله ۱۰ دقیقه تهران قرار می‌گیرد و قم شب زنده‌دارترین شب به شمار می‌آید. در اصل در قم کمترین افت ترافیکی صورت می‌گیرد و باز هم تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
 
اگر از شهروندان تهران بپرسید تعداد زیادی از روزهای سال را به عنوان پرترافیک‌ترین روز سال نام می‌برند، روزهایی مانند شب یلدا یا روزهای پایانی سال یا حتی بعضی روزها بدون هیچ دلیل مشخصی و فقط با کمی بارندگی تهران تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود که دیگر خودروها توان حرکت در آن را ندارند. حال این گزارش نشان می‌دهد که ساعت ۶ عصر دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ تهران پرترافیک‌ترین ساعت و روز خود را تجربه کرده است هرچند تعداد روزهای پرترافیک سال در نیمه دوم سال طبق بررسی‌های این گزارش همواره بیشتر از روزهای پرترافیک در نیمه اول سال بوده است.
 
مشهد نیز که می‌توان آن را شهر تولد مسیریاب نشان نامید، ۱۵ دی ۱۴۰۰ و همچنین ۶ اسفند ۹۹ ساعت ۶ عصر پرترافیک‌ترین روز و ساعت خود را سپری کرده است.
 
تقویم روزهای شلوغ و خلوت تهران و مشهد طبق گزارش نشان
در یک سال گذشته (یلدای ۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰) همچنان با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرتکرارترین مقصدها برای مسیریابی کاربران بوده‌اند و پس از آن جایگاه‌های سوخت و مراکز خرید و رستوران‌ها و کافه‌ها قرار می‌گیرند.
 
پرتکرارترین مقصدهای مسیریابی کاربران نشان
مشخصه‌ای که موجب می‌شود کاربران مسیریاب و نقشه خاصی را انتخاب کنند، علاوه بر نشان دادن مسیر صحیح و درست، تخمین دقیق ترافیک مسیر است. حال طبق گزارش نشان، دو شاخص مهم در این دوره رشد خوبی کرده‌اند، دقت تخمین زمان رسیدن (ETA) که در دی‌ماه سال گذشته ۸۲.۱ درصد بود و این رقم در آذرماه ۱۴۰۰ به ۸۵.۲ درصد رسید. شاخص مهم دیگر سرعت تجمیع داده‌های ارسال‌شده کاربران و به‌روزرسانی آخرین وضعیت ترافیک است. این شاخص دی‌ماه ۹۹ در حدود ۱۷۰ ثانیه بود و آذرماه ۱۴۰۰ به نزدیک ۱۲۰ ثانیه کاهش پیدا کرد.
 
اختلال در GPS
یکی از مشکلاتی که  مسیریاب‌ها و همچنین کاربران مسیریاب‌ها با آن مواجه هستند اختلال در GPS است، بسیار اتفاق افتاده که امکان شناسایی مکان فعلی شما در نقشه و مسیریاب فراهم نشده و حتی مسیری که تا چند لحظه پیش به شما نمایش داده می‌شد به صورت ناگهانی دچار اختلال شده است، حال نشان در گزارشش می‌گوید که این نه مشکل نشان است و نه مشکل گوشی‌های تلفن کاربران بلکه این مشکل که بیشتر در کلانشهرهای کشور نیز پیش می‌آید به دلیل اختلال در سیگنال ماهواره‌های GPS است. برای رفع این مشکل نشان دو اقدام انجام داده است، اقدام اول اطلاع‌رسانی به کاربرانش بوده است و اقدام دوم حفظ آخرین مسیر یا آخرین مکان قبل از بروز اختلال. هرچند در این گزارش وعده داده شده است که در به‌روزرسانی‌های آتی، هنگام پیش آمدن اختلال شرایط بهتری برای کاربران فراهم کنند.
 
شناسایی مکان‌ها
مشخص شدن مکان‌هایی که کاربران به آنها سر می‌زنند از قبیل مراکز خرید یا سینما و رستوران‌ها و بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی روی نقشه‌ها و مسیریاب‌ها آنها را تبدیل به ابزاری کاربردی برای شهروندان می‌کند. در گذشته پرسیدن آدرس در معابر بسیار رایج‌تر از این روزها بود. چراکه پیدا کردن بسیاری از مکان‌ها روی نقشه امکان‌پذیر نبود و از سویی مسیریاب آنلاینی هم نبود تا مسیر طی‌شده اشتباه را اصلاح کند؛ حال نشان در گزارش خود اعلام کرده‌ است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مکان روی نقشه این مسیریاب ثبت شده است و بیش از ۴۰۰ هزار مکان دارای شماره تماس هستند. نکته حائز اهمیت در مکان‌ها، ثبت آ‌نها از سوی کاربران نشان است.
 
به طور میانگین ۷۰ هزار مشارکت روزانه برای ثبت مکان صورت می‌گیرد و ۱۰ میلیون مشارکت در زمان رانندگی. در دوره یک‌ساله یلدای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ مشارکت کاربران در تکمیل اطلاعات مکانی ۲۱۰ درصد رشد کرده است.
 
همچنین میزان جست‌وجوی مکان‌ها نیز روی این نقشه در طول این یک سال ۱۹۰ درصد رشد کرده است.
 
راه‌های درآمدی نشان
نشان در این گزارش خود اعلام کرده است که فروش سرویس به سایر استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها، تبلیغات مبتنی بر مکان، و فراهم کردن بستر رشد سایر استارت‌آپ‌ها راه‌هایی است که این نقشه و مسیریاب با توجه به رایگان بودن ارائه سرویس‌هایش به کاربران برای کسب درآمد در نظر گرفته است.
 
هم‌اکنون تعدادی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ ایران از سرویس‌های این پلتفرم استفاده می‌کنند.
 
یکی از خصوصیات اصلی نشان اضافه شدن نقشه مسیر دوچرخه و پیاده‌روی و همچنین مسیر اتوبوس و مترو است. مسیریابی حمل‌ونقل همگانی اکنون در ۵۰ شهر کشور روی نقشه نشان مشخص است و این شهرها عبارت‌اند از: ۲۵ مرکز استان به اضافه شاهرود و کاشان و همچنین ۲۳ شهر کوچک اقماری اطراف کلانشهرها.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.