اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 15, 2022
12:37 سه شنبه، 26ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133318

زارع‌پور: ظرفیت شبکه زیر‌ساخت طی سه سال آینده از ۳۰ به ۱۲۰ ترابیت برثانیه می‌رسد

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین آغاز طرح توسعه شبکه پرسرعت فیبر نوری با اشاره به اهمیت این شبکه، تحقق این پروژه را در گرو همکاری تمام دستگاه‌ها و بخش خصوصی عنوان کرد.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری(FTTx) با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ارتباطات کشور، گفت: امروز ارتباطات پرسرعت و با کیفیت به یک ضرورت برای جوامع بشری تبدیل شده است.
زارع‌پور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال ایجاد شبکه‌ای پرسرعت و امن در کشور است، گفت: پروژه توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها که مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، یک پروژه ملی است و نیاز به هماهنگی با بقیه دستگاه‌ها و همکاری بخش خصوصی دارد.
وزیرارتباطات به همکاری بقیه دستگاه‌ها در این پروژه اشاره کرد و گفت: در این باره با وزارت نیرو و شهرداری‌ها برای استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات آنان تفاهمات خوبی صورت گرفته است.
وی به لایحه بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس این لایحه دستگاه‌های اجرایی و عمومی کشور، زیرساخت‌های مازاد خود را برای توسعه شبکه فیبرنوری کشور با تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند که این اقدامی کلیدی برای افزایش سرعت اجرای این پروژه بزرگ است.
زارع پور با اشاره به اینکه با تحقق این شبکه پرسرعت بال نخست شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این شبکه، انواعی از خدمات متنوع و با کیفیت را به عنوان بال دوم شبکه ملی اطلاعات در این بستر به مردم ارائه می‌کنیم.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: دور نیست زمانی که مردم تمام کارهای خود از دستگاه‌های دولتی را بدون مراجعه حضوری انجام دهند.
وی از راه‌اندازی فاز نخست پنجره واحد خدمات دولت در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: در بودجه سال آینده نیز به دستگاه‌ها تکلیف شده که خدمات خود را به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره واحد خدمات دولت ارائه کنند.
زارع‌پور با اشاره به اینکه همزمان با این توسعه باید شبکه انتقال درون شهری و بین استانی هم تقویت شود، گفت: هفته آینده مراسم قرارداد افزایش 70 درصدی شبکه زیرساخت کشور برگزار می‌شود و در جریان این پروژه با استفاده از توان و تجهیزات داخلی طی 9 ماه ، انشالله 70 درصد به ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اضافه می شود.
وی همچنین افزود: برنامه ما این است که ظرفیت شبکه زیرساخت کشور را طی سه سال از 30 ترابیت بر ثانیه به 120 ترابیت بر ثانیه برسانیم.
وزیر ارتباطات انجام این پروژه‌ها را در گرو مشارکت و همراهی تمام دستگاه‌های دولتی و همکاری بخش خصوصی در کنار هم دانست.
 
 
 
شبکه پهن‌باند پیشران خدمات نوین است
ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده باید شبکه پهن باند کشور توسعه یابد، گفت: شبکه پهن باند از ارکان شبکه ملی اطلاعات است و باید توسعه یابد.
وی افزود: همین طور که نفت پیشران توسعه صنعتی بوده است، ارتباطات و شبکه پهن باند نیز پیشران خدمات نوین است.
فیروز آبادی با اشاره به موانع تحریم و مشکلات دیگر، تصریح کرد: ما با توسعه شبکه پهن باند می توانیم به توسعه نرم افزاری برسیم.
وی افزود: باید برای مشارکت بخش خصوصی در این پروژه مدل اقتصادی مناسبی طراحی شود که بتوانیم از ظرفیت این بخش استفاده کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.