5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

February 25, 2022
20:12 جمعه، 6ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133659

وفاتلکام برنده پروانه اپراتور سوم موبایل سوریه شد

Syria_SS_generic.jpg
 
ICTna.ir – وزارت ارتباطات و فناوری سوریه (MoCT) و رگولاتوری مخابراتی سوریه (SyTPRA) رسما اعلام کردند "وفا تلکام" را به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه این کشور و اپراتور 4G و 5G انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که هنوز سوالات و ابهاماتی در مورد وضعیت و آینده اپراتوری که قبلا توسط MTN اداره می شد، در سوریه وجود دارد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رسانه های دولتی سوری دوشنبه گزارش دادند که مقامات مخابراتی سوریه، پروانه اپراتوری شرکت "وفا تلکام" را به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه در این کشور و به منظور ارائه خدمات نسل چهارم و پنجم تلفن همراه، اعطا کرده‌اند.
 
ایاد الخطیب وزیر مخابرات سوریه هفته گذشته به پارلمان گفت که وفا تلکام، خدمات خود را طی 9 ماه آینده آغاز خواهد کرد. دو تاجر ارشد هم به رویترز گفتند که تاجران بانفوذ با روابط نزدیک با مقامات دولتی، سرمایه گذاران اصلی این شرکت هستند.
 
اطلاعیه خبرگزاری دولتی سوریه در هفته جاری با اعلام این خبر تصریح داشته "وفا تلکام خدمات خود را طی 9 ماه آینده آغاز خواهد کرد".
 
منهال جنیدی، مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و امور پستی سوریه در این زمینه گفت: این اپراتور در دو سال اول فعالیت خود می‌تواند به هر دو شبکه تلفن همراه موجود در سوریه، روم کند و از خدمات رومینگ ملی استفاده نماید.
 
NSYPY2KAUZLSLMRBTFZYOOBHVA.jpg
به گزارش GSMA، اطلاعات کمی در مورد وفا تلکام یا سهامداران آن ارائه شده است. خبرگزاری رویترز هم در گزارشی و به نقل از تاجران ارشد سوری گفته "تجار بانفوذ با روابط نزدیک با مقامات دولتی" سرمایه گذاران کلیدی در شرکت وفا تلکام، بعنوان یک شرکت مخابراتی مستقر در دمشق هستند.
 
رویترز میگوید مدیر عامل شرکت مخابراتی وفا تلکام، غسان صبا است که قبلاً معاون وزیر ارتباطات و فناوری سوریه بوده است.
 
به گزارش ایستنا، وی به رویترز گفته: ظرف دو سال آینده، شبکه ما آماده سرویس دهی خواهد شد.
 
وفا تلکام هزینه لایسنس فی این پروانه را اعلام نکرده است و رگولاتوری سوریه هم هنوز در خصوص تکه باندهای فرکانسی اختصاص داده شده به این اپراتور برای ارائه خدمات 4G و 5G اطلاع رسانی نکرده است، اما منابع صنعتی آشنا با این حوزه پیشبینی کرده اند که این شرکت ممکن است از برخی از دارایی های سلب شده از Syritel برای تامین مالی استارتاپ خود استفاده کند.
 
رویترز میگوید ماه گذشته، رگولاتوری سوریه، پیش نویس پروانه فعالیت وفاتلکام را نهایی کرد، اما جزئیات مالی مجوز جدید را که مقامات در چند سال گذشته قصد داشتند اعلام کنند، نهایتا منتشر نکرده اند.
 
رویترز تصریح کرده "مقامات می گویند که سرمایه گذاران ایرانی در میان سهامداران وفا تلکام نیستند، اگرچه به گفته دو تاجر مستقر در دمشق که با این معامله آشنا هستند، انتظار می رود صنعت مخابرات ایران، برنده مناقصه برای تامین زیرساخت های این اپراتور شود".
 
به گزارش رویترز، سوریه و جمهوری اسلامی ایران، در زمستان سال 95، قراردادی را امضا کرده بودند که درها را برای همراه اول بعنوان اپراتور پیشرو ایران، به منظور کسب امتیاز باز کرد. با این حال، این خبرگزاری به نقل از یک تاجر ارشد مستقر در دمشق میگوید "این معامله هرگز محقق نشد".
 
زمستان سال 95 در سفر عماد خمیس، نخست وزیر وقت سوریه به تهران، دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه پنج سند همکاری امضا کردند که بنا بر اعلام رسمی و به موجب یکی از این سندها، پروانه یک اپراتور شبکه تلفن همراه در سوریه به ایران واگذار شده بود.

 
 
کمی درباره بازار موبایل سوریه
در حال حاضر دو شبکه تلفن همراه موجود این کشور، توسط Syriatel و MTN Syria اداره می شوند.
 
ام تی این روزهای بحرانی از حیات خود در بازار مخابراتی سوریه را پشت سر میگذارد. 
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، گزارش های رسمی تعداد مشترکین سیری تل را بیش از 11 میلیون نفر نشان می دهد که نشان دهنده سهم 70 درصد این اپراتور از بازار سوریه است. ام‌تی‌ان سوریه اعلام کرده که حدود 6.5 میلیون مشترک دارد.
 
 
هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی برای اپراتور MTN در سوریه خواهد افتاد. در مرداد سال گذشته، رالف موپیتا، مدیر عامل گروه آفریقایی ام تی ان، از برنامه این گروه مخابراتی برای خروج از بازار یمن، افغانستان، سوریه و ایران خبر داده بود. در همین حال MTN همچنین با ادامه برنامه‌های خروج از خاورمیانه و تمرکز بر بازارهای اصلی آفریقا، اکثر سهام خود را در تجارت یمن واگذار کرده است. 
 
این گروه اخیراً پیش‌بینی کرده است که سود هر سهمش بین 15 تا 25 درصد کاهش یابد، که بر اساس گزارش‌ها به دلیل هزینه‌های کاهش ارزش مربوط به یمن و زیان غیرنقدی ناشی از ادغام MTN سوریه بوده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.