اپلیکیشن

امنیت

امینت

بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 27, 2022
16:04 یکشنبه، 8ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133731

سرویس توییچ برای کاربران ایرانی از دسترس خارج شد؛ فیلترینگ یا اختلال؟

 
دسترسی کاربران داخل کشور به پلتفرم توییچ به عنوان بزرگترین سرویس استریم بازى‌هاى ویدیویی مسدود شده است. هنوز مشخص نیست که این موضوع به فیلترینگ این سرویس مربوط است یا شاید یک اختلال باشد اما کاربران در فضای مجازی می‌گویند تنها با استفاده از ابزارهای فیلترشکن می‌توانند وارد این سرویس شوند. برخی گمانه‌زنی‌ها هم مبنی بر اینست که شاید این سرویس کاربران ایرانی را تحریم کرده است، هرچند در بخش شرایط استفاده این پلتفرم چنین چیزی هنوز درج نشده است.
 
طى چند وقت اخیر، بسیارى از استریمرهاى داخلى از توییچ به عنوان پلتفرم اصلى خود برای استریم بازی ها استفاده مى کردند. تا لحظه نگارش این خبر هنوز هیچ نهاد رسمی و یا بنیاد ملى بازى هاى رایانه اى به عنوان متولى اصلى بازى هاى ویدیویى در کشور پاسخى به این اختلال توییچ برای کاربران ایرانی نداده است و دلیل آن را مشخص نکرده است.
 
ذکر این نکته الزامی است که سرویس‌های توییچ و یا استیم از گذشته تا امروز هر از گاهی برای کاربران داخل کشور دچار اختلال می‌شوند اما سرویس توییچ یک بار در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای مدت زمانی کوتاه فیلتر و سپس رفع فیلتر شده بود.
 
کاربران ایرانی در شبکه‌های مجازی نظیر توییتر از عدم دسترسی خود بدون استفاده از ابزارهای فیلترشکن به سرویس توییچ می‌گویند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند. برخی از کاربران موضوع پیش آمده را بی‌مرتبط با طرحی موسوم به طرح صیانت نمی‌دانند هرچند همانطور که گفته شد شاید این موضوع تنها یک اختلال باشد و به زودی شاهد رفع آن باشیم.
 
توییچ یک سرویس آنلاین برای ویدئوهای پخش زنده (Live) است که کاربران مختلف از سراسر جهان را قادر می‌سازد تا به صورت زنده به پخش محتوای مورد نظر خود بپردازند؛ غالب این محتوا را مسائل گیمینگ، استریم زنده بازی کردن و گفتگوی برخط کاربران و استریمر تشکیل می‌دهد.
 
این سرویس اولین بار در سال ۲۰۱۱ از شرکت مادر خود یعنی جاستین. تی وی (Justin.tv) جدا شد تا فعالیت خود را به صورت مستقل و با محوریت ویدئو گیم ادامه دهد. خروجی فعالیت مستقل این مجموعه آن بود که ۳ سال بعد در ماه اوت ۲۰۱۴، آمازون مجموعه جدید را به مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار خریداری کرد و پایه‌های اولیه توییچ امروزی شکل گرفت.
 
چندی پیش دیگر ابزاری که گیمرها از آن استفاده می‌کردند یعنی دیسکورد نیز ایرانیان را تحریم کرد و حالا فیلترینگ توییچ در کنار این موضوع می‌تواند ضربه بزرگی به این قشر از جامعه بزند.
 
آیا شما می‌توانید به سرویس توییچ بدون استفاده از ابزارهای فیلترشکن دست پیدا کنید؟ از چه سرویس ارائه دهنده خدمات اینترنتی استفاده می‌کنید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.