اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 4, 2022
12:18 جمعه، 13ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133866

۸۵ درصد انتقادات به طرح صیانت سیاسی و حاشیه ای است

 
رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران گفت: ۸۵ درصد انتقادات به طرح صیانت سیاسی و حاشیه ای است.
 
بیست‌وهفتمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «بررسی طرح تنظیم مقررات فضای مجازی» با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب ۱۱ اسفندماه به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش شد.
 
دکتر رضا تقی پور رئیس کمیسیون طرح تنظیم مقررات فضای مجازی و جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون طرح تنظیم مقررات فضای مجازی به عنوان موافق و مخالف طرح در این قسمت از زاویه به مناظره پرداختند.
 
تقی پور که آغازگر این مناظره بود با تاکید بر اینکه «بنده طراح این طرح نیستم» گفت: هنگامی که در مجلس شورای اسلامی طرحی مطرح می‌شود با تشخیص هیئت رئیسه به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود که این طرح نیز ابتدا به کمیسیون فرهنگی و سپس به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد که در نتیجه آن یک نسخه جدید به اصطلاح ماده ۱۴۲ تهیه و نهایتاً به نسخه ۲۶ تیر ختم شد. پس از نسخه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰ صحن مجلس تصمیم گرفت با درخواست تعدادی از نمایندگان ادامه بررسی این طرح به کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون مشترک طرح ارجاع دهد تا این کمیسیون که ۱۸ مهر ماه تشکیل شود و ریاست این کمیسیون از ۱۸ مهر به بعد با آرای نمایندگان عضو کمیسیون به عهده بنده گذاشته شد.
 
تقی پور ادامه داد: دو نوع رویکرد مشخص در مواجهه با «طرح تنظیم مقررات فضای مجازی» داشتیم. رویکرد اول تخصصی و کارشناسی بود که تمرکز ما هم روی این رویکرد بود و دیگری سیاسی است.
 
وی با بیان اینکه بحث‌های سیاسی انتها ندارد، افزود: متأسفانه آنچه از این طرح منتشر می‌شود حاشیه‌هایی است که از متن فاصله می‌گیرد. ما با حضور خود در این نشست سعی می‌کنیم تا تبیین طرح را انجام دهیم. اینکه در مورد یک طرح بسیار مهم تخصصی که امروز نیاز جامعه برای قانونمند شدن فضای مجازی است صرفاً با رویکردهای سیاسی پرداخت شود قطعاً موجب ضرر مردم و کاربران فضای مجازی خواهد شد.
 
تقی پور افزود: تقریباً ۸۵ درصد بحث‌های انتقادی به طرح صیانت حاشیه‌ای و سیاسی، ده درصد هم انتقادات و ایده‌هایی بود که خیلی کارشناسی هم نبود. ۵ درصد انتقادات هم مربوط به نخبگان و دانشجویان بودند که اظهار نظر حرفه ای‌تر می‌کردند.
 
رئیس کمیسیون طرح تنظیم مقررات فضای مجازی در ادامه با اظهار اینکه طرح فعلی صیانت نسخه ۵ دی و ویرایش ۹ بهمن است، گفت: بزرگترین تفاوتی که طرح جدید با نسخه قبلی دارد این است که نسخه قبلی دارای دامنه خیلی وسیعی بود و موارد مختلفی را در بر می‌گرفت در نتیجه با اولویت‌بندی آن موارد به اهمیت و نیاز به تنظیم‌گری و خلاء آن رسیدیم.
 
تقی پور با تاکید بر اینکه محور اصلی این طرح تنظیم مقررات فضای مجازی است، افزود: قوانینی که در این حوزه داشتیم به جز قانون جرایم مجازی ضمانت اجرای کافی نداشتند پس یک بخش مهم این طرح ضمانت اجرایی دادن به قوانین فضای مجازی است.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه آخرین نسخه طرح تنظیم مقررات فضای مجازی ۹ تغییر بنیادین نسبت به نسخه قبلی در ۲۶ تیر دارد، گفت: اولین تغییر این است که متولی مقررات‌گذاری و تنظیم فعالیت هر کدام از خدمات فضای مجازی که تا بحال مبهم بوده است مشخصاً تعیین شده است. همچنین محدوده مسئولیت و مقررات‌گذاری این تنظیم‌گران مشخص شده است. فعالان بخش خصوصی و ارائه دهندگان را در فرایند تدوین مقررات مشارکت خواهیم داد. مصوبات تنظیم‌گران وحی منزل نیست و اصلاح مصوبات را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت گفت: هر کدام از خدمات فضای مجازی تنها با یک تنظیم‌گر مواجه خواهد بود. فرایند صدور مجوز صرفاً از یک درگاه واحد انجام می‌شود. جریمه هم متناسب با تخلفات صورت می‌گیرد. مسئولیت ارائه دهندگان خدمت در مقابل کاربران و سالم‌سازی بخش عمومی دقیقاً مشخص شده است و در نهایتاً برای حل اختلاف میان نهادهای مسئول در مدیریت نیز کمیسیون عالی را مرجع قرار دادیم.
 
یکپارچه سازی نظام حکمرانی در فضای مجازی با طرح صیانت
 
تقی‌پور در ادامه این نشست و در پاسخ به گفته‌های رشیدی در مورد طرح تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: آقای رشیدی اصلاً به قانون اساسی توجهی ندارند چراکه شأن قانونگذار در قانون اساسی مشخص شده است. ایشان در سخنان خود تلاش کردند تا موجب شکافی میان کار مجلس در این موضوع و شورای عالی فضای مجازی شوند، در حالی که این طرح نظام حکمرانی در فضای مجازی را یکپارچه می‌سازد. کمیسیون مشترک پدیده تازه تأسیس شده‌ای نیست بلکه در پیش از این در قانون ذیل شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده بود. ما درحال تبیین اتصال نظام حکمرانی در طرح صیانت هستیم به این صورت که کسب و کارها فقط کافی است از یک جا مجوز بگیرند.
 
وی در پاسخ به مسئله مطرح شده رشیدی کوچی مبنی بر اینکه آرای ایشان در کمیسیون طرح صیانت حساب نمی‌شود گفت: رشیدی کوچی اصلاً عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت نبوده و ما به دلیل اینکه هر نماینده‌ای حق دارد در جلسات همه کمیسیون‌ها حضور داشته باشد ایشان را پذیرفتیم.
 
تقی‌پور در ادامه و در پاسخ به شبهات مطرح شده رشیدی مبنی بر دخالت کمیسیون طرح تنظیم مقررات فضای مجازی در کار شورای عالی فضای مجازی گفت: در بسیاری از موارد تابع شورای عالی فضای مجازی هستیم و محور اصلی مباحث مربوطه شورای عالی فضای مجازی است.
 
وی به دلایل تشکیل این کمیسیون پرداخت و گفت: با تشکیل مجلس یازدهم، رئیس مرکز ملی و دبیر شورای عالی مجازی، نامه‌ای مبنی بر ضرورت قانون‌گذاری توسط مجلس به دکتر قالیباف رئیس مجلس یازدهم نوشتند که در آن برای قانون‌گذاری در این زمینه از مجلس کمک خواستند.
 
بهمن ماه نسخه طرح صیانت در اختیار نمایندگان بود
 
تقی‌پور در ادامه این برنامه با اشاره به گفته‌های رشیدی در مورد بیانات رهبری در خصوص ستاد ملی کرونا گفت: رهبری در این مورد تاکید داشتند که لازم ‎الاجراست و این با قانون فرق دارد چرا که آنچه قانون می‌شود حکمی بی‌پایان است و تفسیرها باید با دقت انجام شود چرا که از لحاظ قانون بار سنگینی دارد.
 
وی افزود: آقای رشیدی شما در کار شورای عالی فضای مجازی دخالت نکنید و صحبتی که درباره یکی از افراد این شورا کردید بی‌اساس است. گفتید نسخه آخر در اختیار نماینده‌ها قرار نگرفته است. در جلسه‌ای مورخ ۱۰ بهمن ما نسخه پایانی طرح را در اختیار نمایندگان قرار دادیم.
 
تقی‌پور در مورد گفته‌های رشیدی مبنی بر عدم موافقت دولت با طرح صیانت گفت: طی سه ماه گذشته با برپایی جلسات متعدد نظرات همه مسئولان مربوطه دولت گرفته و روی طرح اعمال شد. این طرح جمع‌بندی نظران دوستان است و در مجموع بالای ۹۵ درصد از نظرات در طرح حاضر لحاظ شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.