تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 4, 2022
12:23 جمعه، 13ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133867

شاپرک و پلیس فتا در مورد کلاهبرداری با سواستفاده از نام «شاپرک» هشدار دادند

 
شرکت شاپرک نسبت به سواستفاده از نام و اعتبار سامانه امنیت شاپرک هشدار داد و از مردم خواست به پیام‌های جعلی در زمینه ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی خود از مراجع ناشناس توجه نکنند. معاونت اجتماعی پلیس فتا نیز در تایید این خبر اعلام کرد تمامی ابلاغیه‌ها و اطلاع رسانی در خصوص بهره‌مندی از خدمات دولتی و بانک مرکزی از طریق شماره تلفن های پوششی صورت خواهد گرفت و هیچ سازمان و نهاد دولتی از طریق شماره تلفن‌ها و سامانه‌های پیامک شخصی برای برقراری ارتباط با کاربران خود اقدام نخواهد کرد.
 
به گزارش روابط عمومی شاپرک، مجرمان سایبری اخیرا با سو استفاده از نام و اعتبار سامانه شاپرک بانک مرکزی با ترفند ارسال پیامکی با عنوان «کارت بانکی شما به علت عدم ثبت در سامانه شاپرک مسدود خواهد شد»درصدد کلاهبرداری مالی از افراد هستند.
 
بر اساس رصدهای صورت گرفته پلیس فتا و شاپرک، این بار مجرمان سایبری، در قالب ارسال پیامک یا یک صفحه غیر واقعی، مردم را برای ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی خود به لینک یا پیوند درج شده در پیامک یا صفحه جعلی مربوطه و نصب اپلیکیشن جعلی با نام شاپرک ارجاع داده و با ارسال اخطار دروغین غیر فعال شدن کارت بانکی، درصدد کلاهبرداری هستند.
 
ثبت اطلاعات کارت بانکی صرفا بعد از دریافت پیامک رمز یکبار مصرف‌ از سرشماره SHAPARAK و فقط از طریق صفحه مربوطه در برنامک‌های پرداخت امکان‌پذیر است، در نتیجه برای انجام این عملیات نیازی به نصب هیچ برنامک مستقلی نبوده و اپلیکیشن‌های موبایلی به نام سامانه امنیت تراکنش شاپرک و نیز لینک‌های اینترنتی جعلی است و نصب آنها منجر به سرقت اطلاعات بانکی کاربران خواهد شد.
 
شاپرک همچنین تاکید کرد تمام اطلاعیه‌ها و اخبار رسمی شرکت شاپرک و بانک مرکزی از طریق وب سایت این شرکت و رسانه‌های معتبر منتشر شده و پیام‌های صادره غیر از این مراجع، از جمله پیام‌هایی در زمینه غیرفعال شدن کارت‌های بانکی و یا مجاب کردن کاربران به دانلود اپلیکیشن‌هایی به نام شاپرک غیرقانونی بوده و تحت پیگیرد مراجع قضایی و پلیس قرار خواهد گرفت.
 
معاون اجتماعی پلیس فتا سرهنگ  «رامین پاشایی» در تایید این خبر نیز گفت: بر اساس رصدهای صورت گرفته در پلیس فتا و گزارش‌های دریافتی از مردم، مشخص شد این بار مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب ارسال پیامک با سواستفاده از نام و اعتبار سامانه شاپرک بانک مرکزی مبنی بر ثبت  کارت‌های بانکی هموطنان در سامانه امنیت شاپرک  مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک و نصب اپلیکیشن جعلی با نام شاپرک و ثبت کارت بانکی در اپلیکیشن  مذکور و ارسال اخطار دروغین غیر فعال شدن کارت بانکی  در صورت عدم مراجعه به لینک ارسال شده درصدد کلاهبرداری از مردم هستند.
 
این مقام انتظامی در تشریح شگرد این کلاهبرداران ادامه داد: ترفند این مجرمان سایبری دقیقا شبیه ترفند ابلاغیه‌های قضایی سامانه ثنا و سامانه پرداخت سود سهام عدالت بوده و با توجه به آگاهی بخشی مردم نسبت به شیوه های کلاهبرداری قبلی  این بار افراد کلاهبردار در اقدامی جدید به سراغ سامانه شاپرک بانک مرکزی رفته‌اند. او از مردم خواست ضمن حفظ هوشیاری مراقب شگرد این افراد کلاهبردار باشند و تمامی ابلاغیات و اطلاع رسانی در خصوص بهره مندی از خدمات دولتی از طریق شماره تلفن های پوششی صورت خواهد گرفت و هیچ سازمان و نهاد دولتی از طریق شماره تلفن های شخصی با اپراتورهای مختلف تلفن همراه برای برقراری ارتباط با کاربران خود اقدام نخواهد کرد .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.