اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

March 4, 2022
13:43 جمعه، 13ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133879

رکورد جدید “اسپیس‌ایکس” با یازدهمین فرود موفق “فالکون ۹”

شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" ۴۷ ماهواره اینترنتی "استارلینک" را به فضا پرتاب کرد و با یازدهمین فرود پیشران اصلی این موشک، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، روز گذشته یک موشک دو مرحله‌ای "فالکون ۹" حامل ۴۷ ماهواره اینترنتی "استارلینک"(Starlink) از مرکز فضایی "کندی" در فلوریدا به فضا پرتاب شد و حدود ۹ دقیقه بعد، مرحله اصلی این موشک با فرودی عمودی بر روی قایق بدون سرنشین شرکت "اسپیس‌ایکس" به نام "فقط درستورالعمل‌ها را بخوان"(Just Read the Instructions) در اقیانوس اطلس و در فاصله چند صد کیلومتری سواحل فلوریدا به زمین بازگشت.
 
این فرود موفقیت آمیز، یازدهمین فرود تقویت کننده موشک "فالکون ۹" بود که رکورد استفاده مجدد از این موشک توسط "اسپیس‌ایکس" را شکست.
 
"اسپیس‌ایکس" می‌گوید این تقویت کننده تا پیش از این در ماموریت‌های "GPS III SV03 " در ژوئن ۲۰۲۰، "Turksat 5A" در ژانویه ۲۰۲۱، "Transporter 2" در ژوئن ۲۰۲۱ و هفت ماموریت پرتاب ماهواره‌های "استارلینک" استفاده شده بود.
 
پروازهای گسترده و پرتعداد، یک اولویت برای "اسپیس‌ایکس" و بنیان‌گذار و مدیر عامل آن "ایلان ماسک" است، که اغلب گفته است استفاده مجدد و بازیابی کامل و سریع سخت‌افزارهای فضایی، پیشرفت کلیدی مورد نیاز برای کمک به بشریت برای استعمار مریخ و دستیابی به اهداف بلندپروازانه اکتشافات فضایی است.
 
"استارلینک" سرویس اینترنت ماهواره‌ای "اسپیس‌ایکس" است که اولین زیرساخت آن در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این شبکه به تازگی در پی حمله روسیه به اوکراین در اختیار شهروندان این کشور قرار گرفته است و "ایلان ماسک" ۵۰ پایانه "استارلینک" را به اوکراین فرستاده است، چرا که تهاجم روسیه در دسترسی به اینترنت در اوکراین اختلال ایجاد کرده است.
 
پرتاب روز گذشته، ششمین ماموریت "استارلینک" در سال ۲۰۲۲ میلادی بود. همه این پرتاب‌ها تاکنون موفقیت آمیز بوده‌اند، اما ماموریت سوم که در تاریخ ۳ فوریه انجام شد، تحت تأثیر یک طوفان خورشیدی قرار گرفت. "اسپیس‌ایکس" در آن زمان اعلام کرد که طغیان خورشید باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی در زمین شد که چگالی جو زمین را به اندازه‌ای افزایش داد که ۴۰ ماهواره از ۴۹ ماهواره "استارلینک" را که هنوز به ارتفاع عملیاتی خود صعود نکرده بودند، پایین آورد.
 
در هفته‌ها و ماه‌های آینده پرتاب‌های بیشتری از "استارلینک" در راه خواهد بود. این شرکت پیش از این بیش از ۲۰۰۰ ماهواره "استارلینک" را به مدار نزدیک زمین تحویل داده است، اما مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره را در اختیار دارد و درخواست کرده است تا حداکثر ۳۰ هزار ماهواره دیگر را به مدار زمین ارسال کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.