5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

March 5, 2022
21:56 شنبه، 14ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133933

پوشش 5G از طریق لایه استراتوسفر برای نخستین بار در جهان در عربستان با موفقیت تست شد!

Stratomast_Stratosphere-Beam-2.png
 
ICTna.ir – برای نخستین بار SPL اولین تست موفقیت‌آمیز ایستگاه پایه 5G مبتنی بر HAPS را در جهان در عربستان انجام داد. استراتوسفر لایه‌ای از فضا است که تا پنجاه کیلومتری زمین ادامه دارد و دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر است. این لایه بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد. افزایش تدریجی دما یکی از ویژگی‌های این لایه است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این تست که نشان دهنده نشانه‌های بیشتری از حرکت روبه جلو و عملگرایی برای ارائه پوشش 5G از لایه استراتوسفر بود، در عربستان سعودی انجام شد و یک دکل استراتوسفری SPL – که برای تست روی یک هواپیمای غیرنظامی نصب شده بود توانایی های خود را به نمایش گذاشت: پوشش شبکه 5G موبایل از ارتفاع 14 کیلومتری در گستره یک منطقه جغرافیایی به وسعت 450 کیلومتر مربع!
 
SPL-HAPS.jpg
 
پلتفرم بریتانیایی استراتوسفر یا همان SPL برای نشان دادن قابلیت‌های فناوری خود، یک تماس ویدیویی سه طرفه بین یک سایت آزمایشی زمینی، یک دستگاه تلفن همراه که از یک قایق متصل بود و یک سایت کنترل در 950 کیلومتری انجام داد. آزمایش دیگری با پخش یک ویدئو با کیفیت 4K در یک هلیکوپتر در حال پرواز انجام شد.
 
دیکین، مدیر عامل SPL در این خصوص گفت: «این یک رویداد مهم برای صنعت مخابرات جهانی است که ثابت می‌کند دکل مخابراتی 5G که در بالای جو زمین پرواز می‌کند، می‌تواند اینترنت پهن باند 5G پایدار را برای خدمات رسانی به کاربران تلفن همراه با اینترنت پرسرعت و فراگیر در مناطق وسیع ارائه کند.».
 
با این حال، قرار دادن دکل برای کار در ارتفاع بالا تنها بخشی از مشکل را حل می کند. این هواپیما همچنین به یک سکوی پروازی نیاز دارد که از طریق آن عمل کند. بدیهی است هواپیمای غیرنظامی دارای محدودیت‌های آشکاری است، که کمترین آن لزوم نشستن یک انسان روی صندلی خلبان است. با در نظر گرفتن این موضوع، SPL در حال کار بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین دو ملخه است که می تواند ایستگاه پایه 5G خود را حمل کند.
 
دیکین گفت: «سکوی ارتفاع بالا «Stratomast» با انرژی هیدروژنی که در حال حاضر در حال توسعه است، می‌تواند به مدت یک هفته بدون سوخت‌گیری پرواز کند و مساحتی معادل 15000 کیلومتر مربع را با استفاده از یک آنتن 5G پوشش دهد.
 
SPL در سال 2014 در کمبریج تاسیس شد. در سال 2016، Deutsche Telekom بزرگترین سهامدار و مشتری آن شد. در سال 2020 با نمایش یک ایستگاه پایه هوایی LTE در آلمان از انزوا بیرون آمد و حالا در عربستان یک گام بزرگ به جلو برداشته است.
 
اگر SPL چشم انداز HAPS خود را به واقعیتی پایدار و تجاری تبدیل کند، در موضوعی موفق خواهد شد که برخی از نام های بزرگتر شکست خورده اند. چندی پیش، گوگل زمانی یک چشم انداز بزرگ و پر سرو صدا برای ارائه اتصال به اینترنت از طریق ناوگانی از بالون ها را در سر میپروراند. این شرکت که Project Loon نام داشت، اولین و عملا تنها خدمات تجاری خود را در کنیا در سال 2018 راه‌اندازی کرد. این سرویس در اوایل سال 2021 قطع شد. در سال 2015، گوگل همچنین با یک سرویس HAPS مبتنی بر پهپاد به نام Project Titan همکاری کرد، اما در سال 2016 آنهم بی سر و صدا به پایان رسید. به موازات و با شباهت زیاد، فیس بوک هم زمانی تلاش کرد تا ارتباط اینترنتی مبتنی بر پهپاد را تحت نام تجاری Aquila راه اندازی کند، اما دو سال بعد این کار را رها کرد.
 
همانطور که تست نمایشی SPL نشان می دهد، به نظر نمی رسد که این تجربه های ناخوشایند همه را از رفتن به سمت فناوری HAPS منصرف کند، و طبعا این تنها نمونه نبوده و نیست: در اوایل سال جاری ، NTT ژاپن اعلام کرد که از طریق بازوی موبایلی خود یعنی DoCoMo، ایرباس و شرکت ژاپنی Sky Perfect JSAT برای بررسی امکان‌پذیری پوشش مبتنی بر HAPS همکاری می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.