March 7, 2022
8:06 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133986

اوکراین می‌گوید درگیر اولین جنگ هیبریدی شده است

مسئول امنیت سایبری اوکراین می‌گوید که این کشور هم در عرصه دیجیتال و هم روی زمین مشغول نبرد است.
 
مقام‌های اوکراینی می‌گویند با حملات سایبری مداوم علیه دولت و شبکه‌های زیرساختی مواجه هستند وتا کنون شماری از مسئولان هدف این حملات قرار گرفته‌اند.
 
اوکراینی‌ها می‌گویند دفاع سایبری این کشور بیشتر حملات را دفع می‌کند. اما تاکید می‌کنند این درگیری سایبری با روسیه بی‌سابقه بوده و آن را یک "جنگ ترکیبی" (هیبریدی) توصیف می‌کنند.
 
ویکتور ژورا، معاون خدمات دولتی ارتباطات و حفاظت اطلاعات در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از آغاز جنگ گفت: "این دو جنگ بخشی از این جنگ ترکیبی است."
 
"بار نخستی است که در تاریخ چنین اتفاقی می‌افتد و فکر می‌کنم که جنگ سایبری فقط با پایان جنگ متعارف می‌تواند پایان یابد و ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا این لحظه زودتر تحقق پیدا کند."
 
ژورا گفت تیم‌های امنیت سایبری او برای دفاع از خدمات حساس وب در اوکراین با موفقیت کار کرده‌اند و "از حملات روسیه به شبکه‌های توزیع برق یا پایگاه‌های هسته‌ای خود هراسی ندارند".
 
در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵، هکرهایی که گمان می‌رود تحت فرمان کرملین هستند، باعث قطع برق در شهرهای اوکراین شدند.
 
سرویس‌های اطلاعاتی غربی، روسیه را مسئول دیگر حملات به اوکراین از جمله حمله نات‌پتیا در سال ۲۰۱۷ می‌دانند.
 
در هفته‌های منتهی به حمله، این کشور سه موج جداگانه از حملات سایبری سطح پایین را متحمل شد که بریتانیا و ایالات متحده، هکرهای نظامی روسیه را برای یکی از آن‌ها مقصر دانسته‌اند.
 
وب‌سایت‌های دولتی و خدمات مالی به مدت کوتاهی آفلاین شدند و در صفحات برخی از آن‌ها این هشدار به اوکراینی‌ها نمایش داده شد که "منتظر بدترین عاقبت باشید".
 
در همان زمان، مقامات حمله "پاک‌کننده" جدی‌تری را کشف کردند که داده‌ها را از تعداد کمی از شبکه‌های شرکت‌های خصوصی در اوکراین حذف می‌کرد.
 
با این حال، جهان امنیت سایبری از عدم وقوع حملات اثرگذار عظیم از سوی روسیه در طول جنگ شگفت زده شده است.
 
آقای ژورا می‌گوید این حملات در حال انجام است، اما دفاع اوکراین مانع آنها می‌شود.
 
 
ارتش سایبری اوکراین
 
از زمان آغاز تهاجم، گامی بسیار جنجالی برای راه اندازی "ارتش فناوری اطلاعات اوکراین" برداشته شده است. این ارتش به اهداف روسیه حملاتی سایبری انجام می‌دهد. این حملات شامل کوشش‌هایی برای مختل کردن شبکه‌های حمل و نقل و نیرو بود.
 
گروه تلگرام این سازمان اکنون ۲۷۰ هزار عضو دارد، اما تخمین زده می‌شود که ممکن است تا ۴۰۰ هزار هکر در حال مبارزه آن‌لاین برای اوکراین باشند.
 
ژورا از تشکیل ارتش سایبری دفاع کرد و تاکید کرد که این "جنبشی داوطلبانه" است و هیچ حمله‌ای به شبکه‌های کامپیوتری غیرنظامی انجام نمی‌شود.
 
"ما آن را مقاومت سایبری می‌نامیم و برای حفاظت از سرزمین و فضای سایبری خود هر کاری که ممکن باشد انجام می‌دهیم. ما تلاش می‌کنیم از شبکه‌های خود محافظت کنیم وکاری می‌کنیم که تجاوزگران به خاطر اقداماتشان در فضای سایبری و درخاک اوکراین به زحمت بیفتند".
 
"این جنگجویان سایبری اهداف غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند، آنها اهداف نظامی و دولتی را هدف قرار می‌دهند."
 
 
نظم جهانی تغییر کرده است
 
گروه‌های دیگر، از جمله گروه هکری انانیموس، با اعلام "جنگ سایبری" علیه ولادیمیر پوتین به این مبارزه پیوسته‌اند.
 
این گروه ادعا می‌کند که در حال از بین بردن وب‌سایت‌های روسی است، آنها را مخدوش می‌کند و مردم را تشویق می‌کند تا کسب‌وکارهای روسی را به صورت آنلاین با نوشتن پیام‌هایی درباره جنگ مورد حمله "بمباران بررسی" قرار دهند.
 
ژورا می‌گوید که نمی‌تواند از هک غیرقانونی چشم‌پوشی کند، اما اینجا دیگر قوانین عادی زمان صلح مصداق ندارند.
 
"ما از هیچ گونه فعالیت غیرقانونی در فضای سایبری استقبال نمی‌کنیم. معتقدیم که هر بخشی باید پاسخگوی اقدامات خود باشد. اما نظم جهانی در ۲۴ فوریه تغییر کرد."
 
"ما اینجا در اوکراین حکومت نظامی داریم و فکر نمی‌کنم پناه گرفتن پشت اصول اخلاقی کارساز باشد، چون دشمن ما هیچ اصولی ندارد."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.