اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 14, 2022
11:00 دوشنبه، 23ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134241

تسلا و اسپیس ایکس با خطرهای تورمی قابل‌توجه مواجهند

 
ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا اظهار کرد که خودروساز الکتریکی آمریکایی و شرکت موشکی اسپیس ایکس با فشار تورمی قابل‌توجهی در مواد خام و لجستیک مواجه هستند.
 
به نقل از رویترز، ماسک در توییتی در مورد چشم‌انداز نرخ تورم سوال کرد و گفت که شرکت‌های او تنها نیست و مقاله‌ای را بازنشر کرد که در آن درگیری اوکراین و روسیه قیمت کالاها را به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رساند. تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت فلزات مورد استفاده در خودروها مانند آلومینیوم، پالادیوم و نیکل شده است و احتمالا رانندگان این هزینه را پرداخت می‌کنند.
 
در حالی که فلزات هنوز هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته‌اند، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل و تامین‌کنندگان قطعات خودرو از کالاهای روسی دوری می‌کنند و فشار بیشتر را بر خودروسازانی وارد می‌کنند که از کمبود تراشه و قیمت‌های بالاتر انرژی در حال فروپاشی هستند.
 
تورم مصرف‌کننده ایالات‌متحده که به دلیل قیمت مسکن، غذا و گاز تشدید شد،  شاهد شدیدترین افزایش خود در چهار دهه اخیر بود که احتمالا افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت می‌کند.
 
سهام تسلا در روز جمعه با ۵ درصد کاهش به ۷۹۵.۳۵ دلار رسید و از آغاز سال تا به امروز حدود ۲۵ درصد از دست داده است. این سازنده خودروهای الکتریکی هفته گذشته قیمت خودروهای شاسی بلند مدل Y و سدان‌های برد بلند مدل ۳ خود را هر کدام هزار دلار و برخی خودروهای مدل ۳ و مدل Y ساخت چین را ۱۰ هزار یوان (۲۱۵۰ دلار سنگاپور) افزایش داد.
 
ریویان، شرکت خودروسازی آمریکایی اعلام کرد که مشکلات زنجیره تامین می‌تواند تولید برنامه‌ریزی شده آن را به نصف کاهش دهد و دلیل آن افزایش قیمت موادخام و محدودیت‌های زنجیره تامین است.
 
شرکت تویوتا موتور ژاپن اعلام کرد که تولید داخلی را تا ۲۰ درصد برای ماه‌های آوریل تا ژوئن کاهش می‌دهد تا فشار بر تامین‌کنندگانی که با کمبود تراشه و سایر قطعات مواجه هستند را کاهش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.