تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

March 16, 2022
15:40 چهارشنبه، 25ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134348

نماینده مجلس: طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارز را پیگیری می‌کنیم

 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مردم با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها در حال کمک به دشمنان هستند، خبر از طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز داده است. این اظهارات البته با واکنش منفی رییس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس همراه شده است.
 
ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه خرید و فروش رمزارزها کمک به دشمنان است، گفت: «مردم با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها در حال کمک به دشمنان هستند و برای جلوگیری از رسیدن دشمنان به اهداف شوم خود قصد داریم در مجلس طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارزها را شروع کرده و تا حصول نتیجه به پیش ببریم.»
 
او همچنین در ادامه توضیحات خود به ایرانا گفت: «ارزهای دیجیتال که تحت عنوان رمزارزها شناخته می‌شوند دارای اهداف مشخصی هستند و بانیان آنها تلاش می کنند تا از طریق این ارزها و ترغیب مردم به خرید ارزهای بی پشتوانه، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.»
 
به گفته او این ارزها کاملا هدفمند برای فلج کردن اقتصاد کشور و حذف تسلط بانک مرکزی ایران بر ساختار پولی و مالی کشور طراحی شده‌اند.
 
این نماینده مجلس در ادامه تاکید خود بر ممنوعیت کار پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارزها گفت: «با توجه به قرائن و نشانه‌های موجود، باید گفت که این رمزارزها توطئه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است. زیرا شرایطی برای فرار مردم از زیر ذره بین حاکمیت ایجاد می‌کنند و تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی خود را در چنین فضایی انجام می‌دهند.»
 
مسیر فکری متفاوت نماینده مجلس در مواجهه با رمزارزها
موسوی لارگانی همچنین گفت: «باید هرچه سریعتر جلوی این اتفاق گرفته شود و هرگونه فعالیت و استفاده از این ابزارهای دشمن متوقف شود. اگر امروز به فکر ساماندهی و جلوگیری از رمز ارزها نباشیم در آینده نزدیک شاهد اثرات هولناک آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود چرا که حجم زیادی از نقدینگی با خرید و فروش این ارزها در حال خروج از کشور است.»
 
اظهار نظر این نماینده مجلس در شرایطی مطرح شده که تا امروز قوه مجریه و قوه قضائیه اظهار نظری همسو با او طرح نکرده‌اند. همچنین نگاه بخش خصوصی به حوزه ارزهای دیجیتال هم همواره مبتنی بر توسعه بوده است.
 
البته که نمی‌توان بر اثرگذاری این فصل جدید از انقلاب صنعتی چهارم بر جریان اقتصاد جهانی هم چشم پوشی کرد. رمزارزها یا به طور کلان‌تر حالا دیگر بخش جدا نشدنی اقتصاد جهانی شده‌اند. از همین رو است که حذف آن منجر به حذف قطعه مهمی از پازل توسعه و رشد اقتصادی خواهد شد.
 
شاید از همین رو است که دولت خود نیز کارگروهی را در این حوزه مشخص کرده تا به تدوین و بررسی قوانین و مقررات دارایی‌های دیجیتال بپردازند. این کارگروه که مدیریت آن را محسن رضایی بر عهده دارد البته چندی پیش قصد تصویب طرحی را داشت با عنوان حضانت از دارایی‌های دیجیتال که با ورود فعالان و کارشناسان مستقل به آن روند آن تغییر کرد و قرار است طرح جدیدی برای این مسأله نوشته شود.
 
در واکنش به صحبت‌های لارگانی، امروز (۲۴ اسفند ماه) مجتبی توانگر عضو دیگر کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در توییتی نوشت: «مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد. با فعالیت زیرزمینی و غیرشفاف و همچنین بسته‌ شدن رمزارزها مخالفیم. دولت و مجلس به‌دنبال قانونی‌ کردن فعالیت حوزه رمزارزها هستند.»
 
نگاه انقباضی و بازدارنده تا امروز در هیچ یک از حوزه‌های فناوری نتیجه مطلوبی نداشته است. این در حالی است که رگولاتوری هوشمندانه همواره منجر به توسعه مبتنی بر نیازهای بومی خواهد شد. حالا باید دید نتیجه نهایی مسیر رمزارزها با توجه به رویکرد مجلس، دولت و قوه قضائیه به کجا خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.