تلفن همراه

گوشی

March 20, 2022
13:21 یکشنبه، 29ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134431

ورود ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تلفن همراه به شبکه ارتباطی کشور در ۱۲ ماه گذشته

 
 سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه به ایرنا گفت: در ۱۲ ماه گذشته (۱ اسفند ۹۹ تا ۱ اسفند ۱۴۰۰) در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه واردات داشتیم که از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.
 
محمدرضا عالیان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: نزدیکی عدد واردات و میزان مصرف تلفن همراه در مدت  یادشده، نشان دهنده وجود تعادل منطقی بین مصرف و واردات است. همچنین آمارها نشان می‌دهد به نسبت سال گذشته، افزایش واردات و مصرف تلفن همراه اتفاق افتاده است.
 
وی درباره جزئیات واردات و میزان مصرف تلفن همراه در مدت ۱۲ ماه گذشته توضیح داد: بیشترین میزان مصرف و واردات در خرداد امسال اتفاق افتاد؛ با وجود اینکه سال گذشته بیشترین میزان واردات در ماه‌های پایانی سال بود اما امسال میزان مصرف و واردات به ماه‌های پایانی ختم نشد. واردات تلفن همراه در خردادماه حدود ۲ میلیون دستگاه بود که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه مصرف و وارد شبکه ارتباطی کشور شد.
 
سهم ۴۸ درصدی سامسونگ در بازار مصرف تلفن همراه ایران 
 
عالیان در خصوص سهم بازار برندهای تلفن همراه در ۱۲ ماه گذشته نیز گفت: برند سامسونگ ۴۸ درصد سهم بازار را داشته و در این مدت ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه سامسونگ از مدل‌های مختلف به ارزش یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. بعد از سامسونگ برند شیائومی ۲۸ درصد سهم بازار را داشته و ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه از این برند در کشور مصرف شده که ارزش آن یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار بوده است.
 
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه تاکید کرد: رتبه سوم برندها به نوکیا می‌رسد که ۱۲ درصد سهم بازار را داشته و ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه به ارزش ۵۴ میلیون دلار در کشور مصرف شده است. با وجود اینکه نوکیا ۱۲ درصد سهم بازار داخلی ایران را دارد اما از نظر ارزشی، رتبه بالایی ندارد چرا که قیمت این گوشی‌ها پایین است و اغلب آن‌ها از نوع فیچر فون (تلفن‌های دکمه‌ای) هستند.
 
عالیان تصریح کرد: بعد از نوکیا، اپل ۶ درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارد و یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه از این برند به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در ۱۲ ماه گذشته در کشور مصرف شده است. هواوی نیز یک درصد سهم بازار را دارد که ۲۳۰ هزار دستگاه از این برند به ارزش هفت میلیون دلار وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.
 
وی درباره مدل‌های پرمصرف با تقاضای بالا در بازار ایران گفت: سامسونگ A۱۲ با تعداد ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه به ارزش ۳۴۹ میلیون دلار پرتقاضاترین و پرمصرف‌ترین دستگاه در بازار موبایل ایران بوده است. پس از آن نوکیا ۱۰۵ است که با بیش از یک میلیون دستگاه به ارزش ۱۴ میلیون دلار وارد کشور شده و رتبه دوم را دارد.
 
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در ادامه گفت: تلفن همراه مدل POCO X۳ PRO از برند شیائومی به تعداد یک میلیون و ۱۳ هزار دستگاه به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار پرتقاضاترین دستگاه این برند است.
 
عالیان خاطرنشان کرد: رتبه چهارم نیز مربوط به برند سامسونگ و گوشی A۲۱S است که ۱۷۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه از این نوع به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در کشور مصرف شده است. بعد از آن سامسونگ A۳۲ است که تعداد ۶۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این مدل با ارزش ۱۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.
 
وی در ادامه گفت: در بین گوشی‌های اپل، آیفون ۱۲ پرومکس به تعداد ۲۵۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه به ارزش ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، رتبه اول در بین گوشی‌های این برند را به خود اختصاص داده است. با وجود اینکه اپل در بازار جهانی بیشترین سهم را دارد اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی، گران بودن این گوشی‌ها و دسترسی سخت برای خرید، سهم بازار زیادی نداشته است.
 
به گزارش ایرنا، استفاده مردم از اینترنت که لازمه آن دسترسی داشتن به گوشی تلفن همراه است، باعث شده اکنون ۱۳۵ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۴۲۴ خط تلفن همراه در کشور فعال باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.