اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 25, 2022
12:43 جمعه، 5ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134516

«یاسمن مقبلی» به عنوان فرمانده ماموریت «کرو-7» برای سفر به ایستگاه فضایی انتخاب شد

 
ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA) دو فضانورد را برای پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماموریت کرو-7 اسپیس ایکس انتخاب کردند. «یاسمن مقبلی» از ناسا و «آندریاس موگنسن» از ESA به ترتیب به عنوان فرمانده و خلبان این ماموریت ایفای نقش خواهند کرد. دو کارشناس دیگر هم در آینده معرفی خواهند شد.
 
بر اساس بیانیه رسمی وب‌سایت ناسا، ماموریت کرو-7 احتمالا زودتر از سال 2023 از مرکز فضایی «کندی» در ایالت فلوریدا پرتاب نخواهد شد. مقبلی به عنوان فرمانده موگنسن و دو سرنشین دیگر را سوار بر موشک فالکون 9 اسپیس ایکس راهی ایستگاه می‌کند.
 
یاسمن مقبلی کیست؟
این ماموریت اولین پرواز فضایی یاسمن مقبلی است که در سال 2017 رسما به عنوان یکی از فضانوردان ناسا معرفی شد. او پدر و مادری ایرانی دارد اما در آلمان به دنیا آمده و در نیویورک بزرگ شده است. مقبلی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی هوافضا در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سپری کرده و مدرک کارشناسی ارشد را از مدرسه عالی نیروی دریایی کالیفرنیا به دست آورده است.
 
مقبلی به عنوان خلبان AH-1W Super Cobra و خلبان نیروی دریایی بیش از 150 ماموریت در طی 2000 ساعت با بیش از 25 هواپیما انجام داده است. او در حال حاضر دو فرزند دارد.
 
در آن سو، این ماموریت دومین پرواز فضایی موگنسن به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. او اولین بار در سال 2015 به عنوان مهندس پرواز در یک ماموریت 10 روزه به این ایستگاه رفت. موگنسن زاده کشور دانمارک است و در سال 2015 به اولین دانمارکی تاریخ تبدیل شد که به فضا رفته است. او در حال حاضر به عنوان رابط فضانوردان اروپایی در مرکز فضایی جانسون ناسا کار می‌کند.
 
فضانوردان حالا بیش از 21 سال است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار و زندگی می‌کنند. تاکنون 253 نفر از 19 کشور به این ایستگاه رفته‌اند و بیش از 3000 تحقیق را انجام داده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.