اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 29, 2022
11:21 سه شنبه، 9ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134602

کسپرسکی به لیست سیاه آمریکا رفت

 
شرکت کسپرسکی لَب (Kaspersky Lab)، چاینا تلکام و چاینا موبایل اینترنشنال یو اس ای به فهرست فراهم کنندگان خدمات و ارتباطات که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می روند، اضافه شدند.
 
 کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا این نامها را به فهرست رو به رشد از شرکتهایی اضافه کرد که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می روند. برندن کار، کمیسیونر این آژانس گفت: توسعه این لیست کمک خواهد کرد شبکه‌های ما در برابر تهدیدهای ایجاد شده از سوی نهادهای تحت حمایت دولتهای چین و روسیه که به دنبال فعالیتهای جاسوسی و فعالیتهای دیگر بر ضد منافع آمریکا هستند، ایمن شوند.
 
کمیسیون ارتباطات فدرال اشاره نکرد که آیا این اقدام در نتیجه حمله روسیه به اوکراین یا هشدارهای بایدن درباره احتمال تلافی تحریمها از سوی روسیه از طریق حملات سایبری، صورت گرفته است.
 
شرکتهای مذکور نسبت به اقدام کمیسیون ارتباطات فدرال معترض بوده اند. شرکت آنتی ویروس کسپرسکی اعلام کرد این یک تصمیم سیاسی و بدون مدرک بوده که در واکنش به شرایط ژئوپلیتیکی گرفته شود و ارتباطی به ارزیابی جامع درستی محصولات و خدمات کسپرسکی نداشته است.
 
سفارت چین در آمریکا اعلام کرد کمیسیون ارتباطات فدرال از قدرت دولتی خود سوءاستفاده کرده و به اپراتورهای چینی به شکل بدخواهانه و بدون مبنای واقعی حمله کرده است. آمریکا فورا باید سرکوب غیرمنطقی شرکتهای چینی را متوقف کند. چین اقدامات ضروری را برای حفاظت از حقوق مشروع و منافع شرکتهای چینی به کار خواهد بست.
 
دولت آمریکا نخستین کشوری نبوده که کسپرسکی را هدف گرفته است. اوایل ماه میلادی جاری دفتر امنیت اطلاعات فدرال آلمان (BSI) با صدور هشداری اعلام کرد استفاده از نرم افزار کسپرسکی می تواند ریسک انجام حملات سایبری یا شنود و جاسوسی را برای نهادهای غربی به همراه داشته باشد. این سازمان دولتی به شکل روشن خواستار ممنوعیت این شرکت و محصولاتش نشد و تنها به شرکتها پیشنهاد کرد از نرم افزارهای غیرروسی استفاده کنند.
 
بر اساس گزارش تِک رادار، چاینا تلکام و چاینا موبایل اینترنشنال یو اس ای اکنون در لیست شرکتهای چینی که تهدیدی برای آمریکا محسوب می شوند، به هواوی پیوسته‌اند. هواوی از زمان ریاست جمهوری ترامپ در حال مبارزه با دولت آمریکاست. ترامپ چند سال پیش اعلام کرده بود تجهیزات ۵G این شرکت می تواند برای جاسوسی از شرکتهای آمریکایی استفاده شود و استفاده از تجهیزات ساخت این شرکت را ممنوع کرد و از هم پیمانان آمریکا خواست اقدام مشابه را انجام دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.