اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 30, 2022
15:09 چهارشنبه، 10ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134636

قطعی‌های گاه و بی‌گاه پهنای باند بین‌الملل

 
قطعی فیبر نوری و از دست رفتن پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی از اخباری بود که چندین بار در سال ۱۴۰۰ منتشر شد که البته مجددا در مدار مصرف قرار گرفت؛ این قطعی‌ها در ساعات پیک ترافیک که مصرف کاربران افزایش می‌یابد، مشکلاتی ایجاد می‌کند.
 
 انتظار برای حل نقاط دارای ضعف در شبکه ارتباطی کشور و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای اینترنت در سال گذشته با اخباری از وجود مشکل در کمبود پهنای باند اینترنت کشور همراه بود، به‌نحوی که مدیران برخی اپراتورهای اینترنتی اذعان دارند که مشکل از زیرساخت‌های خدماتی آنها نبوده بلکه پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می‌کنند، کاهش یافته و با افت کیفیت مواجه بود.
 
این موضوع در حالی است که با افزایش مصرف اینترنت در کشور، باید ماهانه به میزان پهنای باند کشور افزوده شود اما اینطور ادعا می‌شد که شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین‌الملل با مشکلاتی روبه‌روست و به همین دلیل ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به حد اشباع رسیده و این مشکل در زمان پیک مصرف، نمود بیشتری دارد.
 
با وجود این، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این شائبه که ادعا می‌شود از زمان تغییر دولت پهنای باند به کشور وارد نشده است، پاسخ داد: مشکل کلان‌تر ما این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی‌ از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینه‌ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریم‌ها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی‌سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به‌سرعت در کشور دنبال کنیم.
 
با وجود این در ماه‌های گذشته در سال ۱۴۰۰، چندین بار خبر قطعی فیبر نوری و از دست رفتن پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت منتشر شده است. در ماه‌های آذر و دی‌ماه سال جاری، چندین‌ بار قطعی‌های مکرر در حوزه اینترنت بین‌الملل رخ داد که البته به‌سرعت بازیابی شد و مجددا در مدار مصرف قرار گرفت.
 
ابتدا در ۱۶ آذر ماه سال ۱۴۰۰، به علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات، ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل این شرکت از دسترس خارج شد که شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد با توجه به قطع این مسیر دریایی و زمان‌بر بودن بازیابی مجدد آن اقدامات فوری برای تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار قرار گرفته و ظرفیت‌های جدید برای تامین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری می‌شود. درنهایت پس از رفع اختلال به‌وجودآمده، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه سال‌جاری بازیابی شد و مجددا در مدار مصرف قرار گرفت و ترمیم این فرآیند در دی‌ماه تکمیل شد.
 
همچنین در ۲۵ دی ماه، ۱۰۰۰ گیگ از ظرفیت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به علت قطع دو مسیر فیبر نوری در گرجستان، قطع شده بود که پس از چند ساعت مرتفع شد. همچنین ۱۷ اسفند ماه بار دیگر، یکی از مسیرهای تأمین اینترنت بین‌الملل که از اوکراین عبور می‌کند، قطع‌ شده و ۴۰۰ گیگ از پهنای باند بین‌الملل کاهش‌یافت که در نهایت این ظرفیت نیز جبران شد.
 
البته به اعتقاد کارشناسان، ممکن است برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت در ساعات پیک مربوط به قطعی این ظرفیت پهنای باند بین‌الملل باشد. چون در ساعات غیر پیک ترافیک، مشکلی از لحاظ ظرفیت پهنای باند ندارد و ظرفیت فعلی شبکه زیرساخت بالاتر از حد تقاضا است اما در ساعات پیک ترافیک که مصرف کاربران افزایش می‌یابد، قطعی کابل دریایی مقداری مشکلات ایجاد می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.