اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 2, 2022
10:44 شنبه، 13ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134672

فعالیت رو به رشد بخش خصوصی در بومی سازی تجهیزات مخابراتی

 
وزیر ارتباطات از حرکت رو به رشد بخش خصوصی در تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات و توسعه شبکه فیبرنوری خبر داد.
 
عیسی زارع پور درباره وضعیت تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی در کشور برای استفاده در شبکه ملی اطلاعات و نیز استفاده در پروژه فیبرنوری نقاط اظهار داشت: اگرچه نمی‌توان دقیقاً گفت که چند درصد پروژه فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به تولید داخل سپرد اما شواهد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پسیو شبکه (غیر فعال) موفق عمل کرده و هم اکنون می‌توانیم بگوییم که تمامی تجهیزات پسیو مورد نیاز پروژه اینترنت فیبرنوری (فیبرنوری نقاط) در داخل کشور قابل تولید است.
 
وی با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات اکتیو (فعال) نیز شاهد تولید و بومی سازی بخش قابل توجهی از تجهیزات مخابراتی هستیم، افزود: اما از آنجایی که این تجهیزات تاکنون تقاضا و بازار نداشته است، تولید کنندگان به سمت تولید انبوه نرفته اند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به «نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که با محوریت توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبرنوری( FTTX) و آشنایی با دستاوردهای ملی و توانمندی تولیدکنندگان این حوزه» اسفندماه ۱۴۰۰ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: این نمایشگاه با هدف شناسایی تولیدکنندگان و احصای توان داخلی برای به کارگیری تجهیزات قابل استفاده در پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات برگزار شد که این حرکت نویدبخش آن است که نمونه‌های تولیدشده در کشور به سرعت به تولید انبوه خواهند رسید. از سوی دیگر بخش‌هایی از تجهیزات که هنوز نیاز به تحقیق و توسعه دارند کار خود را به سرعت پیش خواهند برد تا در نهایت شاهد بومی سازی تجهیزات عرصه مخابرات و ارتباطات کشور برای پروژه‌های بزرگ ملی باشیم.
 
زارع پور با تاکید بر حرکت رو به رشد تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات گفت: شواهد نشان می‌دهد که صنعت ICT به پروژه فیبرنوری منازل (FTTX) احساس خوبی دارد و انشاالله این پروژه به سرعت آغاز و در زمان مقرر نیز پایان خواهد یافت.
 
مطابق با اعلام وزیر ارتباطات پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری (فیبرنوری نقاط) قرار است ظرف مدت ۳ سال آینده برای ۲۰ میلیون خانوار، اینترنت خانگی با سرعت حداقل ۳۰ مگ و حداکثر یک گیگابیت را فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.