اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

April 11, 2022
11:39 دوشنبه، 22ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134943

راه‌اندازی یک میلیون و ۴۱۶ هزار پورت فیبرنوری برای کسب‌وکارها و منازل طی ۲ ماه گذشته

 
وزارت ارتباطات در ۲ ماه گذشته، بیش از یک میلیون و ۴۱۶ هزار پورت فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها راه‌اندازی کرد. قرار است تا پیش از پایان دولت سیزدهم این میزان به ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برسد.
 
 یکی از طرح‌های ملی و بزرگی که وزارت ارتباطات برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، تامین، راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای استفاده منازل و کسب‌وکارها است. این طرح ملی که برای اجرایی شدن آن حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز است، بنابر قول وزیر ارتباطات قرار است تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد. این طرح اهدافی را همچون ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می کند.
 
وزارت ارتباطات برای نشان دادن میزان پیشرفت طرح FTTX، سایتی را طراحی کرده است که آخرین آمار را به صورت آنلاین در آن منتشر می‌کند. بر اساس آمار این سایت اکنون یک میلیون و ۴۱۶ هزار پورت فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها ایجاد و ۳۵۵ هزار و ۸۶۰ پورت به متقاضیان تحویل داده شده است. از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۱۷ پورت VDSL و ۲۰۷ هزار و ۳۴۳ پورت FTTH است. 
 
اواخر بهمن سال گذشته عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی، ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت را در شهرهای قم و مشهد مقدس افتتاح کرد.
 
مزایای راه‌اندازی فیبرنوری
 
راه‌اندازی فیبرنوری در سراسر کشور و ایجاد دسترسی همگانی به آن، مزایای زیادی دارد. کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش کیفیت تجربه کاربر، افزایش کیفیت خدمات، توجه به آثار زیست محیطی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتالی، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش شکاف دیجیتالی و کاهش هزینه نیروی کار از جمله مزایای این طرح ملی است.
 
الزامات برنامه توسعه شبکه
 
راه‌اندازی شبکه فیبرنوری در سراسر کشور و در گام نخست ارائه ۲۰ میلیون پورت تا پایان دولت سیزدهم، الزاماتی دارد. بر اساس این الزامات ۸۰٪ خانوارهای هر استان باید به این فناوری مجهز شوند. مبنای پوشش خانوار، کدپستی یا پلاک ثبتی شهری/روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تایید سازمان در نواحی خدمات شهری/روستایی است.
 
همچنین باید حداقل ۵۰٪ کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری (FTTP) و حداکثر ۵۰٪ امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت ۳۵ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند.
 
علاوه بر این لازم است برای حداقل ۱۰٪ کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت بر ثانیه فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.