تلفن همراه

گوشی

April 14, 2022
11:51 پنجشنبه، 25ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135037

آیا تمیز کردن نمایشگر گوشی پوشش چربی‌گریز (اولئوفوبیک) آن را از بین می‌برد؟

 
آیا می‌دانستید روی نمایشگر گوشی یک پوشش چربی‌گریز موسوم به اولئوفوبیک قرار دارد که چربی را کنار می‌زند و تا حد زیادی از به جا ماندن اثر انگشت جلوگیری می‌کند؟ این پوشش مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در این میان سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا تمیز کردن نمایشگر این پوشش را از بین می‌برد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
پوشش اولئوفوبیک چیست؟
کلمه‌ی اولئوفوبیک به معنای هراس از چربی است و به خوبی کارکرد آن را توضیح می‌دهد. مهم‌ترین وظیفه‌ی این پوشش، دفع چربی قرار گرفته روی انگشتان است. این مشخصه پاک کردن نمایشگر را ساده‌تر می‌کند و حتی اگر چربی انگشت به نمایشگر منتقل شود، تاثیر آن را محدود نگه می‌دارد. بدون بهره‌گیری از این پوشش، نمایشگر گوشی شما خیلی سریع چرب می‌شود و در نتیجه برای اسکرول و انجام کارهای مختلف با تجربه‌ی چندان جذابی روبرو نمی‌شوید.

در حقیقت وقتی این اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که پوشش موردنظر تا حد زیادی از بین رفته است. در این شرایط تمیز نگه داشتن نمایشگر بسیار سخت‌تر می‌شود و هنگام حرکت انگشت بر روی نمایشگر با اصطکاک بیشتری مواجه می‌شوید. به زبان ساده، پوشش اولئوفوبیک یک پوشش پلیمری است که ذرات چرب انگشت را پس می‌زند. وجود چنین مشخصه‌ای را معمولا متوجه نمی‌شوید اما اگر از بین برود، مطمئنا متوجه فقدان آن خواهید شد.
 
آیا الکل پوشش اولئوفوبیک را از بین می‌برد؟
در زمینه‌ی بهترین راه برای تمیز کردن نمایشگر گوشی اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از کاربران بر این باور هستند که استفاده از الکل یا مواد حاوی الکل، پوشش اولئوفوبیک را از بین می‌برند. اما آیا این موضوع صحت دارد؟
 
چند سال قبل اپل دستورالعمل مربوط به نحوه‌ی صحیح تمیز کردن آیفون را منتشر کرد. اپل در این دستورالعمل به کاربران اعلام کرده که آن‌ها می‌توانند با الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد، پاک‌کننده کلروکس یا الکل طبی (اتانول) ۷۵ درصد آیفون خود را تمیز کنند. این شرکت همچنین هشدار داده که برای کار نباید از مایع‌های سفیدکننده یا حاوی هیدروژن پراکسید استفاده شود. سامسونگ هم توصیه‌های مشابهی مطرح کرده و اعلام کرده که این مواد نباید به طور مستقیم روی گوشی قرار بگیرند و برای این کار باید از دستمال میکروفایبر استفاده شود.
 
هر دو شرکت به طور مشخص توصیه کرده‌اند که با الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد هیچ مشکلی برای تمیز کردن گوشی ایجاد نمی‌شود. این در حالی است که با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید ببینید که منابع زیادی مدعی شده‌اند الکل بالای ۵۰ درصد به پوشش اولئوفوبیک آسیب می‌زند. بنابراین آیا اپل و سامسونگ عمدا مردم را به سمت خراب کردن نمایشگر خود سوق می‌دهند یا اینکه منابع متفرقه اطلاعات اشتباهی ارائه می‌کنند؟
 
در کنار درصد الکل، باید به تعداد دفعاتی که نمایشگر گوشی را تمیز می‌کنید نیز توجه کنید. در حقیقت استفاده‌ی مکرر از چنین موادی بیشترین آسیب را وارد می‌کند. حتی اگر برای تمیز کردن گوشی از الکل‌های با درصد پایین استفاده کنید، به مرور زمان می‌توانند پوشش اولئوفوبیک را تخریب کنند.
 
در رابطه با تعداد دفعات تمیز کردن گوشی، باید بگوییم که بهتر است هر روز چنین کاری را انجام ندهید. از سوی دیگر با کمی آب و دستمال میکروفایبر هم می‌توانید گوشی خود را به خوبی تمیز کنید.
 
آیا پوشش اولئوفوبیک قابل ترمیم است؟
 
اگرچه تمیز کردن زیاد گوشی سرعت تخریب پوشش اولئوفوبیک را زیاد می‌کند، اما در کل این پوشش به مرور زمان از بین می‌رود. در صورت از بین رفتن این پوشش، می‌توانید گلس‌های محافظ باکیفیت را خریداری کنید که معمولا دارای چنین پوششی هستند. با از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک این گلس‌ها هم می‌توانید به راحتی گلس محافظ را تعویض کند.
 
از سوی دیگر، می‌توانید کیت پوشش اولئوفوبیک را بخرید. با خرید این وسایل، کافی است طبق دستورالعمل ارائه شده چند قطره روی نمایشگر بچکانید و سپس مایع موردنظر را به طور یکسان روی تمام بخش‌های نمایشگر پخش کنید. بعد از چند ساعت می‌توانید بار دیگر این کار را تکرار کنید. باید خاطرنشان کنیم این مایع کیفیت پوشش اولئوفوبیک اصلی گوشی را ندارد و به همین خاطر دوام کمتری هم دارد.
 
سخن آخر
 
 
 
 
در نهایت بار دیگر باید به سوال مطرح شده در تیتر برگردیم؛ آیا تمیز کردن نمایشگر گوشی منجر به تخریب پوشش اولئوفوبیک می‌شود؟ جواب کوتاه به این سوال بله است. اما در نهایت استفاده‌ی معمولی از گوشی هم در نهایت این پوشش را از بین می‌برد. هرچقدر هم مراقب باشید، قرار نیست این پوشش برای همیشه دوام بیاورد. با این حال اگر وسواس دارید و مرتبا گوشی خود را تمیز می‌کنید، با این کارها دوام این پوشش را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهید. اگرچه تمیز کردن گوشی مهم است، اما در این زمینه زیاده‌روی نکنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.