تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 20, 2022
11:00 چهارشنبه، 31ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135210

راه طولانی تحویل کالا با پهپاد

 هرچند سال‌هاست از ایده ارسال بسته‌ها توسط پهپادها می‌‌گذرد اما به نظر می‌رسد با وجود رشد سریع تکنولوژی در حوزه خرده‌فروشی چالش‌‌های تحویل کالا توسط پهپاد جلوی رشد سریع آن را گرفته است. امروزه اگر نگاهی به آسمان بیندازید، شاید علاوه بر هواپیما و هلی‌‌کوپتر، هواپیماهای بدون سرنشین یا به اصطلاح پهپادها را ببینید که مشغول فیلمبرداری از فضاهای مختلف هستند. امروزه چشم‌انداز استفاده از پهپادها برای ارائه خدمات، توسعه پیدا کرده و تحویل بسته‌های پستی یکی از خدمات عمومی آنان است. جف بزوس، بنیان‌‌گذار شرکت آمازون، در سال ۲۰۱۳ در برنامه پرطرفدار تلویزیونی «‌۶۰ دقیقه» حاضر شد و قول داد در آینده نزدیک آسمان را با پهپادهای تحویلی که می‌توانند بسته‌ها را در ۳۰ دقیقه به خانه مشتری بفرستند، پر کند. بزوس زمان تقریبی فرا رسیدن و استفاده از پهپادها را پنج سال آینده خواند. اما امروزه با گذشت نزدیک به یک دهه، با وجود صرف بیش از ۲میلیارد دلار و گردآوری یک تیم متشکل از هزار نفر برای کار روی پروژه، هنوز تا رسیدن به ارائه این خدمات راه زیادی باقی مانده است.
 
 
تحقیقات بلومبرگ بر اساس اسناد داخلی، گزارش‌های دولتی و مصاحبه با ۱۳ کارمند فعلی و سابق، برنامه‌‌ای را نشان می‌دهد که شرکت آمازون با چالش‌‌های فنی، گردش مالی بالا و نگرانی‌‌های ایمنی درگیر شده است. در ماه ژوئن، یک پهپاد با چندین نقص ایمنی مواجه شد و در ادامه از کنترل خارج و باعث ایجاد آتش‌‌سوزی شد. اگر چه سقوط هواپیماهای آزمایشی در طول پروازهای آزمایشی دور از انتظار نیست، اما ویژگی‌‌های این حادثه باعث شد تا تنظیم‌‌کننده‌های فدرال قابلیت پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را زیر سوال ببرند. چدی اسکیت، مدیر سابق پروژه هواپیماهای بدون سرنشین آمازون می‌گوید: «تا کسی کشته یا معلول نشود، کسی مسائل ایمنی را جدی نمی‌گیرد.»
 
افزایش پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۲۲
در راستای راه‌‌اندازی پهپادها، آمازون قصد دارد در ماه‌های آینده تعداد آزمایش‌های خود را افزایش دهد. با توجه به اسنادی که بلومبرگ نیوز بررسی کرده، با ۲۵۰۰ پرواز آزمایشی در سال گذشته، این شرکت هدف بلندتری را برای ۱۲۰۰۰ پرواز برای سال ۲۰۲۲ تعیین کرده است. همچنین این کمپانی قصد دارد آزمایش پهپادها را فراتر از دید ناظران پرواز آغاز کند که گامی کلیدی در جهت اثبات توانایی آنها در پرواز مستقل است.
 
بدیهی است که تاییدیه تحویل بسته‌های پستی با هواپیماهای بدون سرنشین تجاری توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) سال‌ها زمان خواهد برد. اما چشم‌‌انداز جایگزینی رانندگان انسانی با روبات‌‌های پرنده برای خرده‌فروشان آنلاین مانند آمازون جذاب است چرا که آنان درصدد راه‌های سریع‌‌تری برای تحویل کالاهای خود هستند. با وجود پیچیدگی‌‌های طراحی پهپادهای تحویلی (دلیوری)، شرکت آمازون خواستار خلق پهپادهای خودپرواز با توانایی سفر در مسافت‌‌های طولانی و با قابلیت مانور هلیکوپترهایی است که می‌توانند به سرعت تغییر جهت دهند و شناور شوند اما در این مسیر آمازون با چالش‌‌های متعددی روبه‌روست.
 
دیوید جانسون، دستیار پرواز هواپیماهای بدون سرنشین می‌گوید: «آمازون اغلب آزمایش‌‌هایی را با تجهیزات ناکافی و بدون تیم کامل پرواز انجام می‌‌داد و کارمندان را مجبور می‌کرد بیش از یک نقش را انجام دهند.» دو کارمند سابق آمازون صحبت‌های جانسون را تایید کردند که به اعضای خدمه چندین نقش اختصاص داده شده است تا در صورت عدم حضور تیم کامل، آزمایش‌ها را ادامه دهند. در حالی که آمازون این ادعاها را نادرست خواند و در بیانیه خود گفت: «خدمه پرواز تنها به یک نقش در هر پرواز اختصاص داده می‌شوند.»
 
جنگ‌‌های هوایی
امروزه شرکت‌‌ها در حال رقابت برای ساخت ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای رساندن کالاها به مشتریان هستند. در این راستا به میزان کارآیی پهپادها با ظرفیت تحمل محموله‌ها و سرعت و عوامل ساخت می‌‌پردازیم.
 
 Alphabet›s Wing-۱: پهپاد آلفابت وینگ توانایی حمل بسته‌های تا ۶/ ۲ پوند و با حداکثر سرعت ۹/ ۵۴ مایل در ساعت را دارد. این پهپاد، محموله‌ها را با استفاده از بال ثابت که از ملخ‌‌های عمودی شناور تشکیل شده است، با یک بند قابل جمع شدن به زمین پایین می‌‌آورد. وینگ که بیشتر آزمایش‌های خود را در استرالیا سپری کرده است، اکنون پروژه‌های تحویل آزمایشی را در ایالات متحده و اروپا نیز اجرا می‌کند و ادعا می‌کند که بیش از ۲۰۰هزار تحویل تجاری انجام داده است.
 
 Amazon›s Prime Air-۲ : این دسته از پهپادها قابلیت جابه‌‌جایی محموله‌های تا حداکثر ۵ پوند را دارند که نسبت به دیگر پهپادها در رتبه نخست جای می‌گیرد. سرعت آمازون پرایم ایر به حداکثر ۶۹ مایل در ساعت می‌‌رسد. آمازون در سال ۲۰۱۳ ادعای خود را درباره هواپیماهای بدون سرنشین مطرح کرد و وعده تحویل ۳۰دقیقه‌‌ای از انبارهای خود را به محض آماده شدن فناوری و چارچوب نظارتی داد. گرچه این پهپاد همچنان در حال آزمایش است اما تغییرات عمده‌‌ای را پشت سر گذاشته‌‌ است. این پهپاد می‌تواند از یک کوادکوپتر به یک کشتی هیبریدی تبدیل و به صورت عمودی بلند شود و مانند یک هواپیما قبل از فرود دوباره در مقصد خود پرواز کند.
 
Walmart-۳: وال‌‌مارت با حمل حداکثر ۴پوند و حداکثر سرعت ۶۴ مایل در ساعت، یکی دیگر از پهپادهای تحویلی به حساب می‌‌آید. هواپیماهای بدون سرنشین با پرتاب منجنیق ساخته شده توسط شرکت بین‌المللی زیپ‌‌لاین، مانند یک هواپیما به مقصد خود پرواز می‌کنند و بسته‌های آزاد شده را با چتر نجات فرود می‌‌آورد. زیپ‌‌لاین، که تحویل تجهیزات پزشکی به کلینیک‌‌های روستایی را آغاز کرده است، اذعان دارد که صدها هزار تحویل تجاری را تکمیل کرده است و در حال کار روی یک آزمایش تحویل بسته با وال‌‌مارت در آرکانزاس آمریکا است.
 
United Parcel Service-۴:  این دسته از هواپیمای بدون سرنشین توانایی حمل بار تا ظرفیت ۴/ ۴ پوند با حداکثر سرعت ۴۵ مایل در ساعت را دارند.UPS قصد دارد هواپیماهای عمودی عظیم و الکتریکی بخرد تا در ابتدا به صورت خلبانی هدایت شوند و در آینده به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین برای جابه‌جایی بسته‌ها به خدمت گرفته شوند. UPS در سال ۲۰۱۹ با استفاده از M۲ Matternet برای تحویل در بیمارستان‌‌ها، دانشگاه‌ها و جوامع بازنشستگان منتخب، به نخستین شرکتی تبدیل شد که مجوز اداره هوانوردی فدرال (FAA) را برای راه‌‌اندازی یک خط هوایی پهپاد دریافت کرد.
 
تصادفات هوایی بسته‌های پستی
طی یک دوره چهار ماهه در سال گذشته، پنج تصادف در یک سایت آزمایشی در پندلتون رخ داد. در ماه مه، پروانه یکی از پهپادها از جای خود خارج و باعث سقوط یک پهپاد در حالی که موتورهای دیگر آن هنوز در حال کار بودند، شد. کارمندان آمازون قبل از اطلاع مقامات فدرال، لاشه هواپیما را پاکسازی کردند، بنابراین هیچ بازرسی انجام نشد. همچنین در ماه ژوئن، در حالی که یک پهپاد در حال انتقال از یک صعود عمودی به حرکت رو به جلو بود، یک موتورش از کار افتاد.
 
ویژگی ایمنی خودکار طراحی شده برای فرود دستگاه در چنین مواردی کار نمی‌کند، به همین دلیل هواپیما واژگون شد و عملکرد ایمنی تثبیت‌‌کننده نیز از کار افتاد. اداره هوانوردی فدرال (FAA) در گزارشی درباره این حادثه نوشت: «پهپاد در یک سقوط عمودی کنترل‌‌نشده حدود ۱۶۰ فوت سقوط کرد و در آتش سوخت.»
 
اگر چه با افزایش تصادفات، روحیه تیم بدتر شد اما چدی اسکیت، مدیر سابق پروژه هواپیماهای بدون سرنشین آمازون، مسوول بهبود روحیه تیم شد. او در شهر کوروالیس متوجه چندین مشکل عمومی در آزمایشگاه شد و بلافاصله آنها را گزارش کرد اما چندان به مذاق آمازون خوش نیامد. پس از چندین جنجال دیگر در شرکت آمازون، اسکیت دیگر تمایل به ادامه فعالیت در این شرکت نداشت و یک شکایت اخلاقی با طرح نگرانی‌‌های ایمنی خود ارائه کرد. در ماه مارس، اسکیت از کار برکنار شد و در ازای امضای یک توافق‌‌نامه عدم افشای اطلاعات، بسته‌‌ای جزئی از خدمت را به او پیشنهاد داد.
 
با وجود کشمکش‌ها و چالش‌‌های پیش‌‌روی صنعت پهپادها، گمان می‌‌رود در آینده‌‌ای نزدیک هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان شهرها به پرواز درمی‌‌آیند و ما شاهد پرندگان روباتی که بسته‌های سفارشی ما را به چنگ گرفته‌‌اند، خواهیم بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.