سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 21, 2022
12:46 پنجشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135246

ابررایانه سیمرغ آماده سرویس دهی شد

 
مجری طرح ابررایانه سیمرغ با بیان اینکه این ابررایانه به طور کامل آماده سرویس دهی شده است، گفت: افزایش ظرفیت پردازشی یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برای ابررایانه سیمرغ در دست برنامه ریزی است.
 
سید احمد معتمدی درباره آخرین وضعیت طرح ابررایانه سیمرغ که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است، گفت: این ابررایانه هم اکنون مشغول کار است و ما به دنبال نیازسنجی برای ارائه سرویس به کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ هستیم.
 
وی با بیان اینکه هر روز میزان استفاده از توان پردازشی ابررایانه سیمرغ افزایش می‌یابد، گفت: از زمان راه اندازی این سوپرکامپیوتر، بحث کاربردی سازی آن در چند فاز آغاز شده و به تدریج نیز در حال افزایش است. در ابتدای امر ارائه سرویس را به دانشجویان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها آغاز کردیم و به تدریج نیز استفاده از ظرفیت پردازشی این ابررایانه توسط مراکز تحقیقاتی را افزایش داده‌ایم. هم اکنون این سیستم به طور کامل آماده سرویس دهی است و در این باره با شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شده‌ایم تا از تجربیات آنها برای ارائه خدمات به کسب و کارها استفاده کنیم.
 
مجری طرح ابررایانه سیمرغ ظرفیت پردازشی این رایانه را نیم پتافلاپس عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که ظرفیت آن را در دو مرحله به یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برسانیم.
 
وی با تاکید بر اینکه نیاز به ظرفیت‌های بالای پردازشی و ساخت ابررایانه با توجه به حجم بالای داده‌ها در دنیا احساس شده و بسیاری از کشورها از نظر ظرفیت پردازشی بسیار از ما جلوتر هستند، گفت: در کشور ما نیز این نیاز وجود دارد که ظرفیت ابررایانه را به حجم‌های بالاتری برسانیم.
 
دکتر معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا کار طراحی و ساخت پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» که در دولت قبل از سوی وزیر ارتباطات وقت مطرح شده بود، آغاز شده است، گفت: این پروژه یک پیشنهاد از سمت وزارت ارتباطات در دولت قبل بود که فعلاً برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است و مطرح نیست؛ باید منتظر بمانیم که آیا وزارت ارتباطات جدید قصد پیگیری آن را دارد یا خیر.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در صورتی که اجرای پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» به تصویب برسد و برای آن بودجه اختصاص یابد و اعتبار آن تأمین شود، دانشگاه امیرکبیر با توجه به اینکه بیشترین تجربه را در این زمینه دارد قطعاً در این پروژه همکاری می‌کند و شاید مسئولیت بخش عمده‌ای از آن را برعهده بگیرد؛ این مساله مستلزم آن است که وزارت ارتباطات پروژه را تعریف و تصویب کرده و برای آن بودجه و اعتبار تأمین کند.
 
وی گفت: نیاز به ابررایانه در کشور احساس می‌شود و ابررایانه مریم میرزاخانی را می‌توان با ظرفیت پردازشی ۵ پتافلاپس آغاز کرد و حتی مانند برخی کشورها آن را به ۱۰۰ پتافلاپس هم رساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.