تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 24, 2022
11:29 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135285

اتحادیه اروپا درباره قانون سرویس های دیجیتال به توافق رسید

 
کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران منطقه درباره قوانین سرویس های دیجیتال توافق کرده اند که طبق آن باید برای مقابله با اخبار جعلی اقدامات بیشتری انجام دهند وگرنه جریمه می شوند.
 
به نقل از رویترز، کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران این منطقه درباره قوانینی توافق کرده‌اند که طبق آن پلتفرم‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و متا باید اقدامات بیشتری برای مقابله با محتوای غیرقانونی انجام دهند وگرنه با جریمه‌های کلان روبرو می‌شوند.
 
این توافقنامه پس از ۱۶ ساعت مذاکره به دست آمده قانون سرویس‌های دیجیتال(DSA) دومین بخش از استراتژی سختگیرانه مارگارت وستاگر (کمیسیونر آنتی تراست اتحادیه اروپا) برای کنترل سلطه گوگل، متا و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی است.
 
ماه گذشته قانونگذاران ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با وضع قانون بازارهای دیجیتال(DMA) موافقت کردند که طبق آن گوگل، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت مجبور می‌شوند روش‌های کسب وکار اصلی خود در اتحادیه اروپا را تغییر دهند.
 
وستاگر در توئیتی در این باره نوشت: ما درباره DSA به توافق رسیدیم؛ قانون سرویس‌های دیجیتال تضمین می‌کند محتوای غیرقانونی آفلاین نیز رصد می‌شود و مانند محتوای غیرقانونی آنلاین با آن برخورد می‌شود. این دیگر شعار نیست و به واقعیت تبدیل می‌شود.
 
تحت قانون DSA شرکت‌ها در صورت تخلف از قوانین با جریمه ای معادل ۶ درصد از درآمد جهانی شان روبرو می‌شوند و از سوی دیگر در صورت تکرار تخلفات از انجام کسب وکار در اتحادیه اروپا منع می‌شوند.
 
براساس قوانین جدید تبلیغاتی که کودکان را هدف می‌گیرد یا براساس اطلاعات حساس مانند مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی انجام می‌شود، ممنوع خواهد بودد. الگوهای تاریک که در حقیقت تاکتیک‌هایی برای گمراه کردن مردم جهت فاش کردن اطلاعات شخصی شان است نیز تحت این قانون ممنوع هستند.
 
همچنین پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ و موتور جستجوها باید اقدامات خاصی را طی بحران‌ها انجام دهند. این اقدام در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و انتشار اخبار جعلی اتخاذ شده است. در کنار این موارد شرکت‌ها ممکن است مجبور شوند اطلاعات مربوط به الگوریتم هایشان را در اختیار رگولاتورها و محققان قرار دهند.
 
طبق این قانون شرکت‌ها سالانه باید ۰.۰۵ درصد از درآمد سالانه شان را برای پوشش هزینه‌های نظارت و همخوانی با قوانین اختصاص دهند.
 
دیتا چارانزوا یکی از قانونگذاران اتحادیه اروپا که از ۸ سال قبل خواهان وضع چنین قوانینی شده بود، از توافقنامه استقبال کرد. در بیانیه وی آمده است: گوگل، متا و دیگر پلتفرم‌های آنلاین باید اقدامات بیشتری برای محافظت از کاربرانشان انجام دهند. اروپا به طور واضح نشان دهنده این شرکت‌ها نمی‌توانند به عنوان جزیره‌های دیجیتال مستقل عمل کنند.
 
قانون DSA از ۲۰۲۴ میلادی اجرا می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.