تلفن همراه

گوشی

April 25, 2022
11:37 دوشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135333

استفاده از پیام رسان داخلی برای دریافت کد رجیستری گوشی اجباری شده است

 
براساس آنچه در سامانه‌‌ی گمرک آمده است، کاربران برای دریافت کد رجیستری گوشی باید پیام‌رسان ایرانی We را نصب کنند.
 
طرح رجیستری گوشی چند سالی است که برای جلوگیری از قاچاق گوشی انجام می‌شود؛ حال به‌نظر می‌رسد که وب‌سایت گمرک در جریان فرایند ریجستری گوشی، کد فعالسازی را به جای پیامک به پیام‌رسان ایرانی We ارسال می‌کند. در واقع کاربران با مراجعه به سامانه جامع امور گمرگی در بالای صفحه این پیام را دریافت می‌کنند که برای دریافت کد فعال‌سازی رجیستری گوشی خود به نشانی اینترنتی www.wemessenger.ir مراجعه کنند؛ بدین‌ترتیب کاربران به اجبار ناچار هستند پیام‌رسان ناشناخته‌‌ی We را که حداقل در کافه بازار حدود ۵۰۰ نصب فعال دارد، روی گوشی خود و تنها برای انجام رجیستری نصب کنند.

 
تنها اطلاعاتی که می‌توان در مورد We به دست آورد این است که پیام‌رسان یادشده به شرکت «سامانه‌های هوشمند کاربردی سمیع» تعلق دارد. سامانه‌ای که سرویس دیگر آن در حوزه مالی و با نام مانیزی فعالیت می‌کند. با جست‌وجوی نام این سامانه مشخص می‌شود که «سامانه‌های هوشمند کاربردی سمیع» بی‌ارتباط با گمرگ نیست؛ چراکه مجوزهای تأیید فنی نرم‌افزاری خود را هم از سامانه پنجره واحد فرامرزی و سامانه جامع امور گمرگی دریافت کرده است.
 
شرکت سامانه‌های هوشمند کاربردی سمیع به پژوهشکده سامانه‌های هوشمند کاربردی دانشگاه تهران تعلق دارد که در سال ۱۳۸۹ توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی تشکیل شد. ریاست این پژوهشکده بر عهده حبیب‌الله آراسته‌راد است. او در سال ۹۷ با حکم وزیر اقتصاد وقت مسئول سامانه‌های هوشمند راهبردی و مدیر اصلی راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و عضو کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. حبیب‌الله آراسته‌راد در انتخابات مجلس یازدهم نیز کاندیدای شده بود.

 
اولین بار نیست که برای بالا رفتن سهم پیام‌رسان‌های داخلی، کاربران ایرانی مجبور به استفاده از آن‌ها می‌شوند. پیش‌تر نیز دولت بارها در بخش‌نامه‌های مختلف سازمان‌ها و نهادهای مختلف را مجبور کرده بود که باید برای ارتقای سطح امنیتی در فضای مجازی تمامی اسناد اداری و سامانه‌های مرتبط با کسب‌وکارها در پلتفرم‌های بومی جابه‌جا و اجرا شوند.
 
به‌روزرسانی:
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که «پیام‌رسان We یا ما» متعلق به گمرک است و مراحل پیامکی رجیستر گوشی ازطریق این پیام‌رسان انجام خواهد شد. لطیفی در پاسخ به زومیت که درباره‌ی دلیل جایگزینی استفاده از پیامک با پیام‌رسان We چنین گفت:
 
این پیام‌رسان توسط گمرک توسعه داده شده و از نظر امنیتی دارای امنیت بیشتری است و از طرف دیگر هزینه‌های پیامکی هم با کمک این پیام‌رسان کاهش پیدا می‌کند.
 
سخن‌گوی گمرک تأکید می‌کند پیام‌رسان We به گمرک تعلق دارد و به‌همین دلیل مورد استفاده تجار قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های او تقریباً گمرک موبایل روی این پیام‌رسان پیاده‌سازی شده و We یک پیام‌رسان تخصصی در حوزه گمرک است که هر مشکل برای تجار را در لحظه گزارش و امکان رفع سریع آن ازطریق گمرک را فراهم می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.